• 4
  • 5
2025-05-19, 17:15
Moderator
Neksnors avatar
Jag har dålig koll på riksdagens rutiner, men imorgon ska tydligen saken behandlas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...agor_hc01tu13/
Citat:
Utskottets förslag

Nya regler ska öka användningen av och tillgången på hållbara bränslen inom luftfarten (TU13)

Användningen av och tillgången på hållbara bränslen ska öka inom luftfarten. Trafikutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag som bygger på EU-förordningen om säkerställande av lika villkor för hållbar lufttransport.

Förslaget innebär att Sverige inför de regler som krävs för att följa EU-förordningen och leva upp till dess mål om att minska utsläppen från luftfarten. Den förslagna lagen innehåller bland annat bestämmelser om sanktionsavgifter för överträdelser av EU-förordningen samt olika regleringar om tillsyn och överklagande.

Lagen föreslås börja gälla den 1 juli 2025.

Utskottet föreslår också att riksdagen säger nej till cirka 80 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2024, bland annat med hänvisning till vidtagna åtgärder och pågående utrednings- och beredningsarbete.

Förslagen handlar bland annat om statliga och regionala flygplatser, beredskapsflygplatser, säkerhetsrelaterade frågor inom luftfarten, flygets klimatpåverkan och elflyg.

Utskottets förslag till beslutBifall till propositionen. Avslag på samtliga motionsyrkanden.
Propositionen ser ut att vara något regeringen har tänkt angående hållbara villkor. Och namnbytet bör vara en av motionerna.

Jag tolkar det som att utskottet föreslår nej till namnbytet.
Citera
2025-05-24, 10:23
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Arlandas flygplats ska heta Arlanda.
Uppe i Jamplann dårå så hade vi Frösö Flygplats. Nu heter den Åre Östersunds flygplats. Vilket är rätt dumt för det är fortfarande 10 mil till Åre när du har landat på Frösön så alla skidnördare från Tokholm behöver ändå ta buss eller tåg 1,5 timma till just Åre. Jag kan gå med på att kalla den för Östersunds flygplats men Åre? Wtf. Åre har ingen flygplats.
Citera
2025-05-24, 10:30
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Stockholm International Airport är väl det enda rimliga.
Nej! Det rimliga är ARLANDA.
Citera
2025-05-24, 10:40
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har dålig koll på riksdagens rutiner, men imorgon ska tydligen saken behandlas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...agor_hc01tu13/

Propositionen ser ut att vara något regeringen har tänkt angående hållbara villkor. Och namnbytet bör vara en av motionerna.

Jag tolkar det som att utskottet föreslår nej till namnbytet.

Riksdagen har i veckan avslagit motionen.

Inget namnbyte sålunda.

LL
Citera
2025-05-24, 12:04
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

Inget namnbyte sålunda.

LL
Det är inte riksdagen som bestämmer det.
Bortsett från att riksdagen kan stifta en lag som säger att flygplatsen heter Alfred Nobel, vilket är en väldigt konstig variant av maktutövande, så kan de ungefär framföra, ytterst under hot om misstroende, en önskan att regeringen fixar namnbytet. Sedan får regeringen, som ägare till Swedavia, driva frågan.

Men det var bra att saken avslutades så här tidigt.
Citera
2025-05-24, 12:40
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

Inget namnbyte sålunda.

LL
Bra!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in