2025-05-12, 01:24
Medlem
bithaxs avatar
Tog isär en gammal eltandborste som pajat.
I den finns en motor som är kopplad till lite mekanik som skapar en borströrelse.

En konstig grej är dock att denhär motorn verkar låsa sig när man kört den åt ett håll och sedan stannar den. För att kunna starta den igen behöver man vända på polariteten. Och då verkar den fungera igen tills den stannar och låser sig igen.

Undrar om det kan vara en AC motor och inte en DC motor. Finns det DC motorer som hänger sig på det här viset?

Ellet den kanske bara inte har kraft att starta borstmekanismen om man inte vänder polerna.

Är detta något ni känner till?
Citera
2025-05-12, 02:16
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tog isär en gammal eltandborste som pajat.
I den finns en motor som är kopplad till lite mekanik som skapar en borströrelse.

En konstig grej är dock att denhär motorn verkar låsa sig när man kört den åt ett håll och sedan stannar den. För att kunna starta den igen behöver man vända på polariteten. Och då verkar den fungera igen tills den stannar och låser sig igen.

Undrar om det kan vara en AC motor och inte en DC motor. Finns det DC motorer som hänger sig på det här viset?

Ellet den kanske bara inte har kraft att starta borstmekanismen om man inte vänder polerna.

Är detta något ni känner till?
Elektricitet är inte min starka sida så jag låter bli att uttala mig angående dina funderingar.

Däremot så funderar jag på om det inte kan vara så att det är en "feature, not a bug". Dvs att det är meningen att den ska hänga sig.

Mig veterligen så slutar eltandborstar vibrera om man trycker för hårt mot tänderna, för att inte tandköttet ska ta skada.
Citera
2025-05-12, 03:50
Medlem
Sereenas avatar
En del eltandborstar har även en inbyggd timerfunktion, dom kör en viss tid för att sedan pausa/stanna och startar om för att signalera att man ska byta ställe.
Citera
2025-05-12, 04:35
Medlem
sommarlovs avatar
Om det är en borstlös motor, drivs den med en slags växelström ja.
Citera
2025-05-12, 10:35
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Skicka en bild på motorn och tillhörande drivkrets så kan vi nog lista ut vad det är frågan om
Citera
2025-05-12, 13:55
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Skicka en bild på motorn och tillhörande drivkrets så kan vi nog lista ut vad det är frågan om

Här är bild på numret.
http://www.laddy.se/visa-bild/2792/
Citera
2025-05-13, 08:19
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Här är bild på numret.
http://www.laddy.se/visa-bild/2792/

Svårt att se hela motorn på bilden men gissar att det är en vanlig borstad DC-motor. Finns nog inte plats i budgeten för borstlösa motorer med tillhörande drivkrets och eventuell hall-givare. Var det en dyr tandborste?
Citera
2025-05-13, 22:27
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Svårt att se hela motorn på bilden men gissar att det är en vanlig borstad DC-motor. Finns nog inte plats i budgeten för borstlösa motorer med tillhörande drivkrets och eventuell hall-givare. Var det en dyr tandborste?

Det var en Oralb jag fått i present. Säkert dyr på sin tid.
Finns en drivkrets. Men den hade tyvärr pajat.

Motorn plus batteri verkar ju funka ok. Själva micro kontrollern lyste dock bara att den krävde laddning hela tiden. Funderar på om det är sk ”planned obsolecense” dvs. de har räknat ut att batteriet borde vara dött vid det här laget.

Byte till annat fulladdat 1.2 volts batteri hjälpte föga.

Efter några experiment med fel polaritet så dog kretsen helt . Men då hade jag ju redan haft sönder platsen mm.

Funderar på om drivkrets är nödvändig, om det är något man kan emulera med en Arduino eller dylikt.
Citera
2025-05-13, 22:46
Medlem
bithaxs avatar
Det verkar vara en DC motor i deras andra modeller.
Min var inte lika lättöppnad som denna då skruvar saknades. Kortet i min var lite annorlunda också, det var blått och mindre.

https://pallavaggarwal.in/2024/01/17/teardown-electric-toothbrush-oral-b/amp/

Om man får loss den där motorn står säkert texten under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in