För mig har det varit jefferson curls. Underskattad och många verkar ta avstånd från den för den säljs som riskabel, inte så känd numera och är inte någon vidare hypertrophy(som så många bryr sig om)övning vad jag vet. Jag tränar dock för att det är kul, stärka mig, hålla muskler aktiva och för att hålla mig hälsosam.
Den tränar en hel del muskler med så många fördelar med jefferson curl. Härlig stretch på baksidan av benen med.
Chatgpt:
Genom denna övning känner jag betydligt mindre värk i ryggen överlag och känner mindre värk när jag ligger ned numera.
Vilken ryggövning har varit till stor hjälp för dig? Vilken är din favorit?
Den tränar en hel del muskler med så många fördelar med jefferson curl. Härlig stretch på baksidan av benen med.
Chatgpt:
I en Jefferson Curl används flera muskler, särskilt de som är involverade i ryggflexion och baksidans rörlighet och styrka. Här är de viktigaste muskelgrupperna som aktiveras:
1. Erector Spinae (ryggsträckare)
Den primära muskelgruppen som arbetar excentriskt (bromsande) när du rullar ned kota för kota och koncentriskt när du rullar upp igen.
2. Hamstrings
Aktiveras för att hålla benen raka och kontrollerar rörelsen genom höftleden.
3. Gluteus maximus
Hjälper till att stabilisera höften, särskilt under uppresningen.
4. Rectus abdominis (magmuskler)
Aktiveras isometriskt för att kontrollera bålens position och stabilitet.
5. Quadratus lumborum
Hjälper till med stabilitet i nedre delen av ryggen.
6. Djupa ryggmuskler (multifidus, rotatores m.fl.)
Viktiga för kontroll av segmentell rörelse mellan kotorna.
Bonus: Om rörelsen görs med vikt
Då involveras även underarmsmusklerna för att hålla vikten samt trapezius och rhomboideer för att stabilisera skuldrorna.
1. Erector Spinae (ryggsträckare)
Den primära muskelgruppen som arbetar excentriskt (bromsande) när du rullar ned kota för kota och koncentriskt när du rullar upp igen.
2. Hamstrings
Aktiveras för att hålla benen raka och kontrollerar rörelsen genom höftleden.
3. Gluteus maximus
Hjälper till att stabilisera höften, särskilt under uppresningen.
4. Rectus abdominis (magmuskler)
Aktiveras isometriskt för att kontrollera bålens position och stabilitet.
5. Quadratus lumborum
Hjälper till med stabilitet i nedre delen av ryggen.
6. Djupa ryggmuskler (multifidus, rotatores m.fl.)
Viktiga för kontroll av segmentell rörelse mellan kotorna.
Bonus: Om rörelsen görs med vikt
Då involveras även underarmsmusklerna för att hålla vikten samt trapezius och rhomboideer för att stabilisera skuldrorna.
Vilken ryggövning har varit till stor hjälp för dig? Vilken är din favorit?