Citat:
Ursprungligen postat av
Craigg
Bor just nu på annan ort, men jag har möjlighet att flytta tillbaka till Göteborg som är min hemstad. Samtidigt är jag lite sugen på att testa något nytt och har en någorlunda stor chans att få ett jobb i Linköping också. Linköping vet jag inte så mycket om, har bara varit där nån enstaka gång.
Vad är bättre respektive sämre med att bo i Göteborg kontra Linköping? Förstår ju att Linköping är en mycket mindre stad men är det verkligen "småstad"? Kan man dansa på krogen till 5 på morgonen och få hem ett ragg som i Göteborg?
Jag bor värken i Linköping eller Göteborg. Däremot flyttade jag från Stockholm till Helsingborg för jobb under 1 års tid för några år sedan och upplevde att Storstad och Småstad verkligen skiljer sig på gott och ont.
Storstad: Högre puls, större umgängeskretsar från flera olika delar av stan, mer status hets.
Småstad: Lägre puls, familjärt - blev bekanta med grannar och folk i närområdet på ett helt annat sätt, bättre tillgång till naturen, däremot lite trögt, upplevde en slags bubbla där alla var ganska lika.
Ångrar absolut inte mitt småstads år, kanske borde jag stannat för att verkligen förstå mig på småstadslivet men är nog en storstadsperson trots allt. Finns för och nackdelar med båda, det beror på vad du trivs med och vad du prioriterar.