2025-05-12, 17:17
Medlem
Vinterrosens avatar
Hej!

Kommer antagligen få ett jobb som it-support under sommaren på en statlig myndighet i Stockholm. Har inte bott i Stockholm tidigare och har ingen aning om vad man ska begära för lön. Några förslag på vad som är rimligt? Har jobbat två tidigare somrar med it-support.

Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat installation av nya skärmar, uppdatera it-guider på myndighetens intranät, städa arbetsplatser och konferensrum, samt att bistå it-supporten med andra enklare uppgifter.
Citera
2025-05-12, 17:45
Avstängd
Severlohs avatar
15 000 I månaden netto är väl rimligt.
Citera
2025-05-12, 18:15
Medlem
Jasper.Newtons avatar
First line support, alltså ny i branschen, ca 35k
Citera
2025-05-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
First line support, alltså ny i branschen, ca 35k
För stockholm eller allmänt inom landet?

Vad skulle en som inte är ny inom branschen ha då?
Citera
2025-05-12, 18:31
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
För stockholm eller allmänt inom landet?

Vad skulle en som inte är ny inom branschen ha då?
35k är nog som högst för någon som är ny i branschen, men det är också inte långt det ifrån som troligtvis är lägst på mindre betalda ställen, vilket bör vara ca 30k.

Ingångslön för någon med utbildning bör vara minst 33k och sedan 40k efter 2 års arbete ifall resultaten är bra.
Citera
2025-05-12, 18:40
Medlem
Citat:
35k är nog som högst för någon som är ny i branschen, men det är också inte långt det ifrån som troligtvis är lägst på mindre betalda ställen, vilket bör vara ca 30k.

Ingångslön för någon med utbildning bör vara minst 33k och sedan 40k efter 2 års arbete ifall resultaten är bra.
Okej. Jag har runt 3 års erfarenhet men blir bara erbjuden löner från 28k till 34-35k här i Skåne.
Citera
2025-05-12, 18:52
Medlem
25Decembers avatar
Staten är lite lägre i lön så räkna med runt 30.
Citera
2025-05-12, 19:11
Medlem
Biggedys avatar
Installation av nya skärmar?

Det är väl bara att koppla in skiten med en hdmi och strömkabel?

Är det IT/lokalvård?

26000 brutto skulle jag säga...lär ju finnas extremt många som skulle vilja jobba med detta så det lär ju pressa ner lönerna? Krävs ju ingen utbildning för att städa ett konferensrum liksom..
Citera
2025-05-12, 19:13
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Okej. Jag har runt 3 års erfarenhet men blir bara erbjuden löner från 28k till 34-35k här i Skåne.
3 år är fortfarande entry level ifall du sitter i servicedesk, då är 35k riktigt bra, ifall man är på ett ställe som betalar dåligt. Mina siffror kommer från att jag bor i en stad som betalar dåligt och det verkar som att det normala här, oavsett vem man jobbar hos, är att efter avklarade studier så är ingångslönen på över 33k. Behöver ingen expertis inom IT. Jag själv hade ingångslön på under 20k.
Citera
2025-05-12, 20:53
Medlem
Citat:
3 år är fortfarande entry level ifall du sitter i servicedesk, då är 35k riktigt bra, ifall man är på ett ställe som betalar dåligt. Mina siffror kommer från att jag bor i en stad som betalar dåligt och det verkar som att det normala här, oavsett vem man jobbar hos, är att efter avklarade studier så är ingångslönen på över 33k. Behöver ingen expertis inom IT. Jag själv hade ingångslön på under 20k.
Men jag är ju inte ny på marknaden. Ny är man ju om man har sitt första IT-jobb eller precis slutat en IT-utbildning.
Citera
2025-05-12, 21:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Men jag är ju inte ny på marknaden. Ny är man ju om man har sitt första IT-jobb eller precis slutat en IT-utbildning.

Räknas det verkligen som ett "IT-jobb" att installera skärmar och städa?
Citera
2025-05-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Räknas det verkligen som ett "IT-jobb" att installera skärmar och städa?
Det vet jag inte men trådtiteln är ju IT-support och de tjänsterna jag haft de senaste åren har ju varit lite blandade med allt möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in