2025-05-11, 07:06
Medlem
Jag började sätta paprikafrön i mitten av februari och tomat samt gurkfrön i början av mars. Sistnämnda har växt till en ca 10 cm planta, medan paprikan och tomaterna är högst 5 cm.

Vad som är värre är att en del plantor börjar bli "vissna" och då är frågan om det är dålig/otillräcklig bevattning eller brist på näring. En del av gurkplantorna hade blekta/gulna blad varvid jag tillsatte både flytande näring blandat i vattnet och näringspinnar vilket verkar ha hjälpt mot det, men vissheten gör mig konfunderad.

Plantorna har fått vatten ca 4 ggr per dagtid, men vid omplanteringen av gurkplantorna glömde jag sätta en bottenplatta för hålen längst ned i krukan varvid vattnet inte stannar i plastkrukan särdeles länge.

Så frågan är, om jag vattnar för lite?

P.S Jag har även en växtlampa så att plantorna får "ljus" ca 12 tim på dagtid.
Citera
2025-05-11, 07:48
Medlem
tilsammansnus avatar
FYI om man vattnar för mycket då uppstår röta/svampangrepp i rötterna - kan vara det som gör att växten sakta dör. Om du är så noggrann, välj istället att vattna när växterna verkar behöva, dvs jorden känns snustorr och bladen börjar bli vissna/hängiga.

Mig veterligen är det bara tropiska växter som Venus-flugfälla som trivs att "simma i vattenjord".
Citera
2025-05-11, 07:59
Medlem
Graavargs avatar
Har du sorgmyggor?

Pyttesmå flygande insekter som ser litet ut som bananflugor. De lägger ägg i krukjorden/såjorden (speciellt om man vattnar uppifrån så jordytan är fuktig) och äggen blir till larver som äter upp växtens rötter. Och beroende på växt smaskar larverna ofta med förkärlek i sig just de fina rottrådar som ska samla upp vatten.

De kan förstöra en hel "vårsådd", om man inte blir av med dem...
Citera
2025-05-11, 08:35
Medlem
MarcoStars avatar
Efter att du förodlat dem och de kommit upp en bit måste du plantera om dem i större krukor, eller ut i trädgården om du ska odla på friland.

Jag utgår för att du odlar i kruka nu. Tomat och paprika kräver stora krukor, typ 10 liter, mycket näring och sol. Finns en bra jord som heter "tomat och cilijord" som även är bra för paprika. Tomater behöver även ett växtstöd som stöttar plantan. Gurka växer nåt extremt och blir långa rankor som du måste binda upp.

Helst ska man plantera om successivt och gå från liten kruka till lite större och sen till sista krukan som rymmer minst 10 liter jord. Då växer rötterna i lagom takt och plantan blir fin och bördig. Går man direkt från liten såkruka till jättestor kan den växa för snabbt.

Paprika och chili är lite extra utsatta för att få ohyra som löss, så håll koll på bladen, särskilt undersidan.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-05-11 kl. 08:52.
Citera
2025-05-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
FYI om man vattnar för mycket då uppstår röta/svampangrepp i rötterna - kan vara det som gör att växten sakta dör. Om du är så noggrann, välj istället att vattna när växterna verkar behöva, dvs jorden känns snustorr och bladen börjar bli vissna/hängiga.

Vanligt att man vattnar för mycket, men vänta inte så länge att bladen slokar. Jorden verkar torr/krukan känns lätt = vattna.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag utgår för att du odlar i kruka nu. Tomat och paprika kräver stora krukor, typ 10 liter, mycket näring och sol. Finns en bra jord som heter "tomat och cilijord" som även är bra för paprika. Tomater behöver även ett växtstöd som stöttar plantan. Gurka växer nåt extremt och blir långa rankor som du måste binda upp.

Du behöver bara två sorters jord: såjord (näringsfattig) och planteringsjord (näringsrik, men näringen räcker kanske några veckor). Skälet att det finns många sorter är att då går det att sälja mer jord: rosjord till rosorna, tomatjord till tomaterna, blomjord till blommorna, grönsaksjord till grönsakerna och urnjord till urnorna (fast den brukar ha långtidsverkande gödsel). Kaktusjord och rhododendronjord skiljer sig dock från andra jordar.

Har du vanliga tomater så binder du upp dem, toppar när de är lagom (1,8 m?) höga och nyper bort sidoskotten (tjuvar).
Har du busktomater är det bara att låta dem växa, mycket enklare.

Gurkan får (som sagt) lååånga rankor och binds upp om du inte har tillräckligt med plats att låta edm kräla på marken.

Att bladen bleknar tyder ofta på näringsbrist. Kan även vara för mycket vatten eller för lite ljus.

