2025-05-09, 22:13
Medlem
StoreSvartes avatar
Att hålla en tändare framför en deosprayburk för att göra om den till en eldkastare gjorde vi ofta i skolan när jag var liten för att det var häftigt. Men det gör jag än idag.. när flugorna irriterar för mycket och jag tappar greppet helt.

Det funkar såklart med vilken sprayburk som helst som har butan som drivmedel.

Det har dock alltid känts som en sån där livsfarlig och idiotisk grej. Men hur farligt är det egentligen? Kan lågan verkligen gå inåt och burken explodera? Och vad händer då?

En annan liknande livsfarlig idiotisk grej jag ofta gör är att hälla bensin från en flaska rakt in i elden (för att få fart på elden). Det har varit nära att gå åt helvete hur många gånger som helst. Men jag gör det ändå om och om igen. Oftast bajspackad.
Citera
2025-05-09, 22:22
Medlem
Galejans avatar
Det är inte farligt alls. Det här var jättevanligt och de flesta har antingen själva gjort det eller åtminstone sett någon annan göra det. Hur många gånger har sprejburken exploderat? Om det hade varit farligt hade vi alla haft en arm nu.

Sedan har det naturligtvis hänt en olycka vid något enstaka tillfälle men det har även hänt att folk satt potatis i halsen och dött. För den sakens skull säger man inte att det är farligt att äta middag.
Citera
2025-05-09, 22:26
Medlem
VetusSpirituss avatar
Jag har heller ingen aning om hur farligt det egentligen är men har gjort samma sak massor med gånger. Minns att hårspray var särskilt bra.
Har även använt mig av bensin i en flaska utan att det hänt något annat än att brasan börjat brinna som bare fan.
Dock sa mina föräldrar likt många andras att det var livsfarligt.
Citera
2025-05-09, 22:30
Medlem
ElexirPharmas avatar
Fick mig att tänka på senaste säsongen av Reacher då Jack slänger in aerosolburkar i en mikrovågsugn på full effekt i 40 sekunder. Ugnen gnistrade först sen jävlar blev det ett eldhav och hela huset sprängdes.

Man ska ha respekt för eld och att säga att det inte är farligt är idiotiskt. Speciellt eftersom dessa som gör detta (mestadels killar i högstadiet) har ett lågt utvecklat konsekvenstänk och i värsta fall kan föra det vidare till ännu yngre barn som knappt kan behärska en tändare.

Jag anser på fullt allvar att man inte är en fulländad människa innan man sett ett hus brinna ned. Jag fick "turen" att bevittna när ett industrihotell med gasolflaskor brann ner. En häftig och svindlande upplevelse.
Senast redigerad av ElexirPharma 2025-05-09 kl. 22:33.
Citera
2025-05-09, 22:45
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är inte farligt alls. Det här var jättevanligt och de flesta har antingen själva gjort det eller åtminstone sett någon annan göra det. Hur många gånger har sprejburken exploderat? Om det hade varit farligt hade vi alla haft en arm nu.

Sedan har det naturligtvis hänt en olycka vid något enstaka tillfälle men det har även hänt att folk satt potatis i halsen och dött. För den sakens skull säger man inte att det är farligt att äta middag.

Ja det borde ha gått åt helvete för länge sen ifall det var farligt. Men jag söker efter ett definitivt svar.

Min teori har alltid varit att det saknas syre i burken, så även om lågan skulle gå inåt (vilket inte sker pga trycket) så skulle inte gasen kunna antändas hur som helst.
Citera
2025-05-10, 00:07
Medlem
När jag gjorde det med typ axeburkar när man var liten så slutade jag när elden började röra sig närmare, pga varningar man hört... Såg en skatevideo nyligen där en stod och sprayade helt obrydd trots att flamman nått ända tillbaks till öppningen.

Köp silvertejp och några burkar, sätt full spray ståendes på asfalten, tänd på, backa och se?? Jag tror det är relativt säkert pga vad du sa om inget syre i burken, men jag skulle inte chansa ändå, fan vad dum man skulle känna sig om man spränger bort handen för en sådan grej.

När man lagt burkar i elden för att de ska explodera när man var yngre så tog det en stund innan de small... Men då har det ju byggts upp mycket mer hetta på burken än när man sprayar eld.

Det där med att hälla bensin eller brandfarlig vätska på eld när du är full, det har jag å andra sidan sett video på när det går dåligt.

sökte upp första bästa (pouring gasoline on fire)
https://m.youtube.com/watch?v=6evFKKruJ0c
https://m.youtube.com/shorts/KP9rqELlaFQ
Senast redigerad av Kollpanoll 2025-05-10 kl. 00:36.
Citera
2025-05-10, 07:12
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Fullkomligt ofarligt ur explosionshänseende. Lågan kan bara brinna med hjälp av syret i luften utanför burken. Burken kan alltså inte explodera så länge den inte värms upp av eldslågan så att trycket i den stegras tills plåten brister. Och det är inte möjligt att göra och samtidigt hålla i burken med handen.

Att eldslågan i sig är farlig och kan orsaka skada hoppas jag att alla förstår?
Citera
2025-05-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Fullkomligt ofarligt ur explosionshänseende. Lågan kan bara brinna med hjälp av syret i luften utanför burken. Burken kan alltså inte explodera så länge den inte värms upp av eldslågan så att trycket i den stegras tills plåten brister. Och det är inte möjligt att göra och samtidigt hålla i burken med handen.

Du kan garantera att burken inte innehåller någon komponent som gör att elden kan ta sig in och detonera flaskan?
Skulle du sätta din vänstra pungkula på det?

Som svar till TS sista mening.
När man häller bensin/thinner/T-röd på en eld så skall man alltid hälla i en kapsyl innan och sedan slänga detta på elden. Detta för att undvika att elden tar sig in i dunken.
Citera
2025-05-10, 14:31
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Då var min teori korrekt. Tack för ett bra svar!

Det får mig att tänka på en gång då vi drack ett par öl runt elden och hade köpt en massa sprutgrädde. Sen fick jag den genialiska idén att slänga in burkarna i elden när dom var halvfulla. Jävlar vilka raketer det blev av dom. Men det tog ett bra tag.
Citera
2025-05-10, 16:36
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Skulle du sätta din vänstra pungkula på det?

Det kan jag. Båda kulorna faktiskt. Hade det gjort det så skulle de kunnat explodera spontant och det gör de inte. Inte ens en syrgastub kan det, för den innehåller i sin tur inget bränsle. Och flaskor med eter (startgas) kan inte spontanbilda farliga peroxider för det finns inget syre att reagera med så de kan inte explodera som en glasflaska med eter som sakta suger in luft via korken.
Citera
2025-05-10, 22:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Som svar till TS sista mening.
När man häller bensin/thinner/T-röd på en eld så skall man alltid hälla i en kapsyl innan och sedan slänga detta på elden. Detta för att undvika att elden tar sig in i dunken.

Absolut. Men det är inte alltid man gör det man ska. Nu när jag blivit äldre brukar jag hälla på en trasa eller nåt och slänga in den i elden. Men det har också nästan gått fel då handen varit nära att antändas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in