2025-05-11, 16:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Allahlanda, Jallalanda eller Halalanda kanske?

Refugees Welcome Airport.
Citera
2025-05-11, 17:02
Medlem
Vad är Vitsen med att byta namn?
Citera
2025-05-11, 17:03
Medlem
Blir väl lite samma situation som med Globen antar jag. Man kan väll döpa om flygplatsen om man känner för det men i folkmun kommer den alltid heta Arlanda airport.
Citera
2025-05-11, 17:04
Medlem
bergsturks avatar
Bäst är väl det gamla Kalle Anka-namnet: Buklanda.
Citera
2025-05-11, 17:16
Tycker Anders Celcius Airport är coolare.

Nobel var entrepenör. Anders Celcius och C v Linné är forever så länge mänskligheten existerar.
Citera
2025-05-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Det man blir förbannad på är att det slösas tid, energi och resurser på en sådan satans skitfråga.

Sen att svagsinta som du hakar på och tycker skitfrågan är viktig och häftig!
Hehe!
Det är du som slösar tid och energi och blir förbannad, aha.
Att du orkar?
Jag varken hakar på eller tycker det är häftigt.
Bara ville höra vad folk i allmänhet tycker.
Svagsint, är jag ganska säker på att jag inte är. Har ganska många högskolepoäng, och trivs med mitt sinne i allmänhet.
Citera
2025-05-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolarPowered
Tycker Anders Celcius Airport är coolare.

Nobel var entrepenör. Anders Celcius och C v Linné är forever så länge mänskligheten existerar.
True! Håller med!
Citera
2025-05-11, 18:26
Medlem
BestCoast.s avatar
Stockholm International Airport är väl det enda rimliga.
Citera
2025-05-11, 19:18
Medlem
Kinaskis avatar
Har aldrig ens tänkt på att namnet Ar-landa är en sorts ordvits.

Citera
2025-05-11, 19:29
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Det ska ju naturligtvis heta något som låter bra på engelska. Inga jävla svenne namn som ingen icke-svensk turist kan uttala. Stockholm International Airport är därför simplast och rimligast. Eller Swerabia International Airport. Passar rätt i tiden. Varför inte Welfare International Airpoft?
Citera
2025-05-11, 19:35
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Flygplatsen får gärna fortsätta heta Arlanda. Men om det nu skall ha ett modernt namn som passar Sverige: Varför inte No-Go-Zone, Sverigebilden, Balkongkastar-flygplatsen, OBS-IDID-IT-AGAIN: Sprängde-fel-port..... OSV
Citera
2025-05-11, 19:37
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tanken är gammal. Motionen och tidsplan finns här. Beslut skall upp den 20e maj, ser det ut som. En tråd hette "Arlanda flygplats föreslås byta namn till Alfred Nobel Airport" och en annan "Byt namn på Arlanda". Kanske låg de fel, eller så är det radiotystnad om saken här.
Det där med tidsplan bör förtydligas. Flygplatsen drivs av Swedavia, som kan hitta på valfritt namn. Swedavia "ägs" av regeringen, som därmed kan bestämma lite. Och om inte regeringen gör som riksdagen, som diskuterar frågan, vill så riskerar regeringen att avsättas. Sedan kan givetvis riksdagen välja att lagstifta om namnet på något sätt.

Jag tycker att namnbytet är en dum idé, jag tvivlar på att det kommer att locka en enda resenär till Sverige. Ett namnbyte är inte heller gratis, pengarna kan läggas på annat som gör flygplatsen mindre oattraktiv.
Swedavias flygplatser verkar idag ha officiella namn som huvudsakligen är uppbyggda enligt "[Stad som flygplatsen servar] [Geografisk placering] Airport" och det duger bra. Ska något ändras så borde utrikiskan rensas bort, vi har ett svenskt ord som fungerar.

Tittade föresten nu och det visar sig att Stockholms flygplatser heter Stockholm Arlanda Airport respektive Bromma Stockholm Airport vilket är lite rörigt. Men Bromma är ju på väg bort. Sedan är det bara Landvetter som har ett extra namn, de övriga heter bara "[Stad] Airport".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in