2025-05-09, 00:03
Medlem
Om öppnar ett fönster i mitt rum och det blåser in/ut luft. Och sätter på en stående golvfläkt med 3 power options. Sätter på power 2. Hurdant påverkas luftrycket?

Power Options

1: weak
2: normal
3 STROng
0
Så vad jag vill vet att hur luftrycket ändrar sig i rummet. Med olika lägen|fläkt| på öppna fönstrar, dörrar och ventiler?

Ni kan lägga till andra oPT1ONs än bara rummet och andra ut/in gångar av "lufttryck".

Ni får själva välja storleken av rummen i vilka mått ni vill. Jag vet själv inte alla mått. Här är några exempel vad jag vet. m3, mm, cm, m, km etc. Och finns ju många direktioner universum. Som sagt, ni får välja alla direktioner. LUFT--TRYCK eller andra. Jag vet inte alla ni får själva välja hurdana ni vill använda. pi kunde användas ganska häftigt. För att det finns oänndligt med sträckor av pi i rymden. Hypotetiska såna så har jag nästan ingen aning.

Så kan ni göra några ekvationer av dessa olika modeller och scen4rios?

Jag undrar vad svåraste ekvationen är, svåraste eller näst svåraste?

( TOTAL ) ::::::::::: ----------- ::::::::::::: ::::::::::: ----------- ::::::::::::: ::::::::::: ----------- ::::::::::::: ::::::::::: ----------- :::::::::::::
ekvation 1: På tex. modellen ett hus på 10m2 stor kub. Fönstren är 40cm, 34mm. Och 3 starka golvfläktar med liknande egenskaper jag förklarade åvan. lufttrycket i rummet är normalt i början. Allt är stängt. Sen oppnar du 40cm fönstret och det blåser normalvind på 5m sekunden rakt mot fönstret hela tiden. Hur skulle man kunna göra en ekvation av det? Med ett datorspel? he

ekvation 2: Den lättaste modellen ni kan komma på?
Senast redigerad av HayabusaMannen 2025-05-09 kl. 00:21.
Citera
2025-05-09, 01:43
Medlem
Ni kan lägga till vad ni vill. Laser? Granater och allt annat som finns (då borde finnas också en färdig ekvation på den hur den sprängs/fungerar exakt. För att se hur den påverkar rummet och på vilken exakta position den sprängs.

Undra hur ai skulle rita nån object med pi som sträckor i ett evigt stort universum. Man skulle se massa patterns i ritningen? Man kunde se all? Hmm. Undra hur ai skulle börja rita pi i våran universum. Om kunde man se patterns hur dom ritade? Eller är det mycket beroende på vad ai dator matar in för att göra?

Frågade AI:

Här handlar det om att förstå luftflöde, tryckvariationer och turbulens i ett rum med en öppen öppning och en aktiv fläkt. Jag kan hjälpa dig att sätta upp ekvationer för olika scenarier.
Grundläggande lufttrycksberäkning
Lufttrycket i ett rum påverkas av flera faktorer, inklusive:
- Fläktens effekt och hastighet
- Vindens styrka och riktning
- Öppningens storlek (t.ex. fönster, dörrar, ventiler)
- Rumsmått och volym
Ekvation 1: Lufttryck med öppen fönster och fläkt
Vi kan börja med Bernoullis ekvation, som är en grundläggande modell för att beskriva luftflödet:
[ P + \frac{1}{2} \rho v^2 + \rho gh = konstant ]
där:
- ( P ) är lufttrycket
- ( \rho ) är luftens densitet ((\approx 1.225 , kg/m^3))
- ( v ) är lufthastigheten
- ( g ) är gravitationskonstanten ((9.81 , m/s^2))
- ( h ) är höjden över marken
När vi öppnar ett fönster och låter vinden blåsa in med 5 m/s, skapar detta en tryckskillnad. Om fläkten samtidigt cirkulerar luft med en viss kraft kan vi också inkludera aerodynamiska krafter och friktion.
En mer konkret ekvation kan vara:
[ P_{\text{in}} - P_{\text{ut}} = \frac{1}{2} \rho v_{\text{vind}}^2 - \frac{1}{2} \rho v_{\text{fläkt}}^2 ]
Om vinden blåser in med 5 m/s och fläkten ger en luftström motsatt riktning med 3 m/s kan vi beräkna tryckskillnaden.
Ekvation 2: Enkel modell för luftflöde
Den enklaste modellen kan vara en idealiserad version där vi bara beräknar flödet genom öppningen:
[ Q = A \cdot v ]
där:
- ( Q ) är volymflödet ((m^3/s))
- ( A ) är fönstrets yta ((0.40m \times 0.34m))
- ( v ) är vindens hastighet ((5 m/s))
Detta ger oss en uppskattning av hur snabbt luftflödet förändras i rummet.
Svåraste ekvationen?
Den mest komplexa modellen skulle vara att inkludera turbulens, virvlar och fluktuationer i tryck över tid. Detta kräver Navier-Stokes ekvationerna:
[ \rho \left( \frac{\partial v}{\partial t} + v \cdot \nabla v \right) = - \nabla P + \mu \nabla^2 v + F ]
Där vi tar hänsyn till viskositet och kaotiska flöden i rummet. Denna typ av ekvation används för simuleringar i datorprogram och kan hjälpa till att skapa en realistisk modell av lufttrycket.
Vill du att jag ska inkludera fler variabler, som temperatur eller fler öppning
Senast redigerad av HayabusaMannen 2025-05-09 kl. 02:09.
Citera
2025-05-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
När vi öppnar ett fönster och låter vinden blåsa in med 5 m/s, skapar detta en tryckskillnad.
Nej inte alls!

Tryckskillnader i luft med temperatur mellan noll och etthundra grader C och fuktighet under daggpunkten propagerar med exakt ljudhastigheten.

En tryckskillnad är en KRAFT (F) som accelererar eller bromsar in en luftMASSA (m).

Om du har två "aerodynamiskt likvärdiga" fönsteröppningar som luft strömmar igenom så kan du mäta upp en tryckskillnad två punkter precis utanför vardera fönstret. Inne i rummet har du ett enda lufttryck.

Med en fläkt som befinner sig helt inne i rummet så kan du även registrera en tryckskillnad mellan resp. fläktblads fram- och baksida. I resten av rummet har du ett enda lufttryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in