Citat:
Ursprungligen postat av
pelicanen
Tycker jag har lärt mig mycket under de 2 åren på min utbildning. Jag läste ett år på universitetet innan på en OT-utbildning men där ingick endast 2 kurser o programmering och då är YH-utbildningar mer nischade på att lära ut mer djupgående programering än universiteten. Jobbar du inom IT och är självlärd då ?
Nej det är dom inte. YH för IT är skräp och syftet med dem är att generera pengar till ägarna av yrkeshögskolorna och detta är de bra på att göra.
Skriv en backend som arbetar mot en PostgreSQL db, du får inte använda node.js eller Python med flask, och en React Native eller Flutter app som gör nåt bra mycket mer avancerat än en hopplös to do list och pratar med sagda backend.
Om du kan göra det och organisera koden väl, använd och visa lösningen när du söker jobb. Om du inte ens klarar det så är du inte en full stack utvecklare.
Och sen när du väl gjort det efter ett år och fortfarande inte får napp så inser du att du borde läst minst en kandidat inom datateknik på 3 år och kunnat samma sak men med stadigare utbildning på pappret.
Trösten är att de som gjort det också har svårt. Det är inte ITs tid nu.