2025-05-06, 16:50
Medlem
MarcoStars avatar
Behöver uppgradera till en ny elcykel. Har förnärvarande en sju år gammal Crescent Elon. Vill kunna pendla sträckor mindre än 10 km och även lasta lite matkassar när man handlat.

Aftonbladet har publicerat ett test i dag där Ecoride Ambassador 4 och Ecoride Tripper 4 båda har fått +++++ i betyg.
Är det nån av dem man ska satsa på?

Testet ligger bakom plus, men här är detaljerna:

Ecoride Ambassador 4:

Cykeltyp: Unisex.
Hjulstorlek: 28 tum.
Motorplacering: Framhjul.
Batteri: 710 Wh.
Inbyggt batteri: Ja.
Växlar: 5 stycken.
Fotbroms: Ja.
Maximal räckvidd*: 120 km.
Ledhjälp (walk assist): Ja.
Dämpad framgaffel: Nej.
Digital display: Ja.
Hastighetsmätare: Ja.
Belysning: Ja.
Stöd: Ja.
Godkänt lås: Ja
Vikt: 27 kg.

Ecoride Tripper 4:

Cykeltyp: Unisex.
Hjulstorlek: 28 tum.
Motorplacering: Mittmotor.
Batteri: 710 WH.
Inbyggt batteri: Ja.
Växlar: 9 stycken.
Fotbroms: Nej.
Maximal räckvidd*: 150 km.
Ledhjälp (walk assist): Ja.
Dämpad framgaffel: Ja.
Digital display: Ja.
Hastighetsmätare: Ja.
Belysning: Ja.
Stöd: Ja.
Godkänt lås: Ja
Vikt: 27 kg.

Båda hojarna ser ut som stabila pjäser, nästan som elmopeder. Ambassador 24'995 kr och Tripper en tusenlapp till.
Citera
2025-05-06, 16:56
Medlem
Jag hade valt mittmotor alla dagar i veckan.
Kör själv en Haibike ALLMTN med Yamahamotor.
Citera
2025-05-06, 17:18
Medlem
Jag har en Ambassador AXS sedan två år tillbaka - en njutning att använda och aldrig haft några problem. Lastar också bra. Min sambo köpte den nya modeller som du hänvisar till för en månad sedan. Lämnade tillbaka och bytte till min modell. Den nya är otroligt ful och klumpig. Men testa dig fram. Ecoride som märke är dock högsta kvalitet. Plockas samman i Göteborg och egna butiker i större städer. Bra garanti och service.
Citera
2025-05-06, 17:39
Medlem
MarcoStars avatar
Tack för värdefull återkoppling! Får göra ett besök hos cykelhandlaren och provcykla lite!
Citera
2025-05-07, 09:11
Medlem
Fartarallts avatar
Jag har haft både motor i framhjulet och mittmotor, nackdelen med mittmotor är att den äter drivlina ganska friskt, fördelen är att den går genom växeln så branta backar tas enkelt eftersom man kan växla ner. Motor fram ger bara "en utväxling" men jag tyckte det funkade bra allafall och väldigt bra på vintern med tvåhjulsdrift. Så båda placeringarna har för och nackdelar, håller man inte efter kedja och drev (som många inte gör) skulle jag välja motor i framhjulet.
Citera
2025-05-08, 14:16
Medlem
Klarlacks avatar
Ecoride (ram och motor) tillverkas i Kina och det landet bojkottar jag till varje pris. Bokstavligen.

Första gången jag cyklade elcykel var 2011 på Gotland. Jag hyrde först en med frontmotor men redan efter en halvtimme kom jag tillbaka och bytte till mittmotor. Frontmotorn är totalt värdelös och se till att alltid ha ordentlig stötdämpare, helst både fram och bak men då blir det dyrt. Jag har haft Skeppshult 2017 och Pilen 2019 men de har jag sålt (inga stötdämpare). Nu har jag Nishiki ProSLB och Velo de Ville. Nishiki har stötdämpare fram och slaglängden är 60 mm men tyvärr är den nästan värdelös. Den utnyttjar endast 30 mm och på vintern fryser den fast! Min Velo de Ville FEB 990 med remkedja har både fram (100 mm) & bak men så kostar den 80.000 kr. När man cyklat den vill man inte ha något annat

www.velo-de-ville.com/se/e-cyklar/fully-tour
Senast redigerad av Klarlack 2025-05-08 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in