2025-05-06, 08:33
Medlem
sebastian66s avatar
Jag måste nog tillägga att jag tycker att det är konstigt att man lägger sig i vad andra använder och gör med sina pengar.
Om man vill äta för 2000 i månaden så måste man väl få göra detta.
Om man vill äta för 5000 i månaden så får man väl göra detta också. Jag tycker att det känns som att detta är lite grann som ett ilandsproblem.

Folk i Sverige brukar alltid klaga på det mesta och undersöka vad alla andra gör.
Du vet att det kan bero lite grann på situationen också. Man kanske har utgifter för 13.000 med hyra ström bilkostnader. Då kanske man bara har 2000 över till mat. Det innebär att man måste anpassa sig efter sin budget. Man kan inte bara byta arbete för att få ett bättre ekonomiskt läge.
Läget är inte så bra i Sverige för att det är lågkonjunktur.

Om du har en bra lön som lever du efter din lön brukar jag vara väldigt vanligt. Då behöver du inte tänka så mycket eller att använda hjärnan.
Däremot om du har låg inkomst och höga utgifter så måste du använda hjärnan för att komma ner i matkostnader.
Det innebär att det finns inga alternativ på att springa ut på stan och ta någon flaska vin.
Då får man sitta hemma och titta på Lyxfällan Farmen eller Hem till gården. Det är ju dagens Sverige 2025.
Citera
2025-05-06, 08:51
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
4kg e rookie numbers. När det finns kycklingbröst t.ex för 50-60 kr kilot så kan jag köpa 40kg i stöten, ner i frysbox.

Var då? Alltid när det är omkring detta pris brukar det ju vara begränsat köp för medlemmar. Går ju inte att fuska heller eftersom som medlem registreras köpet. Exempelvis har Willys nu 1 kg för 69,90 kr, max 3 köp per hushåll.

På annat tema tror jag att vissa ljuger (kanske även för sig själva). Har sett flera i media som intervjuas kring extremt låga matkostnader samtidigt som de är rejält överviktiga. Inkluderar de inte gottsaker i budgeten? Inte utemat? Exempelvis denna person som påstår att hon spenderar endast 600 kr/mån

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...den-sa-gor-hon
Citera
2025-05-06, 08:57
Medlem
Det handlar lite om dopaminbegär som dagens otåliga känsliga barn verkar lida av.
2000 är inga problem alls och då är det mat som man behöver, nyttig mat UTAN SOJA och andra processade oljor och halvfabrikat.

Ägg MASSOR.. Frukost
Makrill
Fläskkött
Kyckling
Färs av alla sorter när priset är rätt.
Räkor
Ris 20 kg säck
Havre till gröt
Kokosfett, steka i och till gröten
Smör till äggstekning
Grönsaksmix (sommargrönsaker, 1 kg 20:- Willys) Massor... enkelt att alltig portionera ut 250 gram till varje måltid.
Apelsiner, Bananer, Äpplen, Aprikoser, Oliver, Buxbombär, Gula russin... som godis, snacks
Jordnötter, caschewnötter, valnötter, makadamiannötter.. som snacks
C-Vitaminbrustabletter, gott.
Silveriodin-Askorbinsyra till kranvattnet- eliminerar fluoret och klortillsatserna...
The
Kaffe en kopp på morgonen.

Thats it.
ingen läsk, ingen alkohol, ingen energidryck eller annat skit som chips och kakor. INGENTING med fröoljor och Sojaprodukter eller färgämnen.
Väger nästan 100 och tränar 4 dagar i veckan. Frisk som få.
Citera
2025-05-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.reddit.com/r/PrivatEkono...nomi/#lightbox

Vad i helvete är det för människor som lever på 2000 spänn i mat i månaden?
Är det några jävla närings minimalistiska fakirer vi har att göra med – lever de på sågspån, ketchup och självbedrägeri?
Något som är skapligt billigt är fryst kycklinglever (finns även annat). Så visst kan man äta för under tvåtusen per månad.

Om jag räknar bort alkohol och lyx så hamnar jag helt klart under tvåtusen.
Citera
2025-05-06, 08:58
Medlem
Blondinss avatar
TS har inte förstått att man kan handla smart. Kolla kampanjer i olika butiker m.m.

