2025-05-15, 19:07
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag har inte påstått att han begått någott brott, endast att han inte berättat saker han borde ha berättat. Och han säger ju själv att han borde berättat. Inget brott är begånget men han missade en sak i anställningsförfarandet som gjorde att han inte kan få jobbet. Svårare än så är det inte.
Brottet har begåtts av den/de son skickat bilder till DN i syfte att påverka utnämningen och skada.
Citera
2025-05-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Din ena mening sitter inte ihop med den andra.

Det är riktigt att vi inte ska ha folk som ljuger i säkerhetsintervjuer på känsliga jobb. Men det är ingen välgärning att skicka kompromat till pressen. Hade det varit en vilja att göra en välgärning så hade avsändaren informerat säkerhetspolisen eller möjligen arbetsgivaren. Inte pressen.
Jag sa att var en välgärning för Sverige
Citera
2025-05-15, 19:31
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vad har du fått det ifrån? Desinformation.

Självklart skall vi spekulera på det mest homofil-korrekta vis, tills bilderna når ljuset.
Citera
2025-05-15, 19:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Din ena mening sitter inte ihop med den andra.

Det är riktigt att vi inte ska ha folk som ljuger i säkerhetsintervjuer på känsliga jobb. Men det är ingen välgärning att skicka kompromat till pressen. Hade det varit en vilja att göra en välgärning så hade avsändaren informerat säkerhetspolisen eller möjligen arbetsgivaren. Inte pressen.

Det är klart det är en välgärning för Sverige och svenskarna att avslöja missförhållanden vid tillsättning av höga tjänster för pressen så att det sker en genomlysning och granskning. Det är berömvärt visselblåsande och besparar oss ytterligare pinsamheter.
Citera
2025-05-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Brottet har begåtts av den/de son skickat bilder till DN i syfte att påverka utnämningen och skada.

Vilket brott har begåtts då? Vilken paragraf i brottsbalken?
Citera
2025-05-15, 23:45
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Inga. Vad vi vet. Allt är än så länge bara SNACK.

Ja, jag vet. En del anser att han borde berättat att han skickat bilder till en kontaktsida. Vet inte om det i sig är självklart.
Senast redigerad av Jof 2025-05-15 kl. 23:48.
Citera
2025-05-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Gulligt. Måste kännas fint att leva i så naiv värld.

Vi lever i Sverige som är ett gulligull-samhälle.
Vet du inte det? Var växte du upp?

Den här snubben har alla möjligheter att stämma staten.
Just för att vi lever i ett gulligull-samhälle
Citera
2025-05-16, 01:41
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:

Vill också veta. Lite av varje verkar kunna sortera under förtal numera, i juridisk mening.
Citera
2025-05-16, 02:22
Medlem
Ozero.Bratvas avatar
Advokaten är uppspelt om det dramatiska gripandet. Det handlar ju om en "medelålders akademiker", "utan brottsligt förflutet". Tydligen hamnade han på psyk sen.

Men han har nekat till brott.

Bara jag som tycker det är konstigt? Sådana typer brukar ju sjunga rent och klart som Påvens gosskör bara de hamnar i ett förhörsrum.
Citera
2025-05-16, 03:42
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I sig är det kanske inte orimligt att han får behålla jobbet. Men hade han varit städare, väktare, kock eller liknande hade han utan tvekans åkt ut med huvudet före, utan avgångsvederlag, efter att ha blivit påkommen med att ljuga i sin säkerhetsprövning. Så fungerar det för de redan privilegierade kontra andra anställda.
Edit as usual: Jag är helt enkelt enig. Det hela har lite av en elitkänsla.
I bland är det lite svårt att förstå graden av dumhet bland dessa toppdiplomater, ursäkta mig.

Åt andra hållet måste jag säga att jag personligen tappar förtroende til statsministern’s handtering av detta. En god statsminister skulle inte ha slängt honom under bussen på det här sättet. I alla fall inte offentlig. Det låter fake, men jag tycker att det i alla fall inte borde ha gjorts offentlig.

Mycket av felet ligger jo hos statsministern.

Han är trots allt kaptenen. En god kapten tar mera ansvar, tycker jag. Han hänger inte sine anställda/ besättning / his crew ”out to dry”.

A good captain doesn’t hang his crew it to dry.

(Hittar inte svensk idiom för det just nu.)
Senast redigerad av 297potatissoppa 2025-05-16 kl. 04:03.
Citera
2025-05-16, 04:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Sak samma vad åklagaren väljer. Brottet är illojalitet av de som skickat bilderna. Förräderi

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Inga. Vad vi vet. Allt är än så länge bara SNACK.

Ja, jag vet. En del anser att han borde berättat att han skickat bilder till en kontaktsida. Vet inte om det i sig är självklart.

För 111 gången, Thyberg har inte begått brott.
Citera
2025-05-16, 05:07
Medlem
JanFyhrholdts avatar
TT har inte undanhållit någon information av betydelse för säkerhetsfrågor
om det bara handlar om några lagliga bilder. Han måste själv ha gjort den bedömningen tidigare.

Det verkar som de flesta tycker att händelsen är något att skratta åt snarare än "allvarligt"
som statsministern uttryckte det.

Statsministerns reaktion, som om det gällde en terroristattack, är däremot mycket allvarligt, då den saknar all proportion till verkligheten.
Statsministern är själv den största säkerhetsrisken genom sin ostabila karaktärsvaghet och borde avgå.

TT tillhör för övrigt en grupp som torde lämpa sig bättre för utlandstjänstgöring och säkerhets-relaterade jobb om familj och barn med skyddsbehov ej finns med i bilden.

I länken nedan till Aftonbladet uppträder statsministern i 18 sekunder och hinner säga "allvarligt" tre gånger. Han skulle passa bättre som statsminister i Iran.

https://tv.aftonbladet.se/video/3850...erg-allvarligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in