2025-05-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajlike
Då är jag med, min tanke var ju det att min inloggning till ”mina sidor” görs med samma mejladress som jag mejlade från, och att man i och med det kan konstatera att det är jag som skriver och ingen utomstående person som begär det.

Vanlig mail är tyvärr inte säkert på det sättet, ungefär som att man inte kan lita på nummerpresentationen för vanliga telefoner. I båda fallen litar ofta systemen på vad programvaran i andra änden säger om avsändaren. Antispam-åtgärder har förmodligen förbättrat situationen lite då det gäller mail, men inte till den grad att man generellt kan lita på avsändaradressen.
Citera
2025-05-12, 00:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Luma Finans AB. Äger binly, lumify, credifi med mera.
Ta aldrig någonsin ett lån igen.
Citera
2025-05-12, 00:56
Medlem
Lajlikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Vanlig mail är tyvärr inte säkert på det sättet, ungefär som att man inte kan lita på nummerpresentationen för vanliga telefoner. I båda fallen litar ofta systemen på vad programvaran i andra änden säger om avsändaren. Antispam-åtgärder har förmodligen förbättrat situationen lite då det gäller mail, men inte till den grad att man generellt kan lita på avsändaradressen.

Men fyller jag i ett formulär och skickar via samma mejl så ska det vara giltigt? Vad blir då skillnaden egentligen? Ingen. Aja det är sak samma
Citera
2025-05-12, 01:52
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Men fyller jag i ett formulär och skickar via samma mejl så ska det vara giltigt? Vad blir då skillnaden egentligen? Ingen. Aja det är sak samma
Du skulle antagligen fått signera avtalet på samma sätt som du gör med ett lån, väsentligt skillnad.
Citera
2025-05-12, 02:42
Medlem
Citat:

Jag trodde formuläret skulle skickas in i pappersformat med en riktig underskrift. Men även om så inte är fallet, är en annan skillnad att mailadressen på sätt och vis bekräftas av att du kunde ta emot mail på den. Att förfalska din mailadress som avsändaradress kräver däremot inte tillgång till ditt mailkonto, utan kan vara så enkelt som att skriva in den som avsändaradress i ett mailprograms inställningar. En enkel bekräftelse via mail skulle förvisso uppnå samma sak utan formulär, men att helt strunta i den begärda bekräftelsen kan förstås inte räknas som att du bekräftat något.

Att de vill ha bekräftelsen just som ett undertecknat formulär beror nog på att det då tydligare framgår att du godkänner precis de villkor som gäller för lånespärren, medan din egenformulerade begäran kanske lämnar något tolkningsutrymme som kan bli föremål för framtida tjafs. Som andra påpekat är en sån här spärr inget de behöver erbjuda, och i den mån de gör det kan det vara rimligt att tillämpa ett standardiserat förfarande för det. Det är ju inte en enda person som sköter alla kundkontakter och har full koll på vad alla kunder skrivit tidigare, utan det här är väl en flagga i deras kunddatabas som de kan sätta eller inte. Och när de bara sätter flaggan för kunder som skrivit under formuläret, vet de att det är OK att automatiskt hantera det på det standardiserade sättet.
Citera
2025-05-12, 02:51
Medlem
mirandakerrs avatar
Ja alltså, spelmissbrukaren som vann mot Betsson i första instans, vann ju på grunden att de visste att han var spelmissbrukare men lät honom fortsätta spela. Fortsatte med aggressiv marknadsföring trots att han var spelpausad etc precis som dom ger dig ett lån fast du vill stänga av dig från den möjligheten.

Är du säker på att det är 43% ränta? För det är nämligen inte lagligt. Maxräntan för högkostnadskrediter får inte gå över 40% (tror det är 19 a i konsumentkreditlagen).

Svensk domstol älskar 36:e paragrafen i avtalslagen som handlar om att jämka oskäliga avtalsvillkor. Vilket detta är. Hoppas det hjälpte dig lite mer.
Citera
2025-05-12, 07:56
Medlem
maxatdunders avatar
Du borde ha signerat pappren, även om jag nu inte tror det är en magisk lösning
Citera
2025-05-12, 09:42
Medlem
Krigge92s avatar
Det räcker ju självklart inte att bara dra iväg ett mail, dom måste ju kunna säkerställa att det är just DU som mailar. Kan ju vara vem som helst, personnummer är offentliga.

Skicka in ett skriftligt signerat brev med vittnes underskrift så räcker det om nu blanketten är jobbig att fylla i för dig.

Eller så skiter du i det och lånar upp ännu mer, vem vet det kan ju vänta en storvinst runt hörnet! Kanske är det din tur nu!!!
Citera
2025-05-12, 11:10
Medlem
Lajlikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Det räcker ju självklart inte att bara dra iväg ett mail, dom måste ju kunna säkerställa att det är just DU som mailar. Kan ju vara vem som helst, personnummer är offentliga.

Skicka in ett skriftligt signerat brev med vittnes underskrift så räcker det om nu blanketten är jobbig att fylla i för dig.

Eller så skiter du i det och lånar upp ännu mer, vem vet det kan ju vänta en storvinst runt hörnet! Kanske är det din tur nu!!!

Vann 2.3 miljoner i natt så situationen är löst, tack för tipset. Lycka till på kneget
Citera
2025-05-12, 11:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Vann 2.3 miljoner i natt så situationen är löst, tack för tipset. Lycka till på kneget
Vänta bara, snart har du skrivit en ny tråd om exakt samma sak.....
Citera
2025-05-12, 15:35
Medlem
Är du fast i luma finans klor så är du körd. Hur i helvete tänker man när man lånar pengar med 43%ränta. Sen så har dom väl andra fula avgifter också. Dom lägger på dig en så pass hög månadskostnad att du inte kan betala, därför får du utnyttja ”betalalägst avgift” som inte amorterar på lånet ett skit.. Du kan inte göra ett skit mot detta företag. Försök bli av med lånet istället för att försöka hitta en lucka som friskriver sig ifrån betalningsansvaret. Har du på riktigt fantiserat ihop att du fått 45k och på något vis ska slippa betala tbx det.. som sagt hoppas du löser lånet och ta aldrig lån hos dessa skojare mer.
Citera
2025-05-12, 19:29
Medlem
Citat:
Okej, enligt vilken lag ska jag behöva fylla i ett formulär för att utesluta mig från att låna pengar? En skriftlig begäran ska väl gälla?

Självklart måste det fullas i ett formulär , alla på kontoret läser inte alla mail
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in