2025-05-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag gick tillbaka till första inlägget där initialerna J.B. nämndes. Jag vill inte peka ut användarnamnet men det är ett konto reggat 2021 och outandet av J.B. var första inlägget den profilen gjort på fyra år. Inlägget nummer två var en bekräftelse att det fanns en säker källa. Jag vet att vi inte ska diskutera användare men jag hoppas att det är ok att posta denna typ av observation i kontexten att Flasback kan användas för att sprida information till allmänheten som inte går via media, alternativt som dugu skriver ta indirekt hjälp av grävare på Flashback. Här vill jag dock absolut inte spekulera om vare sig ursprunglig avsändare bakom de inläggen, eller avsikt.

Utan att diskutera ett visst användarnamn, som vi bokstavligen inte vet något om, kan en murvel vilja outa ett namn för att kunna säga "namnet är redan avslöjat på Flashback", och gå vidare med artiklar där namnet skrivs ut. Strikt hypotetiskt alltså.

Än så länge finns bara spekulationer om varför SÄPO tog i med storsläggan mot den här personen.
Advokaten har yppandeförbud om utredningen. Det är beklagligt och jag hoppas att yppandeförbudet hävs.
Det är inget brott att skicka bilder till säkerhetsavdelningar och medier. Alla tycks ju överens om att Thyberg borde berättat öppet om dem. Skandalen som följde och avskedandet av Thyberg kan inte lastas bildernas avsändare, oavsett om hans motiv var låga eller om han menade att det här faktiskt inte borde mörkas.

SÄPO:s razzia väcker många frågor. Spioneri? Finns det ens något som tyder på det?
Citera
2025-05-20, 17:07
Medlem
Citat:
Aftonbladet har två artiklar om fallet idag. Den första handlar om att utredningen om spioneri fortsätter, några utdrag:

Det misstänkta spioneribrottet ska ha skett under den tid då regeringen presenterade Tobias Thyberg som nationell säkerhetsrådgivare och när han kort därefter avsade sig uppdraget.
Aftonbladet erfar nu att utredningen inte har varit i kontakt med Tobias Thyberg, varken före eller efter gripandet av toppdiplomaten. Inte heller efter diplomatens död har utredningen kontaktat Thyberg.

Efter dödsfallet har den ansvarige åklagaren Per Lindqvist gjort klart att utredningen kommer att fortsätta. Han säger till Aftonbladet att man nu tittar brett för att se om fler misstänkta kan hittas kopplat till spionagemisstankarna.
Men än så länge finns inga formella misstankar riktade mot någon annan än den avlidne toppdiplomaten, säger åklagaren.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...koppling-oklar

Många konstigheter. Tittar brett?
Citera
2025-05-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Antagligen fick han ett tigerslag och sedan 08 vatten ner i lungorna.

Du menar tigertass?
Citera
2025-05-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Du menar tigertass?
Inte meg du frågar, men min gissning var att den som postet det menade et Tiger Woods hit (slag).
0.8 vatten er hårt vatten.

”…vatten som er mellan 7,1 och 17,5 är hårt ….”

https://translate.google.com/transla...l=sv&client=rq
Citera
2025-05-20, 21:29
Medlem
08 står nog för Stockholms riktnummer. Vi brukar kalla stockholmarna för nollåttor
Sedan tror jag inte JB haft tid eller lust att bada vid någon av Stockholms alla kajer. Han var inte så kaxig att han vågade kasta sig i det kalla vattnet även om det skulle innebära en snar död. Jag tror han körde kemiskt självmord.
Senast redigerad av Zycho 2025-05-20 kl. 21:32.
Citera
2025-05-20, 21:30
Citat:
Kurden har inte tagit livet av sig. Den diplomat som är död (vi vet inte om det är självmord) har inte sammankopplats med Medin i media utan med bilderna på Thyberg. Han är inte kurd.

