• 1
  • 2
2025-05-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Det finns faktiskt en typ av ljuddämpare för kanoner, tror dom är tyska.
https://i.insider.com/595278dad084cc...jpeg&auto=webp

Ja, något så vulgärt krävs det ett tyskt sinne för att komma på. Eller möjligen japanskt.
Citera
2025-05-07, 14:13
Medlem
Man skulle väl kunna tänka sig mindre laddningar och kompensera det med längre eldrör och med projektiler med egen drivsats. Kanske t.o.m. skjuta iväg projektilerna med tryckluft i första fasen.
Men frågan är om problemen med ljudet är så farligt ändå, man har väl värre problem att tänka på i den situation som befinner sig i kring en kanon.
Jag stod en gång utan hörselskydd bakom dubbla 152 mm kustartillerikanoner, ingjutna i berget, som avfyrade några salvor. Det var imponerande, hela marken skalv till.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-05-07 kl. 14:39.
Citera
2025-05-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Man skulle väl kunna tänka sig mindre laddningar och kompensera det med längre eldrör och med projektiler med egen drivsats. Kanske t.o.m. skjuta iväg projektilerna med tryckluft i första fasen.
Men frågan är om problemen med ljudet är så farligt ändå, man har väl värre problem att tänka på i den situation som befinner sig i kring en kanon.
Jag stod en gång utan hörselskydd bakom dubbla 152 mm kustartillerikanoner, ingjutna i berget, som avfyrade några salvor. Det var imponerande, hela marken skalv till.

Hur långt bakom var det?
Har du problem med hörseln nu?

Ljudet är skadligt om du är för nära. Står du 200 meter bort så händer det kanske inte så mycket.
Kanske man kan ha en gigantisk fjäder eller någon form av accelerator för granaten. Typ magnetdrivet ala Cern, fast mycket mycket mindre.
Citera
2025-05-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur långt bakom var det?
Har du problem med hörseln nu?

Ljudet är skadligt om du är för nära. Står du 200 meter bort så händer det kanske inte så mycket.
Kanske man kan ha en gigantisk fjäder eller någon form av accelerator för granaten. Typ magnetdrivet ala Cern, fast mycket mycket mindre.

Jag stod precis bakom kanonerna, 3-4 meter, men jag fick inga hörselproblem av det. Det var för typ 50 år sedan utanför Härnösand.
Citera
2025-05-07, 18:08
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
En railgun menar du? Det håller US Navy ihop med BAE Systems på att forska på.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...atory_Rail_Gun
Citera
2025-05-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag stod precis bakom kanonerna, 3-4 meter, men jag fick inga hörselproblem av det. Det var för typ 50 år sedan utanför Härnösand.

Kan tycka det är väldigt märkligt att du inte fick hörselproblem överhuvudtaget.
Med tanke på att man körde både med proppar och hörselskydd samtidigt när man sköt med haubits 77.
Dina trumhinnor borde ha spruckit eller något.
Citera
2025-05-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
En railgun menar du? Det håller US Navy ihop med BAE Systems på att forska på.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...atory_Rail_Gun

Ja man kan ju köra en railgun. Men tänkte mer på att man hade en bana i form av en cirkel där man accelererar granaten likt ett maglev-tåg. Så kan man snurra granaten varv efter varv tills den uppnått önskad hastighet o då bara styra ut den genom kanonröret.
Fast med tanke på hastigheten så kanske det ändå uppstår höga oljud när granaten bryter ljudvallen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in