Citat:
Ursprungligen postat av
KnasHans
Har blivit diagnostiserad med EIPS (tidigare borderline) efter åratal av vård inom öppenpsykiatrin och otaliga diagnoser.
Jag mår absolut skit. Riktigt jävla illa.
I min värld är en person med den här problematiken (rätta mig om jag har fel) någon oberäknelig, någon som man inte kan ta på allvar och som förstorar upp minimala saker bortom alla rimliga gränser. Det är min tolkning efter att ha läst om det, men jag förstår att diagnosen inbegriper betydligt mycket mer.
Men jag har så svårt av att acceptera aspekten att det verkar vara så lätt att avfärda en person med den här diagnosen - lite som ett oregerligt barn. Detta har helt slagit sönder den redan dåliga självbilden jag har och skapar ett starkt hat mot mig själv.
Tydligen finns det forskning på att vissa blir bättre och kan slippa diagnosen efter ca 15 år. 15 år. 15 år där jag befarar att bemötandet blir annorlunda jämfört med någon som tex. har en depression.
Jag har kanske en onyanserad bild av detta och verkar vara dramatiskt - men det är väl en del av det hela. Sen vill jag be om ursäkt i förväg om jag uttryckt mig negativt och svepande gällande personer med denna diagnos.
Hur kan jag hantera detta??
Känner du själv att diagnosen verkar passa in på dig? Var själv i chock när jag fick den. Har träffat människor med BPD och tyckt dom varit helt galna. Varit i psykiatrin många år jag också innan diagnosen, 10 år exakt. Men aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att det skulle vara denna diagnos jag har.
Tror det gäller att inte definiera sig med diagnosen. Många saker är ju väldigt likt ADHD också, så skulle lika gärna kunna vara så att man har ADHD +++ haha
Finns helt knäppa människor som har EIPS men också lugna och mer deppiga människor som inte agerar utåt och skadar andra. Googla quiet borderline