2025-05-11, 17:32
Medlem
Som rubriken lyder så är det vattenfyllt och stopp i diskmaskinen men jag kan spola vatten utan problem annars i köket.

Hur löser jag upp skiten? Testat både varmt vatten, bakpulver och såna hemmaknep.
Citera
2025-05-11, 17:50
Medlem
Sereenas avatar
Det brukar kunna bli stop i slangen från diskmaskinen, testa att knacka på/böja runt slangen och se om det släpper.
Citera
2025-05-11, 17:54
Medlem
HerrKralls avatar
Rensa slangen som går från diskmaskinen till avloppet. Därefter kör en tom maskin med maskindisk på högsta temperatur.
Du diskar antagligen med fjolligt eko-program vilket leder till fett och skit som fastnar. Sluta med det.
Citera
2025-05-11, 18:12
Medlem
VoktorDodkas avatar
Går pumpen? Om pumpen inte går så köp ny maskin. Om pumpen går så koppla från avloppsslangen och se om det kommer vatten, i så fall sitter stoppet i slangen, köp en ny slang om du inte klarar att lösa stoppet. Kommer det inget vatten utan slang så lyft filtret i maskinen som troligen är helt igensatt, gör rent, diska.
Citera
2025-05-11, 18:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Rensa slangen som går från diskmaskinen till avloppet. Därefter kör en tom maskin med maskindisk på högsta temperatur.
Du diskar antagligen med fjolligt eko-program vilket leder till fett och skit som fastnar. Sluta med det.

Och inte glömma att rensa silen/filtret regelbundet och köra maskinrengöring ibland med.
Citera
2025-05-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Går pumpen? Om pumpen inte går så köp ny maskin. Om pumpen går så koppla från avloppsslangen och se om det kommer vatten, i så fall sitter stoppet i slangen, köp en ny slang om du inte klarar att lösa stoppet. Kommer det inget vatten utan slang så lyft filtret i maskinen som troligen är helt igensatt, gör rent, diska.

Det kan ha kommit in något i pumpen, koppla loss slangen, låna en våtdammsugare. Det har hjälpt mig 2 gånger...
Citera
2025-05-11, 19:44
Medlem
Jag förutsätter att du regelbundet gör rent silen i botten på diskmaskinen. Så då får du kontrollera slangen mellan diskmaskin och avlopp
Citera
2025-05-11, 19:52
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowersnrainbows
Som rubriken lyder så är det vattenfyllt och stopp i diskmaskinen men jag kan spola vatten utan problem annars i köket.

Hur löser jag upp skiten? Testat både varmt vatten, bakpulver och såna hemmaknep.

Googla modell sen följ stegen.

Ta ut alla korgar ur diskmaskinen. Montera loss spolarmarna. Töm vattnet med en svamp i en balja. Rensa silen. Ta bort skit som sitter i impellern vid pumpen/dräneringen.
Klart.
Citera
2025-05-12, 08:38
Medlem
dwgs avatar
Dra ut och kolla baksida, om du har diskat mycket flott så kan de har satt sig i maskinens slangar

Hade ett detta på en maskin förut, efter detta så drar jag alltid slickepotten i kastruller/stekpannor
Citera
2025-05-26, 23:57
Medlem
Kan vara tilltäppt under silen it botten. Förstår fortfarande inte hur min blev igentäppt men det var rätt lätt att åtgärda. Så kolla där.
Citera
2025-05-29, 20:48
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall

+1 på det
Kör man ECO programmet så kommer fettet stelna och fastna på olika ställen innan det kommer ut i avloppet.
En högre tempertaur på vattnet håller fett flytande hela vägen så det inte fastnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in