• 1
  • 2
2025-05-10, 06:10
Medlem
avcs avatar
Nytt användaravtal ger Nintendo rätt att förstöra din spelkonsol: https://www.m3.se/article/2776932/ny...pelkonsol.html

Citat:
I det nya avtalet framgår det bland annat att Nintendo anser sig ha rätt att när som helst se till att din spelkonsol inte längre kan användas.
Lär såklart vattnas friskt i Microsofts fagra herrtrosa om Nintendo juridiskt får igenom det här. Nintendoköpare kommer omöjligen bry sig då deras IQ knappt sträcker sig till att starta en spelkonsol.

Hur kommer Sony agera? Många kör idag jailbroken ps3/vita online då Sony inte bryr sig längre. Finns risken att de skickar signal att koka över/ylod'a dessa konsoler, och vi ser ett hårdvarubedrägeri på industriell skala?

Finns risken att hårdvarutillverkare gör samma sak med modifierade telefoner/datorer/elbilar osv framöver (utöver TPM-bedrägeriet)?

Citat:
Med tanke på att det är en vida spridd uppfattning att man ska få lov att göra vad man vill med prylar man köpt lär en del användare bli upprörda över det nya avtalet.
No fucking shit att jag äger mina egna prylar?

Känner jag Nintendonot rätt blir det förmodligen någon utpressningsvariant med ransomware tills man betalt värdet av spel + skadestånd för att slippa rättegång. Att det där jävla pissföretaget finns kvar är ett mysterium.
Citera
2025-05-10, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Nytt användaravtal ger Nintendo rätt att förstöra din spelkonsol: https://www.m3.se/article/2776932/ny...pelkonsol.html

Lär såklart vattnas friskt i Microsofts fagra herrtrosa om Nintendo juridiskt får igenom det här. Nintendoköpare kommer omöjligen bry sig då deras IQ knappt sträcker sig till att starta en spelkonsol.

Hur kommer Sony agera? Många kör idag jailbroken ps3/vita online då Sony inte bryr sig längre. Finns risken att de skickar signal att koka över/ylod'a dessa konsoler, och vi ser ett hårdvarubedrägeri på industriell skala?

Finns risken att hårdvarutillverkare gör samma sak med modifierade telefoner/datorer/elbilar osv framöver (utöver TPM-bedrägeriet)?

Känner jag Nintendonot rätt blir det förmodligen någon utpressningsvariant med ransomware tills man betalt värdet av spel + skadestånd för att slippa rättegång. Att det där jävla pissföretaget finns kvar är ett mysterium.
Nu är ju spelpriserna på väg ner ändå så frågan är om det inte är ett slag i luften.
Vem orkar ens piratkopiera spel med alla risker det medför.
Citera
2025-05-10, 08:17
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Nu är ju spelpriserna på väg ner ändå så frågan är om det inte är ett slag i luften.
Vem orkar ens piratkopiera spel med alla risker det medför.
Ner? Om något är de på väg upp, inte minst med switch Il.

Och jo, folk "orkar" piratkopiera. Frågan är snarare den motsatta... vem i hela friden betalar seriöst för spel 2025?
Citera
2025-05-10, 08:28
Medlem
Graavargs avatar
Det lär nog inte stämma, inte inom EU i alla fall.

Nintendo kan utan tvivel "bricka" din tillgång till allt Nintendo online, men de kan inte aktivt och medvetet förstöra den hårdvara du köpt som konsument. En fördel av att bo i den del av världen med överlägset bästa och starkaste konsumenträttigheter.

Det som är helt lagligt för Nintendo, också inom EU, är att kombinera ett "förbud" mot att modda eller kracka hårdvaran och/eller mjukvaran och bygga in system som brickar din mojäng om du försöker göra det. Det kan de göra i hårdvaran, i mjukvaran och i sina egna updates till mjukvaran.

Så visst får man modifiera det man äger, men man tar då också själv fullt ansvar för vad som händer sen. Och utan att nämna nån vid namn så har det ju förekommit att nya "megaspel" släpps tillsammans med ett krav på systemuppdatering, dvs. man måste först uppdatera sitt OS för att kunna installera eller spela det spel man just köpt. Och den nya OS-versionen innehåller en komponent som checkar efter modifieringar och aktiverar en brickning om sådana hittas.

