2025-05-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Visar inte Sverige snarare upp sin egen sårbarhet genom att hantera situationen på det här sättet?

Nej, den åsikten är bara en talking point för bögmaffian.

Citat:
I kontrast till detta framstår Sverige som märkbart mer sårbara. När en anonym bild från en dejtingapp får medier och samhälle att hamna i totalt panikläge,

Medier hade väl inte hunnit rapportera ett knyst om Thybergs bilder innan han avgick? Det är inte säkert att någon media ens skulle ha valt att publicera nyheten. Det är heller inte så att det fanns någon folkopinion för att avsätta Thyberg, och heller inte säkert att någon sådan folkopinion skulle ha uppstått.

Citat:
skickar vi signalen att det krävs väldigt lite för att skapa oreda här.

Individer inblandade i den här affären begår bokstavligt talat självmord/lönnmördas. Det finns garanterat mer bakom avsättningen än några "dickpics".
Senast redigerad av alternativtkonto11 2025-05-18 kl. 14:23.
Citera
2025-05-18, 14:29
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Nej, den åsikten är bara en talking point för bögmaffian.

Medier hade inte rapporterat ett knyst om Thybergs bilder innan han avgick. Det är inte säkert att någon media ens skulle ha valt att publicera nyheten. Det är heller inte så att det fanns någon folkopinion för att avsätta Thyberg, och heller inte säkert att någon sådan folkopinion skulle ha uppstått.

Individer inblandade i den här affären begår bokstavligt talat självmord/lönnmördas. Det finns garanterat mer bakom avsättningen än några "dickpics".

Bögmaffian? Tycker du att scenariot hade varit annorlunda om nakenbilden kom från en hetro-app? Thyberg var öppet homosexuell så det hade ju inget nyhetsvärde i sig. Men du ha rätt angående media, min poäng var mer att man kunde sköta det snyggare så att det inte framstod som att han avgick på grund av en "skandal" även om det var just därför

Förövrigt är mitt inlägg är enbart baserat det vi vet om. Faktumet är att han avsattes 12 timmar efter att han tillträdde. Med det sagt går det inte säga annat än att beslutet tagits impulsivt

Självmord/lönnmord kan ju vara en följd av hur detta ha hanterades.
Senast redigerad av nickenyfik007 2025-05-18 kl. 14:33.
Citera
2025-05-18, 17:39
Medlem
Skulle inte TT helt enkelt kunnat blåneka? Vem kan inte fixa till en bild i Photoshop eller annat verktyg nu för tiden? Det har jag själv gjort på skoj med arbetskamrater, till släktingars och polares födelsedagar m.m. Och jag är inte proffs på bildbehandling. Borde bara vara att säga att "den där bilden är fejk eller manipulerad. Jag har inget med den att göra."
Citera
2025-05-18, 21:15
Citat:
Ursprungligen postat av Zpeedr
Skulle inte TT helt enkelt kunnat blåneka? Vem kan inte fixa till en bild i Photoshop eller annat verktyg nu för tiden? Det har jag själv gjort på skoj med arbetskamrater, till släktingars och polares födelsedagar m.m. Och jag är inte proffs på bildbehandling. Borde bara vara att säga att "den där bilden är fejk eller manipulerad. Jag har inget med den att göra."

Du är så jävla smart! Att dom inte tänkte på det!
Citera
2025-05-19, 09:24
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Bögmaffian? Tycker du att scenariot hade varit annorlunda om nakenbilden kom från en hetro-app? Thyberg var öppet homosexuell så det hade ju inget nyhetsvärde i sig. Men du ha rätt angående media, min poäng var mer att man kunde sköta det snyggare så att det inte framstod som att han avgick på grund av en "skandal" även om det var just därför

Förövrigt är mitt inlägg är enbart baserat det vi vet om. Faktumet är att han avsattes 12 timmar efter att han tillträdde. Med det sagt går det inte säga annat än att beslutet tagits impulsivt

Självmord/lönnmord kan ju vara en följd av hur detta ha hanterades.
Eller så finns bilder där fler personer figurerar i olika situationer. Personer som inte kommit ut än. Diplomaten kanske kände till dessa och ville ha pengar för sin tystnad?
Citera
2025-05-19, 13:28
Finns hans Grindr bilder nånstans i tråden? Ingen som har tillgång?
Citera
2025-05-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktionspotential
Jag tycker att hela den här grejen är hjärndöd. Vad en person gör privat på sin fritid är självklart inte helt bortkopplat från ens yrkesroll när man är politiker, polis eller har någon annan typ av förtroendeställning. Men att en homosexuell skickar en privat dickpick på en kontaktsida är ingenting som bör vara ett problem. Att den här mannen tvingats avgå bidrar till en farlig praxis där folk inte längre får ha någon fritid.

Sätt detta i kontrast till två andra stora händelser där folk med förtroendeyrken har gjort bort sig rejält:
1. En hästsvanspolis går ner på knä på en demonstration med massa människor som beter sig illa och tar politisk ställning i sin myndighetutövning. Konsekvens: mig veterligen ingen.
2. El Hamas går på fest med islamister och representanter för terroristnätverk, uttrycker sig skadat om andra folkgrupper osv. Han försvaras först med krokodiltårar av Magdalena Andersson i plenisalen och en stor del av medie-etablisemanget skyddar honom. Först efter en väldigt lång tid när nya skandaler kommer till ytan avgår han.

