• 1
  • 2
2025-05-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
En portion gröt dämpar då inte mitt sötsug (vilket det var frågan om här) hela dagen, men en portion Betavivo gör det. Funktionell mat har många fördelar, eftersom näring och sammansättning är optimerat, men om du hellre vill äta havrekli eller nåt annat av ekonomiska skäl så har jag respekt för det.
Okej. Bra att denna produkt passar för ditt ändamål. Vi har ju alla olika magar/ämnesomsättningar och så vidare.
Man har ju ändrat sin inställning till mat ett par gånger i livet. En tid åt man fruktyoghurt med musli på morgonen, torkade bär pytsade man i också, nybakade scones med marmelad...Då hade man också 5 sockerbitar i kaffet, vikten var typ 105 kg...
Citera
2025-05-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vet inte om jag skulle jämföra det på det sättet.

Socker är ju något som kroppen behöver - problemet är i vilken mängd och vilken form man får i sig det.
Nej, socker är inte något som kroppen behöver.
Kroppen kan klara sig utmärkt i ketosis vilket innebär inga kolhydrater alls. Den är till och med gjord för att vara i ketosis enligt vissa forskare.
Massor av studier visar på enorma hälsofördelar av att helt utesluta socker och andra kolhydrater.

Hade socker eller kolhydrater behövts hade jag varit död för länge sen.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-05-05 kl. 10:16.
Citera
2025-05-05, 10:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nej, socker är inte något som kroppen behöver.
Kroppen kan klara sig utmärkt i ketosis vilket innebär inga kolhydrater alls. Den är till och med gjord för att vara i ketosis enligt vissa forskare. Massor av studier visar på enorma hälsofördelar av att helt utesluta socker och andra kolhydrater.

Hade socker eller kolhydrater behövts hade jag varit död för länge sen.

Det beror på vilken lära du tror på. Vissa kolhydrater har enorma hälsofördelar. Fullkorn och baljväxter skyddar mot cancer, hjärt- kärlsjukdomar och typ 2-diabetes. Att utesluta detta från kosten gör dig alltså sårbar för allvarliga sjukdomar.

Forskning visar att dieter som Lchf och keto förmodligen är riskfritt under kortare perioder, men har skadliga långtidseffekter.

Livsmedelsverket: nyttiga och onyttiga kolhydrater >>
Citera
2025-05-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det beror på vilken lära du tror på. Vissa kolhydrater har enorma hälsofördelar. Fullkorn och baljväxter skyddar mot cancer, hjärt- kärlsjukdomar och typ 2-diabetes. Att utesluta detta från kosten gör dig alltså sårbar för allvarliga sjukdomar.

Forskning visar att dieter som Lchf och keto förmodligen är riskfritt under kortare perioder, men har skadliga långtidseffekter.

Livsmedelsverket: nyttiga och onyttiga kolhydrater >>
https://www.mdpi.com/2072-6643/13/5/1654
https://www.sciencedirect.com/scienc...75299122106086

Jag kan också komma med länkar!
hehe
mina länkar är bättre än dina!
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-05-05 kl. 10:51.
Citera
2025-05-05, 13:04
Medlem
Proras avatar
Jag tycker ditt upplägg ser OK ut. Men ändra inte allt på en gång. Ha tålamod. Fasa ut socker och stärkelse efter hand. Samma med antal måltider. Senarelägg frukosten eller hoppa över den då och då, detsamma sedan med lunch. Efter ett tag ställer kroppen in sig på att få mat ett par gånger per dygn med kanske 6h mellanrum. Ät grönsaker. Det gäller att hitta de man står ut med. För min del vitkålssallad och broccoli. Efter värmebehandling går det mesta ner.

Rör dig i vardagen: promenera och cykla. Var inte rädd för fett, fet fisk och kött är bra och håller en mätt, till skillnad från socker och stärkelse som triggar aptiten ett par timmar efter intag p.g.a. insulinets inverkan. Så mellanmål ska man undvika.

Kroppen behöver tillförsel av fett, protein, vitaminer och mineraler, men inte kolhydrater. Mig veterligen är det bara näthinnan i ögat (möjligen någon annan del av ögat) som måste ha glukos, men den lilla mängden glukos kan levern själv tillverka genom att spjälka fett. Hjärnan drivs inte heller av fett, då de stora molekylerna inte kan passera den s.k. blod-hjärn-barriären. Även här sköts det hela smidigt av levern som tillverkar ketonkroppar (bl.a. aceton) genom att bryta ner fett, vilket är ett bränsle som fungerar.

Men genomför förändringar på längre sikt så att kroppen hinner anpassa sig. Några veckor, någon månad eller så, annars är det risk att man ger upp. Lycka till!
Citera
2025-05-05, 19:40
Medlem
ta bort socker = ta bort kolhydrater.

sök upp carnivore diet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto