• 1
  • 2
2025-05-06, 18:07
Moderator
Tystnads avatar
Var herrans massa år sedan man var med i en skytteförening, så kraven är säkert mycket hårdare idag.

Men i alla fall minns jag att man några gånger fick följa med skytte ledaren i hans bil och hämta ett par gamla mauser i en Kasun ja, och denna var inte på skytte banan utan i ett hus källare en rejäl bit från platsen.
Citera
2025-05-06, 19:29
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Var herrans massa år sedan man var med i en skytteförening, så kraven är säkert mycket hårdare idag.

Men i alla fall minns jag att man några gånger fick följa med skytte ledaren i hans bil och hämta ett par gamla mauser i en Kasun ja, och denna var inte på skytte banan utan i ett hus källare en rejäl bit från platsen.

Fram till slutet av 70-talet var det lätt att stjäla privata vapen, om man bara kom in i huset. Jag hade en klasskamrat vars fars gevär bara hängde på en vägg fastlåsta med en tvärslå och ett hänglås. En bultsax eller en kofot borde ha räckt för att stjäla dem.
Citera
2025-05-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Och här har vi idiot #3. Vad fan skulle han göra med den informationen? Ta med 6 kg sprängdeg istället för 2?

🤣
Vet inte vilken som är mest korkad. 1an eller 3an.
3an. Har du någon aning vad en sån här bunker klarar?
Lite extra information är att de har en direktlänk till polisen.
Min röst går till att nr1 ska prova😇 berätta gärna hur det gick😎
Citera
2025-05-07, 07:45
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vissa vapen förvaras ju framme, åtminstone senast jag var i en vapenaffär, vilket iofs är många år sedan. Det är lättare på så sätt att du kan tvinga vapenhandlaren att ge dig vapen. Märk att nästan alla som begår sådana här brott åker fast till slut.
En vapenhandlare är nog det mest korkade att välja som rånoffer. Vad skulle hindra att han skjuter rånaren istället för att ge honom vapen?
Citera
2025-05-07, 11:41
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
En vapenhandlare är nog det mest korkade att välja som rånoffer. Vad skulle hindra att han skjuter rånaren istället för att ge honom vapen?

Det var ett fall i Väne-Åsaka i närheten av Trollhättan där de rånade en vapenhandlare och misshandlade honom ganska illa för runt 20 år sedan, så givetvis går det.

Vi är i fega Sverige. Vapenhandlare går inte runt beväpnade här, som de ofta gör i USA.
Citera
2025-05-07, 13:54
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det var ett fall i Väne-Åsaka i närheten av Trollhättan där de rånade en vapenhandlare och misshandlade honom ganska illa för runt 20 år sedan, så givetvis går det.

Vi är i fega Sverige. Vapenhandlare går inte runt beväpnade här, som de ofta gör i USA.

Jag var och handlade hos han i Thn, har för mig det var MC relaterat men kommer ej ihåg vilken skitklubb de var och att de hade mer eller mindre torterat honom de var ju nästan ihjälslagna.
Jävla pack som ger sig på hederligt folk
Citera
2025-05-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Man älskar ju verkligen hur två idioter kan hitta varandra så fort:
Idiot 1 vill göra inbrott på skytteförening och frågar i ett öppet forum.
Idiot 2 är medlem i skytteförening och informerar omedelbart Idiot 1 om hur just dom förvarar sina vapen.

En sak är säker: det finns inget botemedel mot dumhet.
Skriv inte offtopic, det kan vara nåt kanske?

Nej TS, inte många förvarar vapen på plats där
Citera
2025-05-07, 14:24
Medlem
---Dalton---s avatar
De flesta vapen handlare har som typ man passerar butiken går in i ett valv rum där står massor gevär sitter kanske 6-8 pistoler på väggen fastlåsta med ett vägglås som sitter vid avtryckaren...
Självklart ganska enkelt knalla in be om att få se på tex en glock 17 eller en cz 75 som de visar upp direkt ny i låda..
Men jag uppfattar det som att de måste trycka på en knapp för man skall kunna öppna dörren osv..
Dvs kommer man in glor på 2 pistoler och börjar hotas med annan pistol så tror jag inte de som har butiken kommer bråka utan larmet går dörren låst o går inte öppna..
För mycket vel att begå ett rån för o få tag i ett vapen det är la bara åka ner till turkarna på hörnan i malmö o köpa en nån gammal pistol från jugge krigen

Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Citera
2025-05-13, 23:46
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Skriv inte offtopic, det kan vara nåt kanske?

Nej TS, inte många förvarar vapen på plats där

Ja, borde förstått de själv när föreningen i åtanke bestod av 3 trähus utan vaktbolag eller skydd för fönsterna. Men ny topic är butiker som säljer vapen så behöver mer info och erfarenhet från er vapennördar här med insyn så man kan få lite tips och nya idéer.
Citera
2025-05-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Ja, borde förstått de själv när föreningen i åtanke bestod av 3 trähus utan vaktbolag eller skydd för fönsterna. Men ny topic är butiker som säljer vapen så behöver mer info och erfarenhet från er vapennördar här med insyn så man kan få lite tips och nya idéer.
Såväl skytteföreningar som vapenhandlare förvarar vapnen i utrymmen som uppfyller krav enligt SS EN 1143-1, och vid ödeförvaring även med ett larm klass 3. Chansen att bryta sig in och komma undan innan polis är på plats är noll.
Citera
2025-05-14, 01:02
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag

Chansen att lyckas är nog nära noll idag.

Det som är någorlunda realistiskt är istället att försöka få kontakt med någon som redan har vapen som har stulits från något lager, från en vapenfabrik eller kommer från gamla Sovjet, gamla Jugoslavien etc. Tyvärr säljer dessa till 99% bara till kriminella gäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in