Detta är enligt mig exempel på saker som faktiskt borde leda till att man avskedas. Att man blivit lite full på en privat tillställning, att man skickat intima bilder till en partner och dylikt är inget som jag eller resten av svenska folket har att göra med.

När man är säkerhetsrådgivare eller likn inom politik eller diplomat (med tillgång till känslig information), är privatlivet inte alltid “privat”. Om nakenbilder sprids kan man bli utpressad.. det är inte bara “en sexig bild till en partner”, det är en potentiell säkerhetsrisk.
Det är en sak om någon blir av med jobbet för att folk blir lite upprörda av någonting. En annan om Säpo bedömer att det finns sårbarhet för påverkan.

Om man vill jobba inom ett känsligt område ska man inte ha privata känsliga bilder på nätet..
Citera
2025-05-19, 13:38
Medlem
Madagascars avatar
Aningen nytt från DN:

DN kan nu berätta att Thyberg – kort inpå utnämningen – raderade sitt konto på Grindr. Detta har enligt DN:s källor varit ett viktigt skäl bakom statsministerns kritik mot honom. Det var först efter att bilderna spridits till Regeringskansliet och flera medier som Thyberg informerade statsministerns stab om att han raderat kontot inför att han tillträdde.

Men enligt vad DN erfar har Tobias Thyberg internt uppgett att han raderade sitt konto på Grindr efter ett möte med personer i ledningen för nationella säkerhetsrådgivarens kansli. Han ska då ha uppmanats att radera internetkommunikation och rensa i sociala medier-konton. Deras motivering ska ha varit att journalister skulle kunna begära ut meddelanden på exempelvis Signal. Han ska dock inte specifikt fått uppmaningen att radera appen Grindr.

https://www.dn.se/sverige/tobias-thy...an-tilltradde/, nyss

Detta gjorde inte mig mycket klokare...
Citera
2025-05-19, 14:01
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Aningen nytt från DN:

DN kan nu berätta att Thyberg – kort inpå utnämningen – raderade sitt konto på Grindr. Detta har enligt DN:s källor varit ett viktigt skäl bakom statsministerns kritik mot honom. Det var först efter att bilderna spridits till Regeringskansliet och flera medier som Thyberg informerade statsministerns stab om att han raderat kontot inför att han tillträdde.

Men enligt vad DN erfar har Tobias Thyberg internt uppgett att han raderade sitt konto på Grindr efter ett möte med personer i ledningen för nationella säkerhetsrådgivarens kansli. Han ska då ha uppmanats att radera internetkommunikation och rensa i sociala medier-konton. Deras motivering ska ha varit att journalister skulle kunna begära ut meddelanden på exempelvis Signal. Han ska dock inte specifikt fått uppmaningen att radera appen Grindr.

Signal är väl dock inte samarbetsvilliga med något land och varit väldigt tydliga med att de lämnar Sverige om det skulle krävas. Hela trovärdig heten till Signal hade försvunnit på samma sekund som de delar med sig av meddelanden

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...agring-klubbas
Citera
2025-05-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saqmaidiq
Finns hans Grindr bilder nånstans i tråden? Ingen som har tillgång?
De skickades väl främst till DN, SvD och regeringskansliet. Sedan så antyds det hos några andra personer att DE har fått se bilderna, vilket kan anas att sagda journalister hos tidningarna har lättat på förlåten och låtit andra se bilderna.

Frågan är då varför sagda journalister skulle bry sig om "nyhetsvärdet" i att låta andra se en Grindr-dickpic? Kanske lite för spicy för vanliga människor, men för bögar är det kanske vardag. Det väcker tanken om att bilden kanske var betydligt värre än vad man har låtit antyda.

Ovanstående tog man upp i en podd och de har inget bevis, ingen bild eller vill inte nämna källa och podden säger inte ens med egen röst vad bilden föreställer utan använder insaxade mediaklipp på engelska vad bilden föreställer och den bild man får beskriven är sjuk.

Gissar på att HBQT inte är intresserade av att bilden sprids och regeringen vill nog hålla sig väl med Trump-administrationen och inte ge antydan om att de är lika dekadenta som Biden-administrationen. SvD och DN har väl därmed "hjälpt till" i att inte låta det hela spåra ur. Den som fick ta smällen blev diplomaten som röjde bilden.
Citera
2025-05-19, 15:13
Avstängd
dansquelcass avatar
Det här är ett märkligt fall.

Tobias är oskyldig och har inte begått några fel eller brott och har offrats av regeringen, vilket kan leda till att regeringen förlorar nästa val.

Ulf underskattade sannolikt utgången.
Citera
2025-05-19, 15:15
Avstängd
dansquelcass avatar
Han gjorde inget fel, därför är det så konstigt, och skulden kan läggas på hans arbetsgivare regeringskansliet och den där sosse diplomaten som hade tillgång till bilderna och spred dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Aningen nytt från DN:

Senast redigerad av dansquelcas 2025-05-19 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in