Men att bricka hårdvara/mojänger är inte vidare vanligt nuförtiden, eftersom ett sånt system är en enorm risk för tillverkaren. Man kan bara tänka sig mängden nollor i den summa en tillverkare som Nintendo skulle vara tvungen att punga ut om en myriad spelkonsoler brickas utan att ägaren gjort nåt fel, antingen till följd av ett misstag från Nintendo (eller nån "underleverantör") eller genom att nån "kriminell" utnyttjar en sådan svaghet som Nintendo medvetet byggt in.
Citera
2025-05-10, 10:45
Medlem
Meh. Äger en Lite (sedan 2019) men var det NÅGON som tänkte skaffa en Switch 2? Där äger man ju inte ett enda spel som jag förstår det (?). Fysiska spel eller inget; den läxan lärde jag mig med Blizzard och SC2.
Citera
2025-05-10, 10:55
Medlem
MrMarios avatar
Det är väl bara frågan om ett förtydligande i användaravtalet, Nintendo har ju i åratal brickat "upplåsta" konsoler genom systemuppdateringar. Helt okej, vill man inte ha en brickad konsol så är det ju bara att inte koppla upp sig mot Nintendos servrar.

Citat:

Svamlar du om. Du får redan nu, och sedan länge tillbaka, inte göra vad du vill med dina bilar. Har du aldrig besiktigat en bil, du får körförbud på den tills du tagit bort en eller flera förbjudna modifieringar...
Senast redigerad av MrMario 2025-05-10 kl. 10:59.
Citera
2025-05-11, 18:27
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det är väl bara frågan om ett förtydligande i användaravtalet, Nintendo har ju i åratal brickat "upplåsta" konsoler genom systemuppdateringar. Helt okej, vill man inte ha en brickad konsol så är det ju bara att inte koppla upp sig mot Nintendos servrar.
Är det så illa? Tur att Nintendo bara tillverkar skräp och är ointressanta. Man ska dock ändå kunna koppla upp sig, även med en Nintendokonsol, 2025. Multiplayer är inte direkt framtidsteknologi.

Citat:
Svamlar du om. Du får redan nu, och sedan länge tillbaka, inte göra vad du vill med dina bilar. Har du aldrig besiktigat en bil, du får körförbud på den tills du tagit bort en eller flera förbjudna modifieringar...
Förstår du skillnaden på stat och företag? Du får inte ha barnporr på din spelkonsol heller, vilket inte är Nintendos "fel".
Citera
2025-05-11, 18:32
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Är det så illa? Tur att Nintendo bara tillverkar skräp och är ointressanta. Man ska dock ändå kunna koppla upp sig, även med en Nintendokonsol, 2025. Multiplayer är inte direkt framtidsteknologi.

Varför skulle det vara illa? Nintendo har ingen skyldighet att stödja illegal mjukvara när de utvecklar sina uppdateringar av operativsystemet. Du får istället klaga hos dem som gör piratmjukvaran om den brickar din konsol. Eller du menar att det är Microsofts fel om ett datorvirus du dragit på dig genom suspekt surfande på darkweb gör din PC obrukbar? Nintendo gör fina familjekonsoler, väldigt populära. Du får bestämma dig för om du vill använda din konsol legit eller för piratande.
Citera
2025-05-11, 18:50
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara illa? Nintendo har ingen skyldighet att stödja illegal mjukvara när de utvecklar sina uppdateringar av operativsystemet. Du får istället klaga hos dem som gör piratmjukvaran om den brickar din konsol. Eller du menar att det är Microsofts fel om ett datorvirus du dragit på dig genom suspekt surfande på darkweb gör din PC obrukbar? Nintendo gör fina familjekonsoler, väldigt populära. Du får bestämma dig för om du vill använda din konsol legit eller för piratande.

Nu låser man ju inte upp mjukvaran bara för att kunna använda piratkopior utan också för att kunna köra diverse "homebrew", alltså egenhändigt skrivna eller icke sanktionerade program samt kunna gå runt region-låsning, vilket är helt legitima anledningar.
Citera
2025-05-11, 19:09
Medlem
avcs avatar
Citat:
Att "inte stödja" och medvetet sabotera är skilda saker. Att jag har rättighet att inte att hålla med, innebär inte att jag har rättighet att sabotera ditt konto eller elda upp din bostad över saken. När vi köper hårdvaran är den vår, och vi har inom lagens ramar rätt att göra precis vad vi vill med den.

Kanske Sony borde brickat en jävla massa PS3 när de sattes upp i kluster som superdatorer för medicinsk forskning?

