2025-05-06, 14:27
Medlem
Hej !
Jag har för ett år sen avslutat en YH-utbildning inom programering , full stack och efter mer än 300 ansökningar inte fått något jobb och det är samma sits för majoriteten i klassen. Jag är i tankarna att nu hoppa på en ny utbildning då jag snart helt gett upp en karriär inom IT. Trots det forsätter skolorna att spotta ut sig utbildningar inom IT trots att det är otroligt tufft att komma in i branschen ? Vad tror ni är framtiden just nu ? Finns det någon utbildning som har större chans att leda till jobb efter studierna ?
Citera
2025-05-06, 14:35
Medlem
Enda marknaden där det faktiskt saknas folk är väll vården?
Citera
2025-05-06, 14:50
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelicanen
Hej !
Jag har för ett år sen avslutat en YH-utbildning inom programering , full stack och efter mer än 300 ansökningar inte fått något jobb och det är samma sits för majoriteten i klassen. Jag är i tankarna att nu hoppa på en ny utbildning då jag snart helt gett upp en karriär inom IT. Trots det forsätter skolorna att spotta ut sig utbildningar inom IT trots att det är otroligt tufft att komma in i branschen ? Vad tror ni är framtiden just nu ? Finns det någon utbildning som har större chans att leda till jobb efter studierna ?

YH-utbildningar i allmänhet, och inom IT speciellt, tenderar att överdriva hur pass mycket värd deras utbildning är på arbetsmarknaden. Arbetsgivare vill ha mer kött på benen, och utvecklare som förstår vad de gör, inte någon som lärt sig bara grunderna, om ens det. En YH-programmerare är alltid det sista valet, när arbetsmarknaden krymper flyger de ut först. Civilingenjörer i Datateknik har inte alls i närheten samma problem att få jobb, även om arbetsmarknaden är sämre där också.
Citera
2025-05-06, 15:03
Medlem
Citat:
Hej !

Jag har "råkat ut för" personer som gått en YH.utbildning. Jag är ledsen att säga det, men ni har inte ens lärt er grunden. Jag personligen har ingen formell utbildning alls, jag har noll högskolepoäng. Det är inte HUR man lärt sig utan VAD man lärt sig som jag tycker är det viktiga. Jag vet personer som har hundratals högskolepoäng men går inte att skicka ut på ett verkligt uppdrag till en verklig kund.
Citera
2025-05-06, 15:05
Medlem
Inom IT Cybersäkerhet och Cloud engineering.
Citera
2025-05-06, 15:25
Medlem
Citat:
Hej !

Allt inom Robotteknik/automation.. Life Science. Med din bakgrund skulle du blir ännu mer eftertraktad.
Citera
2025-05-06, 16:03
Medlem
Brukar tänka såhär - vill du vara säker på att få jobb ska du rikta dig mot yrken som funnits inom alla tider, som alltid kommer behövas för att ett samhälle ska fungera. Läkare, lärare osv
Citera
2025-05-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marbellasnubben
Jag har "råkat ut för" personer som gått en YH.utbildning. Jag är ledsen att säga det, men ni har inte ens lärt er grunden. Jag personligen har ingen formell utbildning alls, jag har noll högskolepoäng. Det är inte HUR man lärt sig utan VAD man lärt sig som jag tycker är det viktiga. Jag vet personer som har hundratals högskolepoäng men går inte att skicka ut på ett verkligt uppdrag till en verklig kund.

Tycker jag har lärt mig mycket under de 2 åren på min utbildning. Jag läste ett år på universitetet innan på en OT-utbildning men där ingick endast 2 kurser o programmering och då är YH-utbildningar mer nischade på att lära ut mer djupgående programering än universiteten. Jobbar du inom IT och är självlärd då ?
Citera
2025-05-09, 00:26
Medlem
Mokshas avatar
Omskolning till mattelärare?
Citera
2025-05-16, 17:22
Medlem
Citat:
Tycker jag har lärt mig mycket under de 2 åren på min utbildning. Jag läste ett år på universitetet innan på en OT-utbildning men där ingick endast 2 kurser o programmering och då är YH-utbildningar mer nischade på att lära ut mer djupgående programering än universiteten. Jobbar du inom IT och är självlärd då ?
Nej det är dom inte. YH för IT är skräp och syftet med dem är att generera pengar till ägarna av yrkeshögskolorna och detta är de bra på att göra.

Skriv en backend som arbetar mot en PostgreSQL db, du får inte använda node.js eller Python med flask, och en React Native eller Flutter app som gör nåt bra mycket mer avancerat än en hopplös to do list och pratar med sagda backend.

Om du kan göra det och organisera koden väl, använd och visa lösningen när du söker jobb. Om du inte ens klarar det så är du inte en full stack utvecklare.

Och sen när du väl gjort det efter ett år och fortfarande inte får napp så inser du att du borde läst minst en kandidat inom datateknik på 3 år och kunnat samma sak men med stadigare utbildning på pappret.

Trösten är att de som gjort det också har svårt. Det är inte ITs tid nu.
Senast redigerad av Baeddsoffa 2025-05-16 kl. 17:28.
Citera
2025-05-16, 22:09
Medlem
Citat:
Hej !

Bredda dig med nishade AI-kurser? Finns en hel del sådana riktade kurser att söka nu. Vissa av dessa kräver endast grundläggande behörighet medan andra kräver tidigare datavetenskapliga och/eller industritekniska HP. Finns även kurser inom programmering av Robot, typ RobotStudio och liknande.
Eller vill du byta bana helt?
Citera
2025-05-25, 15:12
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Hej !

NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ!!
Gå inte mer IT, den branschen är övermättad. Du får aldrig jobb från en yh inom IT!

Truckkort och Hjullastarkort kostar runt 5k totalt och du har jobb direkt. 30k ingångslön och du slipper mer csn. Sen kan du plugga vidare till något vettigare när du sparat lite deg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in