Sorgmyggor är läskiga gynnare, att ånga/ungsbehandla jorden innan man använder den är effektivt. Att vattna måttligt och underifrån minskar problemen.
Senast redigerad av swordtoploughshare 2025-05-11 kl. 09:30. Anledning: Tillägg sorgmyggor.
Citera
2025-05-11, 09:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Du behöver bara två sorters jord: såjord (näringsfattig) och planteringsjord (näringsrik, men näringen räcker kanske några veckor). Skälet att det finns många sorter är att då går det att sälja mer jord: rosjord till rosorna, tomatjord till tomaterna, blomjord till blommorna, grönsaksjord till grönsakerna och urnjord till urnorna (fast den brukar ha långtidsverkande gödsel). Kaktusjord och rhododendronjord skiljer sig dock från andra jordar.

Visst finns det en uppsjö med jordsorter och jag använder inte så många, men såjord till frösodden och sen tomatjord eller grönsaksjord till efterföljande omplanteringar. Fördelen med tomatjord är att näringen är anpassad till plantor som ger stora frukter och kräver mycket näring. Visst kan man använda tomatnäring istället, men det finns en enkelhet i att jorden har rätt näringssammansättning från början.

För att undvika övervattning har jag ett lager lekakulor i ytterkrukan.
Citera
2025-05-11, 09:39
Medlem
Citat:
Visst finns det en uppsjö med jordsorter och jag använder inte så många, men såjord till frösodden och sen tomatjord eller grönsaksjord till efterföljande omplanteringar. Fördelen med tomatjord är att näringen är anpassad till plantor som ger stora frukter och kräver mycket näring. Visst kan man använda tomatnäring istället, men det finns en enkelhet i att jorden har rätt näringssammansättning från början.

För att undvika övervattning har jag ett lager lekakulor i ytterkrukan.

Har du bara en planttyp (tomat, chili o paprika är ju släkt) så kan man naturligtvis köpa anpassad jord, men jag har diverse olika...

Håller med om dräneringslagret om man har ytterkruka.
Citera
2025-05-11, 12:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Har du bara en planttyp (tomat, chili o paprika är ju släkt) så kan man naturligtvis köpa anpassad jord, men jag har diverse olika...

Håller med om dräneringslagret om man har ytterkruka.

Jag odlar en del annat också, som örtkryddor och sallad, som jag har grönsaksjord till. Men har man ett par tomatplantor som kräver 10-15 liter jord styck, så måste man ju ändå köpa flera säckar och kan lika gärna ta tomatjord till dem. Så resonerar jag. Hasselfors tomat och chilijord har jag fått väldigt bra resultat med tidigare, så de väljer jag inte bort.
Citera
2025-05-11, 14:19
Medlem
Sereenas avatar
Det låter som att du övervattnar plantorna, vattna först när jorden börjar vara torr.

Näring behöver man börja tillsätta efter några veckar, jag brukar minska mängden jag blandar i men ge vid varje vattning istället (brukar räcka med att vattna varannan dag till var tredje dag beroende på väder, dagligen endast om det är riktigt varmt).

Det är väldigt små plantor (mina chili är ung lika gamla och är ca 20cm för dom två småväxta sorterna, och ca 50cm för dom större), hur stora krukor har du dom i?
Mina är för närvarande i 3L resp 5L krukor med skulle behöva större, har dock inte plats.
Citera
2025-05-14, 20:46
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Jag började sätta paprikafrön i mitten av februari och tomat samt gurkfrön i början av mars. Sistnämnda har växt till en ca 10 cm planta, medan paprikan och tomaterna är högst 5 cm.

Vad som är värre är att en del plantor börjar bli "vissna" och då är frågan om det är dålig/otillräcklig bevattning eller brist på näring. En del av gurkplantorna hade blekta/gulna blad varvid jag tillsatte både flytande näring blandat i vattnet och näringspinnar vilket verkar ha hjälpt mot det, men vissheten gör mig konfunderad.

Plantorna har fått vatten ca 4 ggr per dagtid, men vid omplanteringen av gurkplantorna glömde jag sätta en bottenplatta för hålen längst ned i krukan varvid vattnet inte stannar i plastkrukan särdeles länge.

Så frågan är, om jag vattnar för lite?

P.S Jag har även en växtlampa så att plantorna får "ljus" ca 12 tim på dagtid.

Jag måste fråga, hur fan kom du fram till att vattna dina plantor 4ggr per dag?(!)
Och hur resonerar du samtidigt kring att avrinningen från hålen i krukan skulle vara en dålig sak i samband med detta heroiska övervattnade?
Citera
2025-05-20, 14:44
Medlem
Citat:
Efter att du förodlat dem och de kommit upp en bit måste du plantera om dem i större krukor, eller ut i trädgården om du ska odla på friland.
Glöm inte att avhärda växterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in