Citat:
Nintendo gör fina familjekonsoler, väldigt populära. Du får bestämma dig för om du vill använda din konsol legit eller för piratande.
Nej, Nintendo gör skräp, och nej, enligt Nintendo får vi inte välja. Själv äger jag inget nyare än N64 om det nu hör hit, förutom ett Wii som suger röv men iallafall var billig (nerpackad sedan länge).
Citera
2025-05-11, 19:52
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Nu låser man ju inte upp mjukvaran bara för att kunna använda piratkopior utan också för att kunna köra diverse "homebrew", alltså egenhändigt skrivna eller icke sanktionerade program samt kunna gå runt region-låsning, vilket är helt legitima anledningar.

Ja, men har man då en sådan hobby så kan man ju använda en konsol till det som man inte kopplar upp mot Nintendos servrar. Nintendo kan ju inte designa sina systemuppdateringar för att stödja inofficiell mjukvara oavsett om den är legit eller inte, syftet är ju uppenbart att stoppa piratmjukvara och då slinker tyvärr legitima syften med också. Då får hobbyprogrammerarna klaga på piraterna som förstör för alla. Hade personligen önskat också att vi sluppit alla drakoniska och prestandatörstiga anti-fusk program och liknande på PC, men det går ju inte då fuskare m.fl. totalt förstör gaming communityt.

Citat:
Att "inte stödja" och medvetet sabotera är skilda saker. Att jag har rättighet att inte att hålla med, innebär inte att jag har rättighet att sabotera ditt konto eller elda upp din bostad över saken. När vi köper hårdvaran är den vår, och vi har inom lagens ramar rätt att göra precis vad vi vill med den.

Kanske Sony borde brickat en jävla massa PS3 när de sattes upp i kluster som superdatorer för medicinsk forskning?

Nej, Nintendo gör skräp, och nej, enligt Nintendo får vi inte välja. Själv äger jag inget nyare än N64 om det nu hör hit, förutom ett Wii som suger röv men iallafall var billig (nerpackad sedan länge).

Nja, du får faktiskt inte göra vad du vill, Nintendo kan stämma dig om du använder deras konsol eller spel på ett icke-legitimt sätt som förstör för deras business. Det är långt ifrån oreglerat. Vidare så ansvarar Nintendo enbart för att officiell mjuk- och hårdvara ska fungera. De har inga skyldigheter alls vad gäller olicensierade grejer, där är det istället ditt personliga ansvar och du får skylla dig själv. Haha, man fattar inte hur korkade en del kan vara. Tror du att du kommer få reparation av din bils elsystem betalt av biltillverkaren om du installerat icke-kompatibla extraljus du köpt från Wish?
Senast redigerad av MrMario 2025-05-11 kl. 19:54.
Citera
2025-05-11, 20:11
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Ja, alltså... det här är verkligen peak Nintendo. Företaget som inte bara är kvar i 90-talet, utan klamrar sig fast vid det som en jävla fästing. De har byggt ett imperium på barnslig nostalgi och skyddat det med järnridåer av copyrightmissbruk, rättsprocesser och nu, möjligheten att avrätta din egen konsol, som du betalat för. De har alltid varit snabba med att jaga YouTubers, emulatorutvecklare, fanprojekt, mods och rom-hackers, inte för att de hotar försäljningen, utan för att de hotar kontrollen. Nintendo älskar inte sina fans, de tål knappt att du rör deras IP på ett sätt de inte personligen godkänt i japansk styrelsemiljö.

Och vad har de gjort kreativt senaste 15 åren egentligen? Wii var ett genidrag, absolut. Men sen? Switch var basically en Wii U som faktiskt funkade, med exakt samma spel ompaketerade. Mario, Zelda, Pokémon, alltid samma mallar, lite glansigare yta, men noll verklig innovation. Samma fanservice, samma snuttefiltar. De säljer barndom på burk. Och folk köper det, för att det är tryggt, inte för att det är banbrytande. De hade kunnat göra en riktigt bra live-action Pokémon-film för 15 år sen och förändrat hela spel– och filmindustrin. Men de vågar aldrig. Allt handlar om kontroll. Minimera risk, maximera vinst. Tänk om någon gör något bättre än dem med deras egna figurer? Då rasar kortslottet.

Det här avtalet är inte ens en överraskning, det är bara ytterligare ett steg i deras långa historia av att behandla sina kunder som potentiella brottslingar. De som jailbreakar konsolerna gör det ofta för att spela äldre spel som Nintendo själva vägrar göra tillgängliga. Men i Nintendos värld är det ett större brott än att dumpa ett oljeraffinaderi i ett korallrev.

Framtiden? Ja, så länge folk fortsätter köpa deras produkter för att de känner sig som barn igen, så kommer Nintendo kunna hålla dem i ett digitalt koppel, där det du köper aldrig är ditt, och där ett EULA-avtal kan göra dig till rättslös slav i ett leksakssystem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in