2025-05-13, 22:24
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det känns farligt nära att börja stinka ordentligt här.

Karriärdiplomaten Bergström skulle alltså vara agent för Ryssland eller liknande och därför skicka komprometterande bilder på Thyberg till pressen och arbetsgivaren? Låter det sannolikt.

Det låter mer troligt att Bergström helt enkelt agerar uppgiftslämnare antingen av altruistiska eller personliga skäl.

Nu sänder Säpo och Regeringen ett kraftfullt budskap till alla visselblåsare. Låt bli att avslöja fiffel och oegentligheter bland ”våra egna” annars kommer du att råka illa ut och beskyllas för att gå främmande makt tillhanda.

Just en fin kultur i så fall.
Är det J***him Bergström, som varit ambassadör i Nordkorea och Malaysia, det rör sig om? (Jag såg initialerna "JB" på andra ställen de sista sidorna så det verkar ju sannolikt.) I vilket sammanhang kom namnet ut?

Edit: Han är också "extremt eftersökt" på Mrkoll så det ser ju att vara han. "Denna månad har vi hittills lämnat ut information om honom vid 385 tillfällen." Antagligen har väl ryktet spritt sig i olika kretsar. Det står märkligt nog också "omskriven i media" trots att jag inte kan få en enda nyhetsträff på hans namn via Google.
Senast redigerad av Tjackmoster 2025-05-13 kl. 22:30.
Citera
2025-05-13, 22:30
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag anser att det är helt uppenbart att Uffe visar en sällan skådad inkompetens när han anställer två kompisar i rad till en extremt känslig tjänst och båda får lämna under mycket pinsamma och förnedrande omständigheter. Uffe ska uppenbarligen inte ha makten att anställa sina polare.

Men du tycker tydligen att han gör ett bra jobb och det får stå för dig.

Fråga: om han anställer en TREDJE polare som även han får avgå under förnedrande omständigheter - tycker du att gränsen går där?

Jag tycker du har ett konstigt fokus. På vilket sätt är det en bra idé att Kristersson avgår? Nu? Vad är det som är så jävla bra med det? Vem föreställer du dig ska vara statsminister då? Ska du ha extraval? Det är lite mer än ett år kvar till nästa val. Om nu denne mans facit är så uselt - en uppfattning jag inte delar - så får du väl rösta fram Magdalena Andersson 2026.
Citera
2025-05-13, 22:35
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Svenska UD börjar påminna om den engelska bögligan med Philby med likar som i kommunistisk sold härjade 1950- 60-tal med innästlande ända upp i brittiska drottninghovet för att inte tala om House of Parlament.
Exakt den parallellen slog mig också. (Delvis därför jag nämnde att KGB såg homosexuella som särskilt attraktiva mål för rekrytering i ett tidigare inlägg i tråden.)

Dock verkade det när jag kollade som att bara två av "medlemmarna" i Cambridge Five (enligt Wikipedia åtminstone) var homosexuella, i alla fall öppet. Ville minnas att det var mer utav en gemensam nämnare än så.

Edit: Phiby själv var väl var för övrigt gift? Inte för att det direkt utesluter någonting men ändå.
Citera
2025-05-13, 22:38
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasvas
Han verkar också bo tillsammans med en man. Vilken jävla soppa!
Haha, ja där ser man. Jag antog faktiskt att det var ett kvinnligt namn (vill inte skriva ut det men det är ett asiatiskt namn) utan att klicka vidare. Jösses.
Citera
2025-05-13, 22:39
Medlem
Ja vad ska man säga. Moderaterna har blivit ett bögnäste.
Tidö-regeringen har förvandlat politiken till en cirkus där vänskapsband är avgörande och inte kompetensen.
Alla dessa bögar tror jag har hållhakar på varandra därför fortsätter bögcirkusen tills Kristersson kommer ur garderoben och då är sagan slut med den här regeringen.
Citera
2025-05-13, 22:40
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moffat
Menar du att bildskickaren skapat en protonmejl i nåns namn? Hörde Torbjörn Nilsson prata om att nån på UD nämndes i mejlet. Men namnet är inte JB?

