2026-07-06, 20:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag vet inte om det är aktuellt när det gäller Starlink, men en del satelliter rör sig ganska nära ekvatorn. Sådana satelliter kan få dålig täckning långt norrut.

Det är geostationära sattelitsystem som får dålig täckning mot norr speciellt om man har terräng som berg som skymmer sikten mot ekvatorbanan.

Starlink,Irdium m.fl har låga banor och sveper runt som garnet på ett garnystan och där räcker ju fritt uppåt.
Man kan dock få dålig funktion i djupa raviner där man kanske inte har fritt mot flera satteliter , dom rör sig snabbt över så det måste finnas en som får handover när den andra passerar bort - om öppningsvinkeln mot skyn är snäv
Citera
2026-07-06, 23:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är geostationära sattelitsystem som får dålig täckning mot norr speciellt om man har terräng som berg som skymmer sikten mot ekvatorbanan.

Starlink,Irdium m.fl har låga banor och sveper runt som garnet på ett garnystan och där räcker ju fritt uppåt.
Man kan dock få dålig funktion i djupa raviner där man kanske inte har fritt mot flera satteliter , dom rör sig snabbt över så det måste finnas en som får handover när den andra passerar bort - om öppningsvinkeln mot skyn är snäv
Även ISS har väl dålig "täckning" (alltså synlighet) nära polerna? Skulle det visa sig vara ett problem för Starlink så gissar jag att de kan lösa saken med ett gäng satelliter i polära banor. Men det ekonomiska intresset för att erbjuda satellittäckning på obebodda breddgrader bör vara ganska lågt.

Enligt Wikipedia går ISS inte norr om ca Köln/Dresden i Tyskland.
Citera
2026-07-06, 23:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Även ISS har väl dålig "täckning" (alltså synlighet) nära polerna? Skulle det visa sig vara ett problem för Starlink så gissar jag att de kan lösa saken med ett gäng satelliter i polära banor. Men det ekonomiska intresset för att erbjuda satellittäckning på obebodda breddgrader bör vara ganska lågt.

Enligt Wikipedia går ISS inte norr om ca Köln/Dresden i Tyskland.

Det är bara irdium som har rktigt bra täckning på riktigt höga breddgrader
Citera
2026-07-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
På Samsungs hemsida står det att enbart "utvalda" telefoner får denna funktion. Samsung Galaxy S26 Ultra till exempel.
samtidigt tror jag alla svenska operatörer stödjer samtal över wifi så med en starlink terminal kan du fortfarande ringa med många moderna mobiltelefoner
i usa erbjuder "t-satellite" till sina kunder, då kan man skicka meddelande (sms/mms/crs) genom starlinks satelliter men det går inte att ringa (än)

Citat:
Jag vet inte om det är aktuellt när det gäller Starlink, men en del satelliter rör sig ganska nära ekvatorn. Sådana satelliter kan få dålig täckning långt norrut.
starlink fungerar norr om polcirkeln så även de nordligaste delarna av sverige har i täckning i någon mån
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in