Citat:
Ursprungligen postat av
sfrge
Jag minns att man spelade Svullos debutalbum mycket när den kom. "Ride On" heter den.
"För fet för ett fuck" blev ju faktiskt en hit.
Det får väl anses vara rolig musik. Den är ju inte så jävla seriös.
Men det finns ju en poäng med den här sortens musik. Annars så hade väl aldrig Eddie Meduza blivit så känd som han blev heller.
Men det kanske fanns ett annat värde i den här typen av musik när man var ung.
Idag skulle ju aldrig varken Svullo eller Eddie ens fått speltid på radion. Nu är ju allt så politiskt korrekt så det skulle liksom inte funka.
Det var som att folk tog inte allting så jävla seriöst förr i tiden.
Jag tror man får skilja på två fenomen där. Svullo var ett TV-fenomen som fick en slags musikkarriär (backad av Electric Boys om jag inte minns fel), det är den typen av "rolig musik" jag menar. Jag tänker tillbaka på högstadiet när alla gick omkring och sa "ride on" i tid och otid. Oerhört cringe idag. Jag har inte lyssnat på "fet för ett fuck" mer än en handfull gånger sen den kom ut, och alltid ofrivilligt.
Men Eddie Meduza är nåt annat. Hans raggarrock bär stråk av amerikansk country textmässigt, vilket även ger uttryck för en del roliga texter på ett mer integrerat sätt, som en slags förståelse för att en trucker kan inte bara lyssna på hjärta/smärta och oden till vägen hela dagen. Det måste finnas en comic relief också.
Har på senare år lyssnat en del på Meduzas engelskspråkiga alster och även om de fick rulla när jag var barn så har jag inte aktivt lyssnat förrän nu. Det är bra!!