Nu handlar jag mellan 2-5k varje månad. Beror på hur mycket jag bryr mig över matkostnaderna just den månaden. Allt över 3000kr går bara till massa onödigt gott. Oliver, ostar, skinka m.m

"Du måste väga 10kg!!" Säger verkligen ett och annat om TS.
Citera
2025-05-06, 09:00
Avstängd
Severlohs avatar
Det är inte svårt alls, det är 500kr/vecka. Det hade nog till och med varit möjligt att leva på en femhundring i månaden.
Citera
2025-05-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Var då? Alltid när det är omkring detta pris brukar det ju vara begränsat köp för medlemmar. Går ju inte att fuska heller eftersom som medlem registreras köpet. Exempelvis har Willys nu 1 kg för 69,90 kr, max 3 köp per hushåll.

På annat tema tror jag att vissa ljuger (kanske även för sig själva). Har sett flera i media som intervjuas kring extremt låga matkostnader samtidigt som de är rejält överviktiga. Inkluderar de inte gottsaker i budgeten? Inte utemat? Exempelvis denna person som påstår att hon spenderar endast 600 kr/mån

Jösses. Jag tittade på klippet... 150 kronor i veckan... och hon köpte vaniljhjärtan och grönsaker...
Säg ett vaniljhjärta till frukost lunch och middag med lite grönsaker... Urk..
21:40 om dagen.... Vaniljhjärta 6:- och grönsaker 1:15 per portion.... Jo men då borde hon vägt 45 kilo. Nu var hon rätt så massiv.
Att de ens släppte detta reportage?
Löjligt och förnedrande både för denne individ och eventuella tittare.
Citera
2025-05-06, 09:04
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Ibland finns det lokala priser på Willys, Stora Coop etc. Antingen har dom köpt på sig för stora mängder eller inte fått sålt. Har även nyligen köpt högrevsfärs för 50 kr/kilot. Ingen limit för hur många man får köpa. Bor man i en stad med iallafall 3 stora Willys, Stora Coop och ICA Maxi/kvantum så kan man hitta bra priser.
Citera
2025-05-06, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det är inte svårt alls, det är 500kr/vecka. Det hade nog till och med varit möjligt att leva på en femhundring i månaden.
Det är 23:80 per måltid x 3 om dan.
Det skulle mycket väl gå.

2 ägg 6:-
100 gram kött 5:-
30 gram nötter 1:20
40 gram ost 3:-
200 gram grönsaker (Sommargrönsaker Willys) 4:-
C-Vitaminbrustabletter 14.- 20 st 0:70 per drink!

Ger dig fullgott av proteiner, fetter vitaminer.
Citera
2025-05-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ibland finns det lokala priser på Willys, Stora Coop etc. Antingen har dom köpt på sig för stora mängder eller inte fått sålt. Har även nyligen köpt högrevsfärs för 50 kr/kilot. Ingen limit för hur många man får köpa. Bor man i en stad med iallafall 3 stora Willys, Stora Coop och ICA Maxi/kvantum så kan man hitta bra priser.
Helgskinka! Efteer påsken och Julskinka efter Julafton... ibland 29:- kilot.
Ladda på bara så har du proteiner för ett tag framöver.
Citera
2025-05-06, 09:11
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Tips;
Vatten gratis
Havregrynsgröt 1kr per portion
lättmjölk 10kr på rea

2x30 = 60kr per månad
10x10 = 100kr

De blir lite över 5kr per dag
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2025-05-06 kl. 09:15.
Citera
2025-05-06, 09:12
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag äter lätt för 2000 spänn i månaden inklusive snus och dryck.

Fn äter jag 2ggr om dagen lunch och middag, thats it!

I princip samma lunch varje dag: isbergsallad, herricouvert, tulips nitritfria bacon (13 spänn), 4 mamma scan köttbullar, en 2,8%, en skorpa med jordnötssmör (jordnötssmör från lidl 89kr 1 kg).
Syftet är att lunchen skall vara lchf (under 50 kolhydrater).

Middag äter jag som vanligt utan att bry mig. Vardagsmat som alla andra.

Men hemligheten är ju att jag äter och lagar allt hemma. Plus att jag köper när det är extrapris. Jag har 3kg bröstfile som jag gett 69-79 för, 4kg mamma scan köttbullar (inköpta i påsk), bara ett paket zoegas för 49 tyvärr :/. Igår köpte jag en falukorv för 30kr på coop.

JAg skulle inte köpa spareribs för över 50 spänn. Delvis för att de ibland varit bra och ibland dåliga.

De flesta som handlar mat är helt aninglösa och köper bara vad som faller dom in. Och sedan sitter kärringarna i lunchrummet och säger att de handlar på coop för alla butiker har samma priser.

Känner inte att jag saknar något. Skulle aldrig köpa något jag inte gillar för det är billigt (tex kassler, en vanlig lockvara).

Men jag är inte särskilt road av mat. Gottegris har jag varit i perioder däremot.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-05-06 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in