2025-05-11, 08:50
Avstängd
Jag ska investera i en bostad, och har fastnat för tanken på att bo i en båt som genererar mängder med el genom solkraft, vindkraft och vågkraft.

Jag trodde att båtar går sönder i skroven om dom ligger i sjön över vintern, men så berättade en gubbe att ett fartyg som jag visat intresse för, att fartyget kan stå i/på isen över vintern utan att gå sönder.

Fartyget har en "rundad" köl med en kant, formad som en tratt typ, och jag undrar OM isen trycker upp båten istället för att klämma skrovet, dvs skrovets form gör den immun mot att bli isklämd?

Hur ligger det till?

Hur pålitligt är det att båten håller över vintern i nordisk is?
Senast redigerad av PungKicker 2025-05-11 kl. 08:58.
Citera
2025-05-11, 09:06
Medlem
Jag är mer nyfiken på "en båt som genererar mängder med el genom solkraft, vindkraft och vågkraft", ser ut.
Är det nån färdig båt du ska köpa, eller är det nån fom av färdig uppgradering, eller ska du bygga själv?

Till ämnet: om de har lite koll i lokalpressen vintertid, så är det nog hyffsat vanligt att det gnälls över sjunkna båtar i småbåtshamnar.
Förvisso till nästintill 100% övergivna sådana, men.
Med lite otur kan säkert en båt DU bor i, sjunka pga isen.

Pratar du båt eller fartyg förresten, båda orden har använts.
Ett fartyg kanske placeras på ett ställe där isen underhålls vintertid genom typ isrännor eller att den bryts regelbundet. Isåfall kanske din fartygs-båt inte påverkas så mycket.
Citera
2025-05-11, 10:10
Medlem
Om båten ska ligga i sjön året runt och du tänker bo på den så ska det vara stålskrov, inte träskrov.
Citera
2025-05-11, 11:33
Medlem
Men vad tror du? Tror du gubben pratar om en båt på 10m när han nämner att fartyget kan ligga stilla i isen hela vintern? Nej...

Han pratar snarare om riktiga fartyg, näst intill skepp.. Som kostar säkert 20 mille + för beggade.

Sen så ligger man med båten där vattnet är stilla, eller för stor yta som påverkas av vinden. Så det blir ingen påtryckning av isen, i exempelvis vikar.

Finns några svenskar som bor 24/7 på båtar, men dom flesta tar dessa söderut över vintern. Finns en dokumentär på Youtube åtminstone, ska se om jag hittar.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-05-11 kl. 11:39.
Citera
2025-05-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Jag ska investera i en bostad, och har fastnat för tanken på att bo i en båt som genererar mängder med el genom solkraft, vindkraft och vågkraft.

Jag trodde att båtar går sönder i skroven om dom ligger i sjön över vintern, men så berättade en gubbe att ett fartyg som jag visat intresse för, att fartyget kan stå i/på isen över vintern utan att gå sönder.

Fartyget har en "rundad" köl med en kant, formad som en tratt typ, och jag undrar OM isen trycker upp båten istället för att klämma skrovet, dvs skrovets form gör den immun mot att bli isklämd?

Hur ligger det till?

Hur pålitligt är det att båten håller över vintern i nordisk is?

Är det en husbåt du tänkt dig, det finns ju några till salu! De ligger i vatten som inte blir till is på vintern!
Citera
2025-05-11, 14:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag är mer nyfiken på "en båt som genererar mängder med el genom solkraft, vindkraft och vågkraft", ser ut.
Är det nån färdig båt du ska köpa, eller är det nån fom av färdig uppgradering, eller ska du bygga själv?

Till ämnet: om de har lite koll i lokalpressen vintertid, så är det nog hyffsat vanligt att det gnälls över sjunkna båtar i småbåtshamnar.
Förvisso till nästintill 100% övergivna sådana, men.
Med lite otur kan säkert en båt DU bor i, sjunka pga isen.

Pratar du båt eller fartyg förresten, båda orden har använts.
Ett fartyg kanske placeras på ett ställe där isen underhålls vintertid genom typ isrännor eller att den bryts regelbundet. Isåfall kanske din fartygs-båt inte påverkas så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Om båten ska ligga i sjön året runt och du tänker bo på den så ska det vara stålskrov, inte träskrov.

25 meters skepp som var fiskeskepp med stort utrymme i mitten, för fisk.
Den ser ut att vara bra gjord, med dörrar som liknar dörrarna på militärfartyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Men vad tror du? Tror du gubben pratar om en båt på 10m när han nämner att fartyget kan ligga stilla i isen hela vintern? Nej...

Han pratar snarare om riktiga fartyg, näst intill skepp.. Som kostar säkert 20 mille + för beggade.

Sen så ligger man med båten där vattnet är stilla, eller för stor yta som påverkas av vinden. Så det blir ingen påtryckning av isen, i exempelvis vikar.

Finns några svenskar som bor 24/7 på båtar, men dom flesta tar dessa söderut över vintern. Finns en dokumentär på Youtube åtminstone, ska se om jag hittar.

Ja gört, jag ser gärna dokumentären.
Jag fick bild där skeppet låg på is, och det såg faktiskt ut som att den hade tryckts uppåt, som att den vilade på isen istället för att klämmas fast.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Är det en husbåt du tänkt dig, det finns ju några till salu! De ligger i vatten som inte blir till is på vintern!

Bättre om det är en fungerande båt , om man vill flytta sin bostad enkelt.
Citera
2025-05-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
25 meters skepp som var fiskeskepp med stort utrymme i mitten, för fisk.
Den ser ut att vara bra gjord, med dörrar som liknar dörrarna på militärfartyg.

Ja gört, jag ser gärna dokumentären.
Jag fick bild där skeppet låg på is, och det såg faktiskt ut som att den hade tryckts uppåt, som att den vilade på isen istället för att klämmas fast.

Bättre om det är en fungerande båt , om man vill flytta sin bostad enkelt.

25m? Isåfall är det väl per definition skepp? Fortfarande fartyg förvisso, då allt flytande är det. Men kanske inte båt…
Citera
2025-05-11, 16:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
25m? Isåfall är det väl per definition skepp? Fortfarande fartyg förvisso, då allt flytande är det. Men kanske inte båt…

Jo jag antar det.
Inget man plockar upp hur som helst.
Citera
2025-05-11, 20:54
Medlem
Orkar man inte ta upp båten så används en strömbildare.

Att bygga en båt som blir som en hal tvål i duschen ställer jag mig skeptisk till.
Vad händer om den trycks upp helt snett så allt lutar som fan? Eller att isen hakar tag i något så den inte trycks upp?
Att bo på en båt vintertid är nog inte speciellt roligt.
Testa o bo på sommaren någon månad. Du tröttnar på hur trångt det är, konstanta fukten, att det gungar och att det är dyrt som fan med hamnplatsen.

Ett par veckor går bra men sedan vill du ha ett riktigt hus/lägenhet.

Genererar mängder med el? Lycka till!
Citera
2025-05-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Testa o bo på sommaren någon månad. Du tröttnar på hur trångt det är, konstanta fukten, att det gungar och att det är dyrt som fan med hamnplatsen.

Ett par veckor går bra men sedan vill du ha ett riktigt hus/lägenhet.

Som uppväxt med båtsemester, så har jag inget mer att tilägga. :P

Citat:

Genererar mängder med el? Lycka till!

Som jag inledde med, jag är också nyfiken på denna punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in