2025-05-09, 23:08
Medlem
Storstark68s avatar
Avser att se Die Leander tillika Zarah Leander på Östgötateatern och undrar om nån har sett föreställningen? Är den värd inträdet? Orsaken att jag frågar är att teatern erbjuder nån slags mötesdiskussion med Henrik Arnstad som i mitt tycke är en obehaglig kommunist som tror att nazister finns överallt.

Senast jag såg en föreställning om Zarah var på Konserthuset i Stockholm där en av kungahusets prinsessor satt i publiken och sjöng med. Tack å lov ingen Arnstad i närheten där för då hade jag blivit riktigt elak. Han ska inte sprida sitt vänstersvammel när folk vill ha en trevlig teaterupplevelse som man betalar för.

Som sagt, tacksam om nån kan ge sin syn på föreställningen i Norrköping.

https://www.ostgotateatern.se/

"Die Leander
Zarah Leander – den fallna ängeln som landade på Vikbolandet, lika komplex som kontroversiell, lika idoliserad som hatad.

I musikteaterföreställningen Die Leander får vi följa Zarah Leanders resa till att bli Nazitysklands största filmstjärna. Det är en berättelse om moraliska och etiska dilemman i en totalitär regim, där människor kunde raderas och bytas ut. Samtidigt ett sorgespel över kärleken, passionen och viljan att bli bekräftad – till vilket pris som helst."

Spelperiod Norrköping
3 maj–1 juni 2025
Senast redigerad av Storstark68 2025-05-09 kl. 23:11.
Citera
2025-05-10, 00:07
Hon är en släkting till mig och det har varit mycket hysch hysch inom släkten men även en viss beundran tror jag. Finns många med sångtalang eller i alla fall många som gillar att sjunga inom släkten. Ska bli kul att se detta för att kanske få lite mer klarhet!
Citera
2025-05-10, 01:47
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Hon är en släkting till mig och det har varit mycket hysch hysch inom släkten men även en viss beundran tror jag. Finns många med sångtalang eller i alla fall många som gillar att sjunga inom släkten. Ska bli kul att se detta för att kanske få lite mer klarhet!

Grattis lillkarsk! Hon är även släkt med Carola och familjen Wallenberg m.fl kändisar. Det unika med Zarah är att hon föddes med ett ovanligt långt stämband, därav hennes kontraalt. Redan som barn kunde hon gå ner i så djupt röstläge att hennes kompisar blev rädd haha! Blev uppringd av en känd operasångerska som sa att det tar minst 100 år innan nån föds med en så otroligt stark röst.
Citera
2025-05-10, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk

Det står att föreställningen är fri fantasi om Zarah Leanders liv och relationer under perioden 1936–43, så hur mycket klarhet kan det ge?
Citera
2025-05-10, 19:59
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det står att föreställningen är fri fantasi om Zarah Leanders liv och relationer under perioden 1936–43, så hur mycket klarhet kan det ge?

Det står nog så därför att det blir lättare att beslå Zarah som tvättäkta nazist vilket hon inte var. Göbbels ville att hon skulle gå med i nazistpartiet och bli tysk medborgare men hon vägrade. Det skulle normalt inneburit dödsstraff men det var först när hon lämnade Berlin 1943 som dödsstraffet, hängning i Malmö efter kriget, beslutades av Hitler. Detta lär ju inte finnas med i teaterföreställningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in