Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-05-12, 12:19
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
ÄR Nord Koreas "Demokratisk Republic" försök helhjärtat & ärligt?

Österrike är dom ärligaste med sin direktdemokrati det vill säga riktig demokrati.
The definition of a fool is someone who does the same thing over and over again expecting different results.

Tack för att du just bevisade min ståndpunkt - med ett praktexempel på No true Scotsman.
Citera
2025-05-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Finns det någonstans någon studie som belyser detta ämne. Tänker att det går att tänka både att de är långt till höger "bryr mig inte om alla andra svälter ihjäl", eller långt till vänster "staten ska betala mig ostron och champagne utan att jag behöver lyfta ett finger". Finns det någon som vet vad som faktiskt är vanligast? Utan att veta tänker jag kanske att byta ytterkanterna är överrepresenterade, att få psykopater befinner sig i den breda mitten. Men det är bara något jag tänker.

Skulle vara intressant om det fanns det som verkligen visste. Och jag vill alltså ha svar som verkligen har något att gå på, inte användare som svarar att de som inte tycker som de själva är svin, och då självklart också psykopater. Oavsett vilket så är någon procent av befolkningen psykopater, vilket innebär att även om psykopater är överrepresenterade till höger eller vänster, så är det fortfarande en väldigt liten del av den sidan som är psykopater.

Första som kommer till tanke är "inga skatter", men tror det är otroligt individuellt men inom vissa områden misstänker jag att det är generellt en annan axis de verkar ifrån.
Ideén om "ge pengar till andra länder för humanitära ändamål" tror jag skulle vara en axis som de verkar emot mer i generella drag.
Citera
2025-11-07, 06:33
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag tror det blir svårt. Man lär i bästa fall hamna på så grov gruppnivå att det nästan blir ointressant. En aning höger och hemfallenhet för konspirationsteorier, är ett svar jag får. Men hade vi inte nån artikel för ett tag sedan som här på FB diskuterade att de låg på vänstersidan? Tänker också att om de är i den mörka triaden psykopati, narcissism, och machiavellism så kan de söka sig till där de får synas dvs lika gärna mittenspåret. Därmed helgarderat.
Jag kände en gång en klinisk psykopat, ja alltså diagnostiserad med ASPD och allt och han var tydligt vänsterlutande så ja, psykopati torde vara vanligare i dem leden
Citera
2025-11-07, 06:34
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag tror det blir svårt. Man lär i bästa fall hamna på så grov gruppnivå att det nästan blir ointressant. En aning höger och hemfallenhet för konspirationsteorier, är ett svar jag får. Men hade vi inte nån artikel för ett tag sedan som här på FB diskuterade att de låg på vänstersidan? Tänker också att om de är i den mörka triaden psykopati, narcissism, och machiavellism så kan de söka sig till där de får synas dvs lika gärna mittenspåret. Därmed helgarderat.
Jag kände en gång en klinisk psykopat, ja alltså diagnostiserad med ASPD och allt, gjort saker jag inte för mitt liv sitter och berättar om här och han var tydligt vänsterlutande så ja, psykopati torde vara vanligare i dem leden
Citera
2025-11-07, 06:36
Medlem
Ghastens avatar
Finns garanterat i alla partier. Men värsta psykopaterna tror jag inte röstar. Dom har tillräckligt med att jävlas med alla runt omkring.
Citera
2025-11-07, 07:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Finns garanterat i alla partier. Men värsta psykopaterna tror jag inte röstar. Dom har tillräckligt med att jävlas med alla runt omkring.
Ja där har du nåt. Inte så "psykopatiskt" att stå i en röstningskö (för att idealistiskt och abstrakt påverka demokrati i nån riktning), när de har fullt upp i egoistiska strider. Inget utanför dem själva spelar ju nån roll. Tror lite frågan dog där.
Citera
2025-11-07, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Många psykopater och sociopater är vänster extrema, där har de en välkomnande våldsmiljö för sin sjuka hjärna.

Ja, jag tror också det är så det ligger till! Där har man rätt att använda sig av det goda våldet och därmed slipper man konsekvenser, samt man blir dessutom hyllad i gruppen, kan tänka mig att det är något som de går igång på.
Det är ju inte så att de inte kan tänka, utan de är väldigt beräknande av sig.
Citera
2025-11-29, 09:59
Medlem
Anktalares avatar
Om man kollar på vidriga diktatorer genom tiderna som man kan misstänka är just psykopater eller liknande. Så tycker jag de verkar dra åt alla håll, viktigaste drivkraften är väl att de får total makt och bestämmande. Den politiska inriktningen är vad som de kapitalisera på just för att få det de vill ibland blåser vindarna vänster och ibland höger.
Citera
2025-11-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Om man kollar på vidriga diktatorer genom tiderna som man kan misstänka är just psykopater eller liknande. Så tycker jag de verkar dra åt alla håll, viktigaste drivkraften är väl att de får total makt och bestämmande. Den politiska inriktningen är vad som de kapitalisera på just för att få det de vill ibland blåser vindarna vänster och ibland höger.

Jo, de värsta diktatorena är/var ju psykopater, och tillhörde båda ytterkanterna.
Jag tänkte dock på de " vanliga" psykopaterna. Det är t.ex. en procent risk att "din granne Kalle" är psykopat. Om han är det, vad röstar han mest troligt på?
Senast redigerad av jenlov 2025-11-29 kl. 13:57.
Citera
2025-11-29, 13:46
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Jo, de vörsta diktatorena är/var ju psykopater, och tillhörde båda ytterkanterna.
Jag tänkte dock på de " vanliga" psykopaterna. Det är t.ex. en procent risk att "din granne Kalle" är psykopat. Om han är det, vad röstar han mest troligt på?

Om man tänker på en tvättäkta psykopat så känns inte solidaritet som en gren de skulle genuint brinna för. Kanske en liberal ådra med sköt dig själv och skit andra?
Citera
2025-11-29, 13:47
Medlem
Vordaks avatar
Citat:
Finns det någonstans någon studie som belyser detta ämne. Tänker att det går att tänka både att de är långt till höger "bryr mig inte om alla andra svälter ihjäl", eller långt till vänster "staten ska betala mig ostron och champagne utan att jag behöver lyfta ett finger". Finns det någon som vet vad som faktiskt är vanligast? Utan att veta tänker jag kanske att byta ytterkanterna är överrepresenterade, att få psykopater befinner sig i den breda mitten. Men det är bara något jag tänker.

Skulle vara intressant om det fanns det som verkligen visste. Och jag vill alltså ha svar som verkligen har något att gå på, inte användare som svarar att de som inte tycker som de själva är svin, och då självklart också psykopater. Oavsett vilket så är någon procent av befolkningen psykopater, vilket innebär att även om psykopater är överrepresenterade till höger eller vänster, så är det fortfarande en väldigt liten del av den sidan som är psykopater.

Psykopati är inte grundad i ideologi.
Släpp den tanken.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här