2025-05-12, 10:09
Avslutad
Elgiganten säljer Starlink. Du behöver ingen specifik telefon.

Du behöver det, en EcoFlow och solpanel. Sen är du offgrid för runt 20,000 + abonnemangskostnaden.

Det börjar bli mycket enkelt att klara samhalls-kalopsen.
Citera
2025-05-13, 16:15
Medlem
Muppetys avatar
Om telenätet är nere måste ju den man ska ringa också ha en satellittelefon, om det inte gäller delar av telenätet. Nä, jag köper några komradios istället för att hålla kontakten lokalt om telenätet skulle haverera.
Citera
2025-05-14, 09:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Om telenätet är nere måste ju den man ska ringa också ha en satellittelefon, om det inte gäller delar av telenätet. Nä, jag köper några komradios istället för att hålla kontakten lokalt om telenätet skulle haverera.

Mobil o datanät är inte sårbara som förr utan det är massa ups/generatorer och så.

Rakel , polisradionätet många betraktar som nytt har bara varit i drift full drift +15 år läggs ju ner 2028 o ersätts med blåljus 4G mobilnät t.ex och har egna baser i vanliga mobilmaster - Rakel G2.
Kan roama med civila nät också.

Terminalerna kan vara vanliga mobiler med app som kör ROIP men firstlineperosnal kommer ha speciella terminaler med pttknapp,bra antenn o möjlighet och köra directmode mellan enheter

Är som AT&T First Net i Usa

Så mobilnät är svåra att slp ut numera.

Dock bra ha radio , har ju alla proffspreppers
Citera
2026-05-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Det kostar ju en del så är det värt det eller är det förlegat nu med tanke på att starlink finns?

Det har börjat dyka upp Android telefoner som kan kommunicera via satelliter. Den här kostar ca. 4 700 kr med deras 10 % rabattkod.

Frågan är om man har någon nytta av detta i en krissituation annat än under fredstid?

Blackview XPLORE 2 Satellite Rugged 5G AI Cellphone
✔Two-Way GEO Satellite Voice/Text/Location Messaging Communication with Skylo
✔Built-in 467 Lumen Dual Camping Light
✔6.73" 120Hz 3.2K LTPO AMOLED Display
✔MediaTek Dimensity 8300 4nm 5G Octa-core & WiFi 6E
✔20000mAh Battery w/ 120W Fast Charging
✔50MP Main+20MP Night Vision Camera
✔IP68 &IP69K & MIL-STD-810H Certified
✔Physical SIM & eSIM Support

Ulefone har något liknande för 4 700 kr. Den klarar dock enbart textmeddelanden samt att både OS och hårdvara är äldre än Blackview.

Ulefone Armor 23 Ultra Cellphone
Satellite Messaging SOS: Integrated Bullitt satellite technology enables two-way messaging and 24/7 emergency SOS services via GEO stationary satellites, providing a critical communication lifeline in remote areas without cellular coverage.
Citera
2026-05-21, 16:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det har börjat dyka upp Android telefoner som kan kommunicera via satelliter. Den här kostar ca. 4 700 kr med deras 10 % rabattkod.

Frågan är om man har någon nytta av detta i en krissituation annat än under fredstid?

Blackview XPLORE 2 Satellite Rugged 5G AI Cellphone
✔Two-Way GEO Satellite Voice/Text/Location Messaging Communication with Skylo
✔Built-in 467 Lumen Dual Camping Light
✔6.73" 120Hz 3.2K LTPO AMOLED Display
✔MediaTek Dimensity 8300 4nm 5G Octa-core & WiFi 6E
✔20000mAh Battery w/ 120W Fast Charging
✔50MP Main+20MP Night Vision Camera
✔IP68 &IP69K & MIL-STD-810H Certified
✔Physical SIM & eSIM Support

Ulefone har något liknande för 4 700 kr. Den klarar dock enbart textmeddelanden samt att både OS och hårdvara är äldre än Blackview.

Ulefone Armor 23 Ultra Cellphone
Satellite Messaging SOS: Integrated Bullitt satellite technology enables two-way messaging and 24/7 emergency SOS services via GEO stationary satellites, providing a critical communication lifeline in remote areas without cellular coverage.

Funkar med nya samsungar
Citera
2026-05-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Funkar med nya samsungar
På Samsungs hemsida står det att enbart "utvalda" telefoner får denna funktion. Samsung Galaxy S26 Ultra till exempel.
Citera
2026-05-21, 16:26
Medlem
448s avatar
Citat:
På Samsungs hemsida står det att enbart "utvalda" telefoner får denna funktion. Samsung Galaxy S26 Ultra till exempel.

Ja telefoner för män - inte barn och pensionärslineuppen
Citera
2026-05-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja telefoner för män - inte barn och pensionärslineuppen
Det verkar enbart röra sig om deras flaggskeppstelefoner oavsett om hårdvaran har funktionen.
Citera
2026-05-21, 16:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Det verkar enbart röra sig om deras flaggskeppstelefoner oavsett om hårdvaran har funktionen.

Ja exakt

Tänk på att man måste ha fri sikt mot ekvatorn om det skall funka, deras sattelitdr ligger i geostationär bana
Citera
2026-07-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolarPowered
Elgiganten säljer Starlink. Du behöver ingen specifik telefon.

Du behöver det, en EcoFlow och solpanel. Sen är du offgrid för runt 20,000 + abonnemangskostnaden.

Det börjar bli mycket enkelt att klara samhalls-kalopsen.
Har en jobbarkompis som bor lite avigt till så han använder Starlink. Där han bor påstås hälften av hushållen använda Starlink. Betydligt billigare än att dra fram fiber.

Startpaket för 4000 kr och 585 kr i månaden för 200 Mbps eller 800 kr i månaden för ännu snabbare.
Citera
2026-07-05, 13:00
Medlem
godboys avatar
Jag är rätt tveksam till satellittelefon men jag kan för lite om tekniken, men jag tänker att det vill till att operatören (ex. Starlink) kan få för sig att stäng ner nätet eller geografiska delar av det. Det jag skulle satsa på i första hand är radiokommunikation, det är så analogt det kan vara och min uppfattning är att det är fortfarande detta som många riktiga preppers har.
Citera
2026-07-05, 23:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är rätt tveksam till satellittelefon men jag kan för lite om tekniken, men jag tänker att det vill till att operatören (ex. Starlink) kan få för sig att stäng ner nätet eller geografiska delar av det. Det jag skulle satsa på i första hand är radiokommunikation, det är så analogt det kan vara och min uppfattning är att det är fortfarande detta som många riktiga preppers har.
Jag vet inte om det är aktuellt när det gäller Starlink, men en del satelliter rör sig ganska nära ekvatorn. Sådana satelliter kan få dålig täckning långt norrut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in