2025-05-08, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Den som tror att en gorilla är alltför stor och stark för att 100 män ska kunna nedlägga ned, kan fundera över att det finns belägg för att människor ägnade sig åt mammut-jakt förr i tiden. (Alltså när det fanns mammutar...)

Oavsett hur stark en gorilla är, så är en mammut starkare. Det tror jag inte att någon säger emot. Och det gick ju tydligen bra att döda mammutar, förmodligen på färre än 100 män till och med. Så varför skulle det inte gå med en gorilla?
Det om mammutar, men det bör väl ha handlat om uttröttningsmetoden i kombination med att återkommande med sina spjut orsaka dödlig skada. Ungefär som när hunddjur i flock jagar och fäller sina byten.
Citera
2025-05-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anehoj
Det om mammutar, men det bör väl ha handlat om uttröttningsmetoden i kombination med att återkommande med sina spjut orsaka dödlig skada. Ungefär som när hunddjur i flock jagar och fäller sina byten.

Ja, utan tvekan fanns spjut och utmattning med i processen.

Jag vet inte om spjut är tillåtna i gorillafajten, men utmattningsmetoden kommer förmodligen att fungera helt på egen hand.
Citera
2025-05-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Hur tänker ni att männen har en chans? Det finns utrymme för kanske 9-10män åt gången som kan slå/sparka och "hålla fast" gorillan. En halvmiss från apan och samtliga ligger på marken.

100 eller 15 har ungefär samma effekt, men tror nog ändå att om någon tar ett rejält armkrog runt gorillan hals bakifrån medan 4 håller armarna så kan de andra mata på ganska friskt, men det är klart någon måste hoppa på först han lär inte leva så länge..
Citera
2025-05-08, 19:49
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Inte skulle jag vilja vara bland de första 50 som ger sig på Gorillan i alla fall. Finns nog en stor chans att Gorillan blir skraj och slösar bort sin energi med att fly. 20 gånger starkare än en människa. Det är på nivån att skallen skulle gå sönder om han nörta till någon med ett finger.

Med några enklare vapen som spjut skulle Gorillan inte ha en chans.
Forskare säger att gorillor är som mest 9 gånger starkare än en genomsnittlig man. Så din siffra på 20 stämmer säkert ifall dom räknat på svenska män.
Citera
2025-05-08, 19:50
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:

Jag vet inte om spjut är tillåtna i gorillafajten, men utmattningsmetoden kommer förmodligen att fungera helt på egen hand.

Nej inga vapen får användas mot gorillan

Jag tror på att trötta ur gorilla, peta hål på ögonen och på något sätt hänga på den tills den inte kan röra sig. Vet inte hur mycket slag och sparkar gör, men kanske funkar mot organen eller känsliga ställen som ansiktet om m.m samma sätt som death by thousand cuts
Citera
2025-05-08, 19:51
Avslutad
Citat:

Jag utgick från att inga spjut ingår i gorillafajten utan enbart muskelmassor.
Jag tror inte 100 män råkat på en mammut heller med enbart muskelmassor inblandade.
I det stora hela tror jag människan är underlägsen djuren i överlevnad. I det långa loppet överlever djurlivet mänskligheten. Så tror jag.
Citera
2025-05-08, 19:52
Medlem
Ballcancers avatar
Varför är utgångspunkten av att "vinna" att döda gorillan?
Citera
2025-05-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anehoj
I det stora hela tror jag människan är underlägsen djuren i överlevnad. I det långa loppet överlever djurlivet mänskligheten. Så tror jag.

Och det är alltså därför arten Homo Sapiens Sapiens har erövrat hela världen från pol till pol?
Citera
2025-05-08, 19:55
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Varför är utgångspunkten av att "vinna" att döda gorillan?
Finns inte så mycket annat som en människa skulle vilja göra med ett djur.
Citera
2025-05-08, 19:55
Avslutad
Citat:
Och det är alltså därför arten Homo Sapiens Sapiens har erövrat hela världen från pol till pol?
I det långa loppet, skrev jag ju. Kortsiktigt och med vapen och allt vad vi utrotar allt möjligt med, så har vi alltid vunnit, men i längden tror jag inte att vi kommer att vinna.
Citera
2025-05-08, 19:56
Medlem
Den här striden kan förmodlignen vinnas av människorna utan att de behöver utdela ett enda slag. Det bygger också på utmattningstaktiken.

Människorna kan sova i omgångar och skydda varandra. Så snart gorillan försöker få lite sömn väcker man den, sen springer man undan. Genom att gorillan aldrig får sova, kommer den förr eller senare att avlida. Min gissning är att den till slut får en hjärtattack.
Citera
2025-05-08, 19:56
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Finns inte så mycket annat som en människa skulle vilja göra med ett djur.

Min spontana känsla inför en gorilla är inte att vilja döda den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in