2025-05-09, 17:31
Medlem
Craiggs avatar
Bor just nu på annan ort, men jag har möjlighet att flytta tillbaka till Göteborg som är min hemstad. Samtidigt är jag lite sugen på att testa något nytt och har en någorlunda stor chans att få ett jobb i Linköping också. Linköping vet jag inte så mycket om, har bara varit där nån enstaka gång.

Vad är bättre respektive sämre med att bo i Göteborg kontra Linköping? Förstår ju att Linköping är en mycket mindre stad men är det verkligen "småstad"? Kan man dansa på krogen till 5 på morgonen och få hem ett ragg som i Göteborg?
Citera
2025-05-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Bor just nu på annan ort, men jag har möjlighet att flytta tillbaka till Göteborg som är min hemstad. Samtidigt är jag lite sugen på att testa något nytt och har en någorlunda stor chans att få ett jobb i Linköping också. Linköping vet jag inte så mycket om, har bara varit där nån enstaka gång.

Vad är bättre respektive sämre med att bo i Göteborg kontra Linköping? Förstår ju att Linköping är en mycket mindre stad men är det verkligen "småstad"? Kan man dansa på krogen till 5 på morgonen och få hem ett ragg som i Göteborg?

Jag bor värken i Linköping eller Göteborg. Däremot flyttade jag från Stockholm till Helsingborg för jobb under 1 års tid för några år sedan och upplevde att Storstad och Småstad verkligen skiljer sig på gott och ont.

Storstad: Högre puls, större umgängeskretsar från flera olika delar av stan, mer status hets.
Småstad: Lägre puls, familjärt - blev bekanta med grannar och folk i närområdet på ett helt annat sätt, bättre tillgång till naturen, däremot lite trögt, upplevde en slags bubbla där alla var ganska lika.

Ångrar absolut inte mitt småstads år, kanske borde jag stannat för att verkligen förstå mig på småstadslivet men är nog en storstadsperson trots allt. Finns för och nackdelar med båda, det beror på vad du trivs med och vad du prioriterar.
Citera
2025-05-09, 18:29
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Linköping är trevligt. Visst kan du dansa till kl 5 och få med ett ragg. Det är ingen småstad, Ulricehamn och Laholm är småstäder, städer med över 100.000 invånare är ingen småstad.
Citera
2025-05-09, 18:36
Medlem
Graavargs avatar
Båda städerna hör faktiskt till de bättre.

Göteborg känns både som en liten mysig storstad och Sveriges största stad samtidigt, Stockholm är mycket mera "snäv" på bredden, längden och höjden.

Och Linköping är, hmm, öppen och flexibel. Mycket professionella människor (och kanske litet väl mycket tekniker och ingenörer ).
Citera
2025-05-09, 18:39
Medlem
Linköping är väl geografiskt ganska så tråkigt utslängt på slätten och en bit till vatten jmf med Gbg.
Citera
2025-05-09, 19:03
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:

Follow your heart.
Citera
2025-05-09, 19:19
Medlem
Airwave92s avatar
Linköping för helvete, det vet ju alla
Citera
2025-05-09, 21:47
Medlem
Steff83s avatar
Vore intressant om någon med bra erfarenhet av båda städerna som kunde jämföra.
Citera
2025-05-10, 01:00
Medlem
kalkryggars avatar
Göteborg är din stad och du vill testa något nytt. Testa då den nya staden. Är det skit så kan du väl bara flytta till Göteborg igen.

Däremot så är väl Linköping ett av de värsta hålen i Sverige för gängkriminalitet just nu? Så jag hade nog försökt hitta en annan stad att prova med.
Citera
2025-05-10, 06:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Förstår ju att Linköping är en mycket mindre stad men är det verkligen "småstad"? Kan man dansa på krogen till 5 på morgonen och få hem ett ragg som i Göteborg?
Nattlivet på Ågatan och däromkring är intensivt, men inte snobbigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Linköping är väl geografiskt ganska så tråkigt utslängt på slätten och en bit till vatten jmf med Gbg.
Stångån rinner genom sta’n. Göra Kanal och sjön Roxen finns alldeles i utkanten.
Geografiskt ligger sta’n vid E4 och praktiskt taget mitt emellan Stockholm och Gbg.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Däremot så är väl Linköping ett av de värsta hålen i Sverige för gängkriminalitet just nu? Så jag hade nog försökt hitta en annan stad att prova med.
Nja, jag tror att du förväxlar Linköping med Norrköping.

Linköping är karaktäriserat av SAAB, universitetet och regionsjukhuset. Här finns också en hel del high tech- och IT-företag.

Sta’n är i en tillväxtfas. Det byggs bostäder på flera ställen, nya köpcentra likaså.

Detta sagt av mig som kanske är något lite hemmablind.
Citera
2025-05-10, 07:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Anser TS att den stora fördelen med Göteborg är närheten till vatten och att ha ett båtdäck under fötterna så ofta som möjligt är ett måste så är nog inte Linköping det bästa att flytta till.

Vill TS njuta av Göteborgs härliga väder där det ofta regnar och då också, när det sker kommer från sidan så är inte heller Linköping rätt.

Annars finns nog det mesta som finns i Göteborg även i Linköping men givetvis inte lika mycket av allt.

Nu har jag varken bott i Linköping eller Göteborg men har flyttat ett antal gånger i mitt liv pga jobb och testat både stora och små städer och alla har sina fördelar och nackdelar.
Att flytta är annars ett sätt att stärka sig själv och utvecklas, få bygga upp något eget utan att förlita sig på att föräldrar eller vänner ska hjälpa till eller fixa allt åt en.

Mitt tips är att flytta och skulle det bli för jävligt så kommer Göteborg finnas kvar.
Citera
2025-05-10, 10:05
Medlem
RFTs avatar
Likt VitBrandbil har jag heller aldrig bott i Gbg, men har vistats där väldigt mycket genom åren.
Min upplevelse är att det är hårdare klimat i Gbg (och då tänker jag inte på vädret).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in