• 1
  • 2
2025-05-09, 14:19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Statyn är inte ens ful, även om man tycker att motivet är fult.

Det är en jävla skillnad. I alla tider har världens främsta konstnärer även avbildat fula människor.

De är också människor och deras avbilder kan vara minst lika tankeväckande som en avbild av en vacker människa.

Statyn är synnerligen väl utförd av en utomordentligt skicklig skulptör. Det är uppenbart för vem som helst, som vet någonting om konst.
Om man nu anser att statyn är ful har man väl förvisso rätt att tycka det. Jag tror dock ingen bryr sig. Allra minst New York-borna. Det ständiga konstutbytet gör nog att de boende reagerar lika lite på konsten som svenska stadsbor gör på reklamskyltar. Som också byts ut med jämna mellanrum. Ibland är det fult, ibland är det kanske lustigt, tidvis kanske rentav snyggt. Man slutar se det till slut.

Därför blir det ju ännu mer fånigt att Nordfront försöker få det till att det blivit "livlig debatt på sociala medier!". Nordfront har troligtvis aldrig uppmärksammat konstverken i den ständiga utställningen på Times Square. Nu råkar då det för närvarande konstverket vara en staty av en svart kvinna. Tjock dessutom. Som enligt konstnären ska symbolisera självsäkerhet mm.

Därför passar man på att göra en click bait. Och få det att låta som att nej nu ska ni få höra! I New York har man nu rest en staty av en fet svart kvinna. Som ska symbolisera delstatens syn på självsäkerhet och mod. I hopp om att Nordfronts läsare inte ska faktagranska särskilt mycket innan de fullkomligt tappar arslet i ursinne över att nej nu jävlar har väl woke gått för långt ändå!

Att konstintresserade ständigt konstruktivt diskuterar verken på Times Square på sociala medier är ju självklart inte ett dugg konstigt. Men det är ju inte det Nordfront vill insinuera med att det blivit "livlig debatt". De vill helt enkelt click baita att New York-borna fått en permanent staty av ett fetto till svart kvinna nedkörda i halsen på sig mot deras vilja.
Citera
2025-05-09, 14:51
Medlem
Ducadreams avatar
Det är en väldigt vacker staty. Sluta hata och vara så avundsjuk.
Citera
2025-05-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är en väldigt vacker staty. Sluta hata och vara så avundsjuk.
Ja! En vacker staty och en vacker kvinna!
Citera
2025-05-09, 15:32
Medlem
Venators avatar
Jag tycker också det är en fin staty och väldigt mycket trevligare än mycken annan offentlig konst. Sedan kan man ha synpunkter på "budskapet" men konstnären har i alla fall lyckats väcka uppmärksamhet med sin konst och samtidigt gjort en snygg och spännande skulptur - det är inte många som lyckas med. Vi diskuterar den till och med på Flashback i Sverige.
Citera
2025-05-09, 16:28
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag tycker syftet är lite oklart. Vad är det man vill med statyn?

”By monumentalizing the ordinary we are able to critique what we consider important, what we consider valuable within our communities, and what we collectively choose to give public space to. I want my sculptures to immediately connect with the viewer and interrupt how we construct a narrative for someone else, how our perceptions develop and our attitudes toward representation,” the artist says.”

Men en svart man och svart kvinna i Florens, Italien, är väl inte det ”vanliga”. Konceptet faller på sin orimlighet!
Varför skulle det inte finnas svarta personer i Florens? Det är väl klart att det är vardagligt att det står en helt vanlig tjej och kollar mobilen?
Citera
2025-05-09, 16:34
Medlem
Schnyggves avatar
Negerfetto var sannerligen inte ett trevligt ord...jag tycker den var fin!
Citera
2025-05-09, 17:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Varför skulle det inte finnas svarta personer i Florens? Det är väl klart att det är vardagligt att det står en helt vanlig tjej och kollar mobilen?
Jag skulle nog gissa att den mest ordinära personen i Florens är italienare…
Citera
2025-05-09, 17:53
Medlem
howdie11s avatar
Jag såg rubriken och visste direkt att TS skulle vara en kränkt nazist
Citera
2025-05-10, 23:33
Medlem
falconer8s avatar
Fy fan vilken ful staty!
Citera
2025-05-12, 07:10
Medlem
Hade det varit i Sverige hade pundare kapat statyn vid fotanklarna och sålt den som metallskrot.
Citera
2025-05-12, 23:00
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag skulle nog gissa att den mest ordinära personen i Florens är italienare…
Jag tror att många italienare hade sagt emot dig där, men oavsett sa väl ändå inte konstnären att det var en staty av den absolut vanligaste människan i florens?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in