Citat:
Ursprungligen postat av
drKickass
Jag är mer nyfiken på "en båt som genererar mängder med el genom solkraft, vindkraft och vågkraft", ser ut.
Är det nån färdig båt du ska köpa, eller är det nån fom av färdig uppgradering, eller ska du bygga själv?
Till ämnet: om de har lite koll i lokalpressen vintertid, så är det nog hyffsat vanligt att det gnälls över sjunkna båtar i småbåtshamnar.
Förvisso till nästintill 100% övergivna sådana, men.
Med lite otur kan säkert en båt DU bor i, sjunka pga isen.
Pratar du båt eller fartyg förresten, båda orden har använts.
Ett fartyg kanske placeras på ett ställe där isen underhålls vintertid genom typ isrännor eller att den bryts regelbundet. Isåfall kanske din fartygs-båt inte påverkas så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
swordtoploughshare
Om båten ska ligga i sjön året runt och du tänker bo på den så ska det vara stålskrov, inte träskrov.
25 meters skepp som var fiskeskepp med stort utrymme i mitten, för fisk.
Den ser ut att vara bra gjord, med dörrar som liknar dörrarna på militärfartyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Noccofocus
Men vad tror du? Tror du gubben pratar om en båt på 10m när han nämner att fartyget kan ligga stilla i isen hela vintern? Nej...
Han pratar snarare om riktiga fartyg, näst intill skepp.. Som kostar säkert 20 mille + för beggade.
Sen så ligger man med båten där vattnet är stilla, eller för stor yta som påverkas av vinden. Så det blir ingen påtryckning av isen, i exempelvis vikar.
Finns några svenskar som bor 24/7 på båtar, men dom flesta tar dessa söderut över vintern. Finns en dokumentär på Youtube åtminstone, ska se om jag hittar.
Ja gört, jag ser gärna dokumentären.
Jag fick bild där skeppet låg på is, och det såg faktiskt ut som att den hade tryckts uppåt, som att den vilade på isen istället för att klämmas fast.
Citat:
Ursprungligen postat av
FallerIfallerA
Är det en husbåt du tänkt dig, det finns ju några till salu! De ligger i vatten som inte blir till is på vintern!
Bättre om det är en fungerande båt , om man vill flytta sin bostad enkelt.