2025-05-06, 18:29
Medlem
Jag servade precis min lilla Kia Rio och det kostade 5900kr vid 5300 mil.

Förra året kostade det 3000kr och vad jag kan se har de gjort typ samma grejer. Nog för inflationen men det är ju nästan 100% i ökning. Samma serviceställe som sist, Hedins Bil. Någon annan som har märkt något liknande?
Senast redigerad av Zidious85 2025-05-06 kl. 18:31.
Citera
2025-05-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zidious85

Förra året kostade det 3000kr och vad jag kan se har de gjort typ samma grejer. Nog för inflationen men det är ju nästan 100% i ökning. Samma serviceställe som sist, Hedins Bil. Någon annan som har märkt något liknande?

beror nog på att skatteverket börjat ta bort riktig pris konkurrens med hederliga små verkstäder som körde bra priser på service förut istället för att skicka allt till skatteverket och tokhöja priserna som man tvingats göra.

nu är det idioter till kunder som betalar med swish och kort så då blir det dyra priser.

Samma sak som med pizzerior som hade riktigt bra priser förut innan skatteverket började jävlas med dom och kom ut med svarta lådan som tokhöjde alla priser för färdigmat.

Nu kostar en kebab eller falafel 79-99kr pga de sjuka skatterna och giriga fastighetsägare med höga hyror som man inte reglerar.(förut kostade det 25-39kr)

Man låter storföretagen ta ut hundratals miljarder ur landet varje år och skickar själva hundratals milajrder ur landet varje år till skit som krigsindustrin,coronafonder och annat skit men småföretagare som konsumerade tillbaks pengarna in i eknomin och skapade jobb ska minsann inte ha nån tusenlapp extra i fickan att konsumera.
Citera
2025-05-06, 18:58
Medlem
Det låter mycket om det inte inkluderade någon reparation eller utbyte annat än div filter och vätskor, samt ett antal kontroller av olika komponenter och funktioner.

Gå till KIA Sveriges hemsida och sök upp ett några auktoriserade KIA-återförsäljare och ring dem och fråga dem vilka fasta priser de har inkl material för service vid olika milantal.

Eftersom KIA inte styr deras priser så kan de variera en hel del enligt min erfarenhet, så skaffa dig denna info innan nästa servicetillfälle, det kan löna sig att köra några mil extra. Ofta fixar de en vanlig service medan man väntar om man har bokat tid.
Citera
2025-05-06, 19:23
Medlem
Att låta t ex bensinstationen på hörnet fixa servicen kan bli billigt och på sitt sätt funka men jag förmodar att din bil inte är så gammal och kanske har garanti kvar, eller någon förlängd sådan, eller ditt försäkringsbolags maskinskadegaranti. Och då vill du ha servicen dokumenterad av en auktoriserad KIA-återförsäljare och få dessutom själv få ett ett avbockat serviceprotokoll med typ ett fyrtiotal kontrollpunkter.

Hoppas detta kan hjälpa dig på något sätt.
Citera
2025-05-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Det låter mycket om det inte inkluderade någon reparation eller utbyte annat än div filter och vätskor, samt ett antal kontroller av olika komponenter och funktioner.

Gå till KIA Sveriges hemsida och sök upp ett några auktoriserade KIA-återförsäljare och ring dem och fråga dem vilka fasta priser de har inkl material för service vid olika milantal.

Eftersom KIA inte styr deras priser så kan de variera en hel del enligt min erfarenhet, så skaffa dig denna info innan nästa servicetillfälle, det kan löna sig att köra några mil extra. Ofta fixar de en vanlig service medan man väntar om man har bokat tid.

https://ibb.co/3ys38gW8

Så såg fakturan ut. Jag vet inte vad som är rimligt och inte.
Citera
2025-05-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Att låta t ex bensinstationen på hörnet fixa servicen kan bli billigt och på sitt sätt funka men jag förmodar att din bil inte är så gammal och kanske har garanti kvar, eller någon förlängd sådan, eller ditt försäkringsbolags maskinskadegaranti. Och då vill du ha servicen dokumenterad av en auktoriserad KIA-återförsäljare och få dessutom själv få ett ett avbockat serviceprotokoll med typ ett fyrtiotal kontrollpunkter.

Hoppas detta kan hjälpa dig på något sätt.

Nej den är inte så gammal och det är bra att serva den där. Jag var mest förundrad över den stora prisökningen på ett år.
Citera
2025-05-06, 19:32
Medlem
Just KIA är lite speciella då man måste serva hos dem enligt plan för att deras 7-årsgaranti ska gälla.

Man får se kostnaden som 50% servicekostnad och 50% premie för den långa garantin.

I TS fall kan det vara ett påbjudet bromsvätskebyte som dragit upp kostnaden.

Just KIA:s generösa 7-årsgaranti kan verkligen betala sig om tex ac eller automatlådan ger upp.

Om TS KIA saknar denna garanti finns ingen anledning att serva hos en auktoriserad KIA-verkstad. Framförallt inte hos Hedin.
Dem undviker man till varje pris.
Citera
2025-05-06, 19:35
Medlem
Citat:

I min bok räcker det med att titta på bil butikernas sjuka storlekar och många är flångnya.
Sjuka priser ja och så länge vi inte hittar våra egna mekaniker så kommer aktörerna fortsätta höja.
Citera
2025-05-06, 19:36
Medlem
Citat:
https://ibb.co/3ys38gW8

Så såg fakturan ut. Jag vet inte vad som är rimligt och inte.
Du får ju jämföra fakturan med den förra så ser du var skillnaden är. Jämför punkt för punkt. Du får börja använda bromsarna ordentligt för annars så blir det en del renovering nästa service. Ovanligt med rost fram, det brukar vara bak.
Citera
2025-05-06, 19:37
Medlem
280 spänn per liter olja är i överkant, sen 0W20 är också mysko. Tror Toyota tog 180 för 5W30 sist, men det var 5,5 liter. Fan, Porschen ska snart in, den har 7,5 liter olja 😨
Citera
2025-05-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Just KIA är lite speciella då man måste serva hos dem enligt plan för att deras 7-årsgaranti ska gälla.

Man får se kostnaden som 50% servicekostnad och 50% premie för den långa garantin.

I TS fall kan det vara ett påbjudet bromsvätskebyte som dragit upp kostnaden.

Just KIA:s generösa 7-årsgaranti kan verkligen betala sig om tex ac eller automatlådan ger upp.

Om TS KIA saknar denna garanti finns ingen anledning att serva hos en auktoriserad KIA-verkstad. Framförallt inte hos Hedin.
Dem undviker man till varje pris.

Hedin har flådiga lokaler som "slev" har ovanför nämner, och de ska betalas förstås. Men jag hittade ingen annan auktoriserad KIA-verkstad i Jönköping tyvärr. Annars har ju KIA bra garanti och jag vill vara rädd om den. Men sen när den har gått ut kommer jag leta billiga alternativ.
Citera
2025-05-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du får ju jämföra fakturan med den förra så ser du var skillnaden är. Jämför punkt för punkt. Du får börja använda bromsarna ordentligt för annars så blir det en del renovering nästa service. Ovanligt med rost fram, det brukar vara bak.

Ja, jag var i Thailand i fyra månader så den stod still över vintern. Bak är det trumbromsar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in