Citat:
Ursprungligen postat av
Vasvas
Det har nog mer med korridorpolitik att göra än spioneri. Uffe har startat krig mellan UD och statsrådsberedningen genom att flytta makten över säkerhetspolitiken från UD till sig själv och sin säkerhetsrådgivare. UD slår tillbaka och Säpo gör bort sig igen.
Japp. De här spionanklagelserna känns som rent trams, antingen ett resultat av någon sorts masshysteri som gripit SÄPO ("främmande makt" bakom allt som går fel i Sverige och västvärlden är liksom ett återkommande tema just nu - minns t.ex. blackouten i Spanien och Portugal nyligen, där ryska hackare på något sätt hade åstadkommit att... nu ska vi se... mer än 70% av elproduktionen i kollapsögonblicket kom från sol- och vindkraft) eller som ett sätt att skydda Kristersson och regeringen (i så fall ett korkat drag eftersom åtalet kommer behöva läggas ner i brist på bevis och den här gripne diplomaten redan har börjat uttala sig i media).
Också märkligt att SÄPO har börjat låtsas som att säkerhetsprövningar
inte ligger på deras bord. Det är bara en "liten del" av dessa som SÄPO utför, tydligen, och med undantag för den delen är det "den ansvariga verksamheten som utför som genomför säkerhetsprövning" om en person ska anställas till en tjänst med en viss säkerhetsklass. Detta var en nyhet för mig och (om man ska tro honom) även för statsministern själv. Hur i helvete skulle det ens fungera att hundratals olika myndigheter och företag själva bär ansvaret för huvuddelen av sina säkerhetsprövningar? Har jag hallucinerat när jag läst om att SÄPO intervjuar både den som ska anställas och anhöriga?