Det fall som involverar en kurd och en helt annan tjänsteman på UD behandlas i denna tråd: (FB) Två personer misstänkta för grov obehörig befattning m hemlig uppgift 2022-2025 (2025-05-14)
Båda lever.
`
Enligt Fria Tider hade jag rätt https://www.friatider.se/uppgift-tur...ep-ud-diplomat
Citera
2025-05-20, 21:33
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
`
Enligt Fria Tider hade jag rätt https://www.friatider.se/uppgift-tur...ep-ud-diplomat

Men det är inte den diplomaten som denna tråd handlar om. Det var två gripna diplomater. Den du refererar till behandlas i denna tråd: (FB) Två personer misstänkta för grov obehörig befattning m hemlig uppgift 2022-2025 (2025-05-14)
Citera
2025-05-20, 21:38
Medlem
Denna tråd handlar om JB och TT, inga andra. Vill ni diskutera kurder och Medin så skapa en egen tråd. Om det sedan skulle visa sig att TTs avgång och JBs självmord skulle ha något med Medins frisläppande att göra så kanske trådarna kan mötas igen
Citera
2025-05-20, 21:38
Citat:
Men det är inte den diplomaten som denna tråd handlar om. Det var två gripna diplomater. Den du refererar till behandlas i denna tråd: (FB) Två personer misstänkta för grov obehörig befattning m hemlig uppgift 2022-2025 (2025-05-14)

Ok jag kanske missuppfattade
Citera
2025-05-20, 21:42
Medlem
När håller polisen presskonferens ang självmordet o polisens behandling av JB.

När de skjutit någon brukar de uttala sig.

Såg Agenda om detta - UD folk uttalade sig beklagande - regering/arbetsgivare o
polisen have gone hiding.
Citera
2025-05-20, 21:52
Medlem
Det tror fan att arbetsgivaren regering inte har så stor lust att sörja. UD avsade sig sin arbetsgivare redan 2018 när de skrev på tjänstemannauppropet. Fr.o.m. den tidpunkten är UD socialdemokraternas moraliska ansvar. Var är Magdalena? Eller kanske de skall vända sig till den misslyckade svetsaren Löfven och be om tröst?
Senast redigerad av Zycho 2025-05-20 kl. 21:59.
Citera
2025-05-20, 22:09
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
När håller polisen presskonferens ang självmordet o polisens behandling av JB.

När de skjutit någon brukar de uttala sig.

Såg Agenda om detta - UD folk uttalade sig beklagande - regering/arbetsgivare o
polisen have gone hiding.

Man behöver ju inte tycka synd om honom. SÄPO gör nog en massa skit hela tiden, helikoptrar och razzior mot folk som inte är spioner, utvisningar, kanske värre. Men nåt i den här storyn känns syndabock, allmänt skumt, mörkläggning, hämnd, locket på.

Försökt läsa på om meddelarfrihet och meddelarskydd.
Spioneri känns jävligt långsökt men det finns nåt som heter utrikessekretessen.

Citat:
"Den tystnadsplikt som följer av 1 § [utrikessekretessen] inskränker rätten enligt 1 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen och 1 kap. 1 och 2 §§ yttrandefrihetsgrundlagen att meddela och offentliggöra uppgifter, när det är fråga om uppgift vars röjande kan antas sätta rikets säkerhet i fara eller annars skada landet allvarligt."

Behövs inget snack om ryssen alltså. Kan uppgifterna "skada landet allvarligt" kan man dömas som meddelare ändå. Rätt vagt. Gummiparagraf. Perfekt om man vill göra tillslag mot nån misshaglig person?
Kristersson förbannad på Thyberg för att han inte berättat om grindrkontot. Thyberg fick sparken. DN menar det är suspekt att han raderade sitt grindrkonto precis innan han tillträdde. De tog gladeligen emot meddelarens uppgifter och menar det var bara bra att det kom fram. Eller? Skadar de landet allvarligt?
SÄPO klubbar till meddelaren. Kanske misstänker att han har mer bilder. Höga potentater rövknullar? Får inte nå DN? Därför det var blixträd? Men om det handlar om att skydda andra från att grejer ska läcka som de borde berättat om för längesen? Thyberg gjorde inget olagligt. Blev rabalder ändå.
Han som fick dörren inslagen och fick sitta i häkte med blåmärken och vad det var, kan ge mig fan på att han inte heller gjorde något olagligt heller - fast att man pekar på paragrafen "skadar landet allvarligt" för att kunna rensa hans dator för säkerhets skull. Pedofilbilder??!! Får inte skickas till media för då blir ryssen på gott humör.
Utfrusen ur gay communityt som tjallare? Vem tycker synd om en tjallare? Om det ens var han. SÄPO söker brett efter fler spioner. Va, ska de rensa UD på bögar eller på tjallare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in