Även konstigt att inte be om källskydd, om nu nån inom svensk myndighet skickat det borde de ha förstått att kräva skydd.
Källskydd behöver man väl inte specifikt be om för att omfattas av?
Citera
2025-05-13, 22:40
Avstängd
Är SD enda partiet där det inte finns några bögar?
Citera
2025-05-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskmedveten
Precis. Självklart ska våra diplomater, ministrar och säkerhetsrådgivare få ägna sig åt autofellatio, anal fisting och anilingus!
Ja, vad är problemet egentligen? Hellre normala, kåta politiker än asexuella moralkärringar.
Citera
2025-05-13, 22:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Jag tycker du har ett konstigt fokus. På vilket sätt är det en bra idé att Kristersson avgår? Nu? Vad är det som är så jävla bra med det? Vem föreställer du dig ska vara statsminister då? Ska du ha extraval? Det är lite mer än ett år kvar till nästa val. Om nu denne mans facit är så uselt - en uppfattning jag inte delar - så får du väl rösta fram Magdalena Andersson 2026.

Nej du har såklart en poäng där. Om Uffe avgår så antar jag att Ebba blir statsminister och risken är överhängande att hon gör ett ännu sämre jobb.

Jag står dock fast vid att Uffe visat grav inkompetens i och med sina två senaste rekryteringar. Gör han en tredje miss är det mer än pinsamt.
Citera
2025-05-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Haha, ja där ser man. Jag antog faktiskt att det var ett kvinnligt namn (vill inte skriva ut det men det är ett asiatiskt namn) utan att klicka vidare. Jösses.

Det har nog mer med korridorpolitik att göra än spioneri. Uffe har startat krig mellan UD och statsrådsberedningen genom att flytta makten över säkerhetspolitiken från UD till sig själv och sin säkerhetsrådgivare. UD slår tillbaka och Säpo gör bort sig igen.
Citera
2025-05-13, 22:54
Medlem
riskmedvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Ja, vad är problemet egentligen? Hellre normala, kåta politiker än asexuella moralkärringar.
Eller vad som sägs om detta - förtroendevalda och tjänstemän med barn och ett helt vanligt familjeliv utanför jobbet?

Blir märkligt när hela diplomatkåren och den politiska eliten ska bestå av konstiga bögar. Öppnar också upp för utpressning från främmande makt då vi vet att bögar ofta ägnar sig åt ännu mer vidriga sexuella handlingar (i vissa fall brottsliga) än anilingus och anal fisting.
Citera
2025-05-13, 23:00
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasvas
Det har nog mer med korridorpolitik att göra än spioneri. Uffe har startat krig mellan UD och statsrådsberedningen genom att flytta makten över säkerhetspolitiken från UD till sig själv och sin säkerhetsrådgivare. UD slår tillbaka och Säpo gör bort sig igen.
Japp. De här spionanklagelserna känns som rent trams, antingen ett resultat av någon sorts masshysteri som gripit SÄPO ("främmande makt" bakom allt som går fel i Sverige och västvärlden är liksom ett återkommande tema just nu - minns t.ex. blackouten i Spanien och Portugal nyligen, där ryska hackare på något sätt hade åstadkommit att... nu ska vi se... mer än 70% av elproduktionen i kollapsögonblicket kom från sol- och vindkraft) eller som ett sätt att skydda Kristersson och regeringen (i så fall ett korkat drag eftersom åtalet kommer behöva läggas ner i brist på bevis och den här gripne diplomaten redan har börjat uttala sig i media).

Också märkligt att SÄPO har börjat låtsas som att säkerhetsprövningar inte ligger på deras bord. Det är bara en "liten del" av dessa som SÄPO utför, tydligen, och med undantag för den delen är det "den ansvariga verksamheten som utför som genomför säkerhetsprövning" om en person ska anställas till en tjänst med en viss säkerhetsklass. Detta var en nyhet för mig och (om man ska tro honom) även för statsministern själv. Hur i helvete skulle det ens fungera att hundratals olika myndigheter och företag själva bär ansvaret för huvuddelen av sina säkerhetsprövningar? Har jag hallucinerat när jag läst om att SÄPO intervjuar både den som ska anställas och anhöriga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in