• 1
  • 2
2025-05-09, 21:00
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Var det inte så i gamla Sovjet att de gärna koncentrerade vissa sporter till särskilda delstater? Ska vara därför lilla Lettland ska vara bra på basket tex. Likadant med production. De mesta traktorerna tillverkades i Belarus.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag tror att du kan ha en stor del av svaret här. CSKA var väl i stort sett deras landslag i hockey, vilket gjorde den inhemska ligan tråkig och väldigt förutsägbar. Man hade väl samma tänk i fotbollen där Dynamo Kiev var motsvarigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ukraina har alltid varit mer för fotboll. Dom var kärnan i den gamla sovjetiska fotbollen på alla sätt.
Här har vi nog svaret på min trådstart. Jag tänkte faktiskt inte på att Sovjetunionen var så… ”planerat”, eller vad man ska säga. Olika områden hade olika uppgifter och det lever såklart kvar även idag. Det förklarar även varför den ukrainska fotbollen alltid hållit hög europeisk nivå då det var drivbänken för stora delar av det sovjetiska fotbollsmaskineriet. Samtidigt var nordvästra delen av Sovjet, det som idag är västra Ryssland och Vitryssland, där man förlade ishockeyfokuset.

Rymdprogrammet låg ju i Kazakstan och traktortillverkningen i Vitryssland så det här tänket genomsyrade allt i hela unionen.
Citera
2025-05-09, 21:16
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Här har vi nog svaret på min trådstart. Jag tänkte faktiskt inte på att Sovjetunionen var så… ”planerat”, eller vad man ska säga. Olika områden hade olika uppgifter och det lever såklart kvar även idag. Det förklarar även varför den ukrainska fotbollen alltid hållit hög europeisk nivå då det var drivbänken för stora delar av det sovjetiska fotbollsmaskineriet. Samtidigt var nordvästra delen av Sovjet, det som idag är västra Ryssland och Vitryssland, där man förlade ishockeyfokuset.

Rymdprogrammet låg ju i Kazakstan och traktortillverkningen i Vitryssland så det här tänket genomsyrade allt i hela unionen.
Ja. Ta en titt på Sovjets trupper i fotbollmästerskap. Jag överdriver inte när jag säger att det var alltid MINST lika många ukrainare som ryssar i laget medan dom var nästan icke existerande i hockeyn. Speciellt med tanke på hur folkrikt Ukraina ändå är.
I klubbfotbollen så dominerande ukrainska klubbar genom åren ofta såväl nationellt och var framgångsrikast internationellt.
Citera
2025-05-09, 21:21
Medlem
Duvlorts avatar
Ryssland måste vara ännu sämre på hockey, de får ju inte ens vara med i pågående VM?
Lite synd, för Putin tycker det är kul med hockey...
Senast redigerad av Duvlort 2025-05-09 kl. 21:33.
Citera
2025-05-14, 08:21
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
En del länder kände sig nog mest tvungna att spela ishockey under Sovjettiden. När kommunismen föll sket de i det.

Polen är väl ett typexempel. De var ofta topp 8 innan muren föll. Nu är de inte ens topp 16.

I Polen var/är situationen lite speciell.

Under 60-70 talen var Polen en rätt bra hockeynation. Man brukade hamna runt 6;e plats som bäst.
Under 80-talet var det svår ekonomisk situation, med svår varubrist. Man lyckades inte få fram utrustning helt enkelt. vilket framför allt drabbade ungdomshockeyn.

När återväxten uteblev blev polsk hockey allt sämre, och intresset dalade. Idag har man tillgång till utrustning, men intresset finns inte.

(lite detsamma kan sägas om Rumänien och Bulgarien)
Citera
2025-05-14, 08:26
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Ta en titt på Sovjets trupper i fotbollmästerskap. Jag överdriver inte när jag säger att det var alltid MINST lika många ukrainare som ryssar i laget medan dom var nästan icke existerande i hockeyn. Speciellt med tanke på hur folkrikt Ukraina ändå är.
I klubbfotbollen så dominerande ukrainska klubbar genom åren ofta såväl nationellt och var framgångsrikast internationellt.

Så är det.

Dynamo Riga var ju en toppklubb strax bakom CSKA och Dynamo Moskva under Sovjettiden, vilket skapade intresse. Lettland har ju till denna dag ett riktigt bra landslag med tanke på att man bara har 1,8 miljoner invånare.
Citera
2025-05-14, 08:44
Medlem
Batiktantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ryssland måste vara ännu sämre på hockey, de får ju inte ens vara med i pågående VM?
Lite synd, för Putin tycker det är kul med hockey...
Men dom hadde väl sitt eget vm med stor nationer som Nordkorea vitryzzland
Citera
2025-05-29, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Det har inget med geografin att göra. Norge ligger på samma latitud som Sverige men har bara varit med i 3 VM (före millenieskiftet) och 1 EM (år 2000) i fotboll.

Men Sverige sträcker sig längre söderut än Norge, och det är just södra Sverige som producerat många duktiga svenska fotbollsspelare. Jämför Danmark och Sverige i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in