2025-05-16, 22:22
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Helt galet. Dessa människor är säkerligen vandrande skelett. Linser frukost, lunch och middag, då kommer man undan med såna priser.

Själv lägger jag nog 2000kr bara på brännvin och bärka varje månad. Maten kostar väl 8000kr i vart fall, men då äter jag lunch ute 5 dagar i veckan i Stockholm.
Såg en kille i 25 årsålder som gick runt och åt på ett libabröd. Såg ut som en undernärd estet. Undrar hur hans övriga måltider ser ut.
Citera
2025-05-16, 22:54
Medlem
Sladdarens avatar
Folk som äter för 2000 kr / månad

Troligen äter de ett och samma enformighet med typ 30 matlådor pr tillagning. Kan va nyttiga vegetariska grytor och annat som kokas i 50 liters kastrull med lock. Kan dock va komplext med massor av nyttigt innehåll

De ser föda som näringsämnen de vill tillgodose optimalt till kroppens funktioner till minimalt pris helt enkelt. Supertråkigt anser jag, men inte för andra. De är inte intresserade av olika smaker helt enkelt
Senast redigerad av Sladdaren 2025-05-16 kl. 22:57.
Citera
2025-05-17, 08:26
Jag tycker det är normalpris med 2000 kronor i månaden för mat för en person?
Citera
2025-05-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Helt galet. Dessa människor är säkerligen vandrande skelett. Linser frukost, lunch och middag, då kommer man undan med såna priser.

Själv lägger jag nog 2000kr bara på brännvin och bärka varje månad. Maten kostar väl 8000kr i vart fall, men då äter jag lunch ute 5 dagar i veckan i Stockholm.

Nja, jag är i alla fall inte något vandrande skelett. Från den 17e april och till idag har jag handlat mat för runt 2300 kr.

Då har det blivit en hel del nyttigheter och även lite onyttigheter.

Ibland har jag f.ö. kommit under 500 kr vissa veckor.

Runt 2000 kr är väl en hyfsat normal matkostnad per månad om man lagar maten själv.
Senast redigerad av Hiitsme 2025-05-17 kl. 22:35.
Citera
2025-05-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Folk som äter för 2000 kr / månad

Troligen äter de ett och samma enformighet med typ 30 matlådor pr tillagning. Kan va nyttiga vegetariska grytor och annat som kokas i 50 liters kastrull med lock. Kan dock va komplext med massor av nyttigt innehåll

De ser föda som näringsämnen de vill tillgodose optimalt till kroppens funktioner till minimalt pris helt enkelt. Supertråkigt anser jag, men inte för andra. De är inte intresserade av olika smaker helt enkelt
Att laga stora mängder mat samtidigt har ingen bäring på matens kostnad. Endast tillagningskostnaden.
Citera
2025-05-19, 15:10
Medlem
Man kan spara in på mycket. Mindre sötsaker, hoppa kaffet, mindre portioner, hålla utkik efter rabattpriser, etc. Det gäller bara att anstränga sig litet.
Citera
2025-05-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Att laga stora mängder mat samtidigt har ingen bäring på matens kostnad. Endast tillagningskostnaden.
Kanske marginellt på mindre svinn. Men är det extrapris på något kan man tjäna på att tillaga mycket av just det.
Citera
2025-05-20, 23:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

De håller jag med om att det är hur lätt som helst att variera med maten även om du köper den billigt
och lagrar den. Men jag räknade bort bufferten sen tidigare månader så då blire alltså ifrån noll
och då Kanske det blir inte så varierat för bara en månad

Smartaset sättet är ju som vanligt att handla på kampanj ett köttstycke oavsett vad det kostande förr så kanske det kostar nu 50% billigare .. Då köper du inte en.. Du köper 10 på en gång minst för att bygga upp en låg matkostnad på sikt under 1 år
Citera
2025-05-20, 23:42
Medlem
Vi är två och utnyttjar alltid att köpa billigt om det finns. Ett annat knep är att köpa storpack (lägre kilopris) och frysa in.

Ha en bra och rymlig frys.

Men som så många säger, huvudorsaken till billig mat är att man kan laga mat själv.
Citera
2025-05-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
oavsett vad det kostande förr så kanske det kostar nu 50% billigare .. Då köper du inte en.. Du köper 10 på en gång minst för att bygga upp en låg matkostnad på sikt under 1 år
Sådana reor får du inte 😁
Principen gäller förstås men gäller också att du har förvaringsmöjligheter
Citera
2025-05-21, 12:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Sådana reor får du inte 😁
Principen gäller förstås men gäller också att du har förvaringsmöjligheter

Nä det får man nog inte men drog till med nåt bara. Tror den normala kampanjenn är ikring 20-35%
Citera
2025-05-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi är två och utnyttjar alltid att köpa billigt om det finns. Ett annat knep är att köpa storpack (lägre kilopris) och frysa in.

Ha en bra och rymlig frys.

Men som så många säger, huvudorsaken till billig mat är att man kan laga mat själv.

Detta! Om man har plats så är en extra frys den bästa investeringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in