2025-03-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saraloppan30
Det börjar gå över till besatthet och grov avundsjuka i tråden här.

Jag kan förstås inte som medlem dela RR och BR på bolag som delats i gruppen. Det är inga offentliga handlingar ännu, så det vore väldigt märkligt att exponera det öppet på Flashback. Jag har fortfarande erbjudit dig och din trollkompis Beep att dela privat, men det är ju inte vad detta handlar om för er. Jag vill göra er medvetna om att ni (på riktigt) spenderar era dagar på att spekulera och försöka smutskasta en framgångsrik 25-åring på ett anonymt internetforum. Jag vet inte riktigt vad det gör er till.

Ni använder forumet för att få ut aggressioner gentemot Samuel som grundar sig i avundsjuka och förakt. Inget av det du har skrivit i tråden är förnuftigt ur ett företagsperspektiv. Du verkar inte förstå enkla termer som Cross Stock och lever i en fullkomligt egen värld. Att bygga ett bