2025-05-08, 19:15
Medlem
Enligt en expert på regnskogar och dess djur skulle 100 män till slut segra över gorillan.
Många kommer dö men männen kommer övermanna gorillan tror han.

LÄNK: Svt/ nyheter.
https://www.svt.se/nyheter/video/820376eaa6ee890d-kan-100-man-vinna-mot-en-gorilla/z47imp
Citera
2025-05-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vi snackar väl om 100st "medel" män år 2025. Snittmannen 2025 är 180cm väger 67kg (alternativt 123kg) men är ändå ganska fet. Dålig hållning på grund av stillasittande liv, tar ca 40kg i bänkpress och 90kg i marklyft men blir då sängliggandes en vecka efter att ha förstört ryggen. Orkar max fem strikta armhävningar och inte en enda pull up. Har aldrig varit i ett slagsmål eller liknande situation men har sett ett youtubeklipp på självförsvar.

Gorillan hade inte haft några problem att ha livet av alla hundra om det behövdes. Men det räcker antagligen att han sliter lemmarna av den första batchen för att dom övriga ska kapitulera.

Resten blir gorillans bitch
Citera
2025-05-08, 19:21
Medlem
Majsmannen2s avatar
Finns väl inget på jorden som ensam rår på 100 män.

Såvida männen går till samordnad attack på given signal.
Citera
2025-05-08, 19:21
Medlem
Det är intressant, hade kunnat bli något om 100 män ställer upp mot en gorilla någonstans i världen och det hela sänds live.
(Någonstans i världen där miljömuppar och woke inte har talan eller makt)
Citera
2025-05-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
De första 10 sekunderna, sen kommer gorillans muskler inte vara så användbara pga syrebrist.

Männens totala rena muskelmassa skulle vara ca 2800 Kg, gorillans ca 80 Kg.

Tror inte spelar så stor roll och jag tror faktiskt inte en gorilla får syrebrist efter sekunder. Ett slag från silverryggen sänker nog 10 pers på en gång. Deras dragkraft är mellan 4000-5000 N medans en människas är mellan 500-700 N. Men vem vet, lyckas 25 män i taget hoppa på apan så kanske det går.
Citera
2025-05-08, 19:28
Medlem
bandspelarens avatar
När detta diskuteras måste man beakta all psykologi eller inte alls, alltså utgå ifrån att alla inblandade är robotar. Männen skulle fly efter att ha sett några lemlestas, men å andra sidan skulle gorillan fly när 100 män omringar den och uppvisar aggressivitet.
Om bägge parterna är befriade från psykologiska spärrar så mattas gorillan ut efter att ha dödat några tiotal män.
Citera
2025-05-08, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Som jag skrev och som också står i texten så handlar det om lååååånglopp där människan är överlägsen.
Nu är det du skriver om också ett lopp där hästen styrs av en ryttare så då blir det knepigare men skulle en häst galoppera själv så kommer den absolut inte orka lika långt då den säkerligen skulle hålla en högre fart i början för att sen mattas av.

Jag ser bara hur det är när man varit ute på fjällvandring med hunden. Hunden springer givetvis säkert mer än dubbelt så långt mot mig som vandrar raka spåret då det springs över fjällen fram och tillbaka i cirklar men när hunden är mer eller mindre halvdöd så kan jag vandra vidare.

Du har helt rätt i att människan är överlägsen alla andra landlevande djur på ultralånga distanser. Det bygger dock på att människan får använda sin förmåga att gå upprätt. Inte springa. Att gå som en människa är ett extremt energieffektivt sätt att förflytta sig. Med våra smala bäcken förflyttar vi oss genom att vinkla höfterna så att vi låter benen pendla framåt och den rörelsen gör att vi kan transportera vår kroppsmassa mer energieffektivt än något annat levande djur. Fyrbeningar är såklart snabbare än oss, men deras gångarter kräver betydligt fler muskelrörelser per steg än vårt sätt.

Kräldjur (krokodiler, ödlor mm) har ett ännu mer ineffektivt sätt att gå.

Det finns vissa apor som kan gå på två ben, men deras ben är för korta och de går hellre på knogarna, vilket är mer energikrävande.

Strutsar går på två ben, men deras bäcken är för brett för att de ska kunna gå som oss.

Dessutom har vi ingen päls, så vi kan svettas effektivt vilket justerar vår kroppstemperatur snabbt och enkelt, så att vi inte blir överhettade. Detta kan till och med vara orsaken till att vi evolutionärt tappat vår päls. Det blev för varmt.

På engelska wikipedia finns en artikel som heter "persistence hunting" som tar upp dessa aspekter.
Citera
2025-05-08, 19:33
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
En gorilla svingar till en gång och så är du död. Läste en artikel om att en stor gorilla i teorin kan marklyfta 2000kg. Det var nån teoretisk uträkning, det är väl svårt att få dom att marklyfta i verkligheten.

Människan har ingenting som kan penetrera skinnet på en gorilla, inga tänder eller klor, dom kan inte skada den. Att slå och sparka en gorilla lär inte fungera, den kommer inte att känna nått. Enda chansen skulle vara att försöka omringa den hålla sig på avstånd och hoppas att den tröttar ut sig så mycket så att den inte orka stå upp mera innan den haft ihjäl alla. Men det hade antagligen inte fungerat.

Marklyften är skitsamma, det är kinetiskt energi man är intresserad av. En gorilla kan ge skapa en "tackling" av 9000J medan en rugby spelare kan utgöra 3000. Så x3 rörelsenergi, och där har männen chans att överrumpla gorillan även om jag tror det är svårt.

Sen får man inte glömma uthållighet, när djur slåss börjar de andas tungt och vissa kollapsar mot slutet, så om man får gorillan aktiv tills dem blir tröttare är det enklare

Med det sagt tror jag 8-20 personer kan dö
Citera
2025-05-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Eller så gruppvåldtar aids-killen alla 99 killar samtidigt så dom också får aids och så är det 100 aids-män mot 1 gorilla

Sen har gorillan aids och våldtar tillbaka alla 100 män och ger dom super gorilla aids
Citera
2025-05-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej8atta
Det är intressant, hade kunnat bli något om 100 män ställer upp mot en gorilla någonstans i världen och det hela sänds live.
(Någonstans i världen där miljömuppar och woke inte har talan eller makt)
I USA menar du?
Citera
2025-05-08, 19:36
Avslutad
I ett svep med sin högerarm plockar gorillan 50 män. I nästa svep med sin vänsterarm tar gorillan de övriga 50.

Själv tar jag både männen och gorillan i ett svep med en arm
Citera
2025-05-08, 19:41
Medlem
Den som tror att en gorilla är alltför stor och stark för att 100 män ska kunna nedlägga ned, kan fundera över att det finns belägg för att människor ägnade sig åt mammut-jakt förr i tiden. (Alltså när det fanns mammutar...)

Oavsett hur stark en gorilla är, så är en mammut starkare. Det tror jag inte att någon säger emot. Och det gick ju tydligen bra att döda mammutar, förmodligen på färre än 100 män till och med. Så varför skulle det inte gå med en gorilla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in