2025-05-07, 10:47
Medlem
Någon som känner till en fysisk butik (typ Mekonomen, Biltema, Jula osv) som säljer ark eller liknande av skumgummimaterial ("foam") som man kan klippa luftfilter med?

T.ex. för att sätta i en motorgräsklippare eller liknande.

Helst inte crossfilter, eftersom de har så stora porer och måste oljas in med jämna mellanrum.
Citera
2025-05-07, 11:13
Medlem
eldrattans avatar
Biltema tvättsvamp?! Det har jag kört med många gånger. Du måste alltid olja in skumfilter. Bara hälla på en skvätt olja och krama ur det. Annars brukar det gå hitta modellanpassade filter på typ amazon eller butiker som säljer reservdelar till gräsklippare m.m. Jag själv köpte ett skumfilter för 19 spänn som var anpassat till B&S.

Eller vad ska du ha det till? Gräsklippare m.m måste smörjas in. En motorcykel, moppe som går på väg behövs inte smörjas in.

Här säljs ark om du vill klippa själv https://www.twostroke.se/division-lu...ilter-standard

Kolla runt på luftfilter där så hittar du olika typer av ark med skumfilter.
Senast redigerad av eldrattan 2025-05-07 kl. 11:20.
Citera
2025-05-07, 12:11
Medlem
Tack! Jag hittade faktiskt ett ark på ett ställe som säljer och reparerar motorgräsklippare.

Det ska sitta på en motorcykel. En Honda ST1100. Jag fattar inte riktigt varför, men det finns ett "riktigt" luftfilter (stort, med papper, som på bilar) och sen finns det det här som de kallar "sub air filter". Det är en pytteliten bit skumgummi ca 2 x 5 cm, 5 mm tjock, som sitter i en liten plastburk separat från det stora filtret.

Jag tror att det enda som är viktigt är att materialet inte förstörs av bensinångor, så det går inte med vilket skumgummi som helst. Det som ska sitta i gräsklippare tror jag dock är rätt sort, så nu ska jag klippa ut ett ur den biten jag köpte.
Citera
2025-05-07, 12:16
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Tack! Jag hittade faktiskt ett ark på ett ställe som säljer och reparerar motorgräsklippare.

Det ska sitta på en motorcykel. En Honda ST1100. Jag fattar inte riktigt varför, men det finns ett "riktigt" luftfilter (stort, med papper, som på bilar) och sen finns det det här som de kallar "sub air filter". Det är en pytteliten bit skumgummi ca 2 x 5 cm, 5 mm tjock, som sitter i en liten plastburk separat från det stora filtret.

Jag tror att det enda som är viktigt är att materialet inte förstörs av bensinångor, så det går inte med vilket skumgummi som helst. Det som ska sitta i gräsklippare tror jag dock är rätt sort, så nu ska jag klippa ut ett ur den biten jag köpte.

Det brukar vara olika finhetsgrad på skumgummit. Oftast har de två sidor där det först är ett grövre masknät som skall fånga de stora partiklarna och sedan ett finare som skall ta de mindre partiklarna. Går det i dammig och smutsig miljö måste du även doppa det i olja för att de minsta partiklarna skall fastna.
Citera
2025-05-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det brukar vara olika finhetsgrad på skumgummit. Oftast har de två sidor där det först är ett grövre masknät som skall fånga de stora partiklarna och sedan ett finare som skall ta de mindre partiklarna. Går det i dammig och smutsig miljö måste du även doppa det i olja för att de minsta partiklarna skall fastna.

Jag förstår. Det här är ju ett landsvägslok och körs bara på asfalt, så det ska nog inte behövas någon olja.

Och, som sagt, det finns ett "riktigt" luftfilter också. Jag vet inte riktigt varför det finns två.
Citera
2025-05-07, 21:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag förstår. Det här är ju ett landsvägslok och körs bara på asfalt, så det ska nog inte behövas någon olja.
Asfalt är rejält skitet så jag hade inte fuskat.
Citera
2025-05-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Asfalt är rejält skitet så jag hade inte fuskat.

Nja, den där oljan skyddar ju motorn, men ska man hålla på och olja in filtret så får det ju vara en konstruktion där man enkelt når det, för det måste ju göras rent och oljas om med jämna mellanrum. Och så är det inte på den här motorcykeln. Man måste skruva bort ganska mycket paneler och grejer. På crosshojar tar man ju ur luftfiltret och tvättar efter varje körning, det gör man inte på landsvägshojar.

Om man låter ett inoljat filter sitta en hel säsong så geggar det nog igen alldeles för mycket, med för fet bränsleblandning, ofullständig förbränning, skitiga tändstift och annat som följd.

Och, återigen, detta är INTE HUVUDFILTRET! Det finns ett ANNAT filter som ser ut mer som ett luftfilter från en bil. Dvs totalt två stycken luftfilter. Jag är helt säker på att jag inte behöver någon olja och att det inte är fusk att strunta i oljan, det är snarare bra.
Citera
2025-05-08, 09:57
Medlem
Citat:
Någon som känner till en fysisk butik (typ Mekonomen, Biltema, Jula osv) som säljer ark eller liknande av skumgummimaterial ("foam") som man kan klippa luftfilter med?

T.ex. för att sätta i en motorgräsklippare eller liknande.

Helst inte crossfilter, eftersom de har så stora porer och måste oljas in med jämna mellanrum.

Det beror på om du ska ha ett oljertåligt filter (avstötande). Då är det lättare (och billigare) att ringa en cellplastfabrik (finns några i bålsta om du råkar bo runt stockholm) och fråga om du kan köpa en skiva.

Ska du ha enkel luftfilter annars finns det på bauhause biltrma mm
Citera
2025-05-09, 04:38
Medlem
Chronophobs avatar
Fysisk butik vettifan, men riktigt skumgummi-luftfilter i "lösvikt" är inga problem att handla i nätbutiker, har själv använt sånt en hel del. Jag kan tänka mig att fysiska mc-butiker kan ha.

Det lilla filtret du beskriver låter faktiskt som ett vevhusfilter. Sitter oftast som en liten separat del på filterburken på motorcyklar. Bör vara en slang ansluten vid det.

https://www.twostroke.se/rms-luftfilterark-standard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in