2025-05-11, 11:38
Medlem
bddts avatar
Vldigt ofta i debatter framstlls MSM (MainsStream Media) som ngot suspekt. Fr att inte nmna public service. Istllet hnvisar man till slumpmssiga ider p sociala medier. r det mjligen en trend som kommer frn USA? Dr utmanar Trump allt som har med grvande journalistik att gra. Robert Kennedy Jr utmanar lkarvetenskapen. Osv.

r inte detta otroligt farligt? Och, vad kan man gra?
Citera
2025-05-11, 11:52
Medlem
Det r farligt. Av flera anledningar. Dels att MSM ofta finansieras av bl.a. lkemedelsbolag, vilket potentiellt gr dem partiska i frgor som rr lkemedelsindustrin. Svrt att lita p ngon i frgor som aktivt pverkar deras cash flow. Sen r det farligt att ocks lita p allt som skrivs i sociala medier d det inte finns ett "namn" (som MSM) som backar pstendena. Att just t.ex. DN gr ut med ngot betyder ngot d fretaget vrnar om sitt rykte. Lsningen r att stta upp lagar och regler som garanterar opartiskhet i MSM-journalistiken. Lycka till med det. Ett annat alternativ r just citizen journalism, ju fler rster desto nrmare sanningen kommer man. Men det stller ocks krav p informationskonsumenten, att ska sig till flera kllor, att tnka kritiskt. Det r svrt och jobbigt fr mnga.
Citera
2025-05-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Vldigt ofta i debatter framstlls MSM (MainsStream Media) som ngot suspekt. Fr att inte nmna public service. Istllet hnvisar man till slumpmssiga ider p sociala medier. r det mjligen en trend som kommer frn USA? Dr utmanar Trump allt som har med grvande journalistik att gra. Robert Kennedy Jr utmanar lkarvetenskapen. Osv.

r inte detta otroligt farligt? Och, vad kan man gra?

Nr det gller mig sjlv och media som Aftonbladet eller SVT s insg jag redan innan 2010 att det ljgs och att man bedrev informationskrigsfring och liknande. Nr man vl fr det bekrftat s blir det ju svrt att avfrda som konspirationsteori. Dock sg allting annorlunda ut d.
Citera
2025-05-11, 12:42
Medlem
Allt som publiceras i MSM r naturligtvis inte suspekt, men nr det gller politiskt obekvma teman ska man alltid vara p sin vakt. Betrffande diverse otrevligheter kopplade till mngkultur var det locket p under mnga r och n idag frsker man slta ver problemen s gott det gr, vid varje givet tillflle.
Citera
2025-05-11, 12:47
Medlem
MSM har skrikit rtt ut i 30 r Nazismen! Totalt psyfallsaktigt och den hallucinerande kommunist sekten Expo har hllit i taktpinnen. Inte en enda jvla journalist har ifrgasatt Expos foliehattsteorier. Tvrtom. Man har underbyggt hotbilden.

MSM borde talas fr uppvigling. En gng mlade man upp Svenskarnas parti som nazister och sa att deras mte i Limhamn var "den strsta nazistiska sammanslutningen sedan ww2" Vilket resulterade i att 5000 frvirrade psyopsade studenter slog snder hela stan och slogs med polisen. 8 st dk upp frn svp.

Klart Bonnier har ett garansvar oavsett de vill det eller inte.
Citera
2025-05-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
MSM har skrikit rtt ut i 30 r Nazismen! Totalt psyfallsaktigt och den hallucinerande kommunist sekten Expo har hllit i taktpinnen. Inte en enda jvla journalist har ifrgasatt Expos foliehattsteorier. Tvrtom. Man har underbyggt hotbilden.

MSM borde talas fr uppvigling. En gng mlade man upp Svenskarnas parti som nazister och sa att deras mte i Limhamn var "den strsta nazistiska sammanslutningen sedan ww2" Vilket resulterade i att 5000 frvirrade psyopsade studenter slog snder hela stan och slogs med polisen. 8 st dk upp frn svp.

Klart Bonnier har ett garansvar oavsett de vill det eller inte.

Haha, jag minns det torgmtet. Ska man se det frn den ljusa sidan blev mnga av brkstakarna lagfrda och uthngda, vilket i princip ledde till att den mest vldsbengna delen av extremvnstern dog ut.
Citera
2025-05-11, 22:40
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdisoadj
Det r farligt. Av flera anledningar. Dels att MSM ofta finansieras av bl.a. lkemedelsbolag, vilket potentiellt gr dem partiska i frgor som rr lkemedelsindustrin. Svrt att lita p ngon i frgor som aktivt pverkar deras cash flow. Sen r det farligt att ocks lita p allt som skrivs i sociala medier d det inte finns ett "namn" (som MSM) som backar pstendena. Att just t.ex. DN gr ut med ngot betyder ngot d fretaget vrnar om sitt rykte. Lsningen r att stta upp lagar och regler som garanterar opartiskhet i MSM-journalistiken. Lycka till med det. Ett annat alternativ r just citizen journalism, ju fler rster desto nrmare sanningen kommer man. Men det stller ocks krav p informationskonsumenten, att ska sig till flera kllor, att tnka kritiskt. Det r svrt och jobbigt fr mnga.
Hnger nog inte riktigt med. Tnker mig att man mste skilja p 1) annonsintkter-ngot alla r beroende av och inte ndvndigtvis medfr pverkan.
Samt 2) gande-t ex Murdoch, Bezos (Washington Post), Elon Musk (X/Twitter) m fl. Hr ligger pverkan i dagen i samtliga fall. Krvs mycket kapital att bli gare vilket vrider pverkan till kapitalgarnas frdel. Just hr skulle mjligen ett regelverk gra nytta.

Min frundran var dock att s mnga tillskriver konspirationsteorier som sprids via sociala medier s mycket trovrdighet p bekostnad av hederlig journalistik och vetenskap. Ta heroinmissbrukaren RFK Jr som exempel. Han r vaccinkritisk utan std av forskare.
Citera
2025-05-11, 22:50
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Nr det gller mig sjlv och media som Aftonbladet eller SVT s insg jag redan innan 2010 att det ljgs och att man bedrev informationskrigsfring och liknande. Nr man vl fr det bekrftat s blir det ju svrt att avfrda som konspirationsteori. Dock sg allting annorlunda ut d.
Det r enklare att kra pverkanskampanj via sociala medier n via oberoende MSM redaktioner. Ngot Ryssland blivit experter p.
Citera
2025-05-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Det r enklare att kra pverkanskampanj via sociala medier n via oberoende MSM redaktioner. Ngot Ryssland blivit experter p.

Social media var inte en grej pre 2010 p samma stt som idag. Instagram fanns inte och facebook var knullbook, utan frldrar och gamlingar. Dremot minns jag nr det brjade anvndas fr politisk indoktrinering och informations krigsfring. Men d hade jag redan vergivit skeppet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in