Citat:
Jag gick tillbaka till första inlägget där initialerna J.B. nämndes. Jag vill inte peka ut användarnamnet men det är ett konto reggat 2021 och outandet av J.B. var första inlägget den profilen gjort på fyra år. Inlägget nummer två var en bekräftelse att det fanns en säker källa. Jag vet att vi inte ska diskutera användare men jag hoppas att det är ok att posta denna typ av observation i kontexten att Flasback kan användas för att sprida information till allmänheten som inte går via media, alternativt som dugu skriver ta indirekt hjälp av grävare på Flashback. Här vill jag dock absolut inte spekulera om vare sig ursprunglig avsändare bakom de inläggen, eller avsikt.
Utan att diskutera ett visst användarnamn, som vi bokstavligen inte vet något om, kan en murvel vilja outa ett namn för att kunna säga "namnet är redan avslöjat på Flashback", och gå vidare med artiklar där namnet skrivs ut. Strikt hypotetiskt alltså.
Än så länge finns bara spekulationer om varför SÄPO tog i med storsläggan mot den här personen.
Advokaten har yppandeförbud om utredningen. Det är beklagligt och jag hoppas att yppandeförbudet hävs.
Det är inget brott att skicka bilder till säkerhetsavdelningar och medier. Alla tycks ju överens om att Thyberg borde berättat öppet om dem. Skandalen som följde och avskedandet av Thyberg kan inte lastas bildernas avsändare, oavsett om hans motiv var låga eller om han menade att det här faktiskt inte borde mörkas.
SÄPO:s razzia väcker många frågor. Spioneri? Finns det ens något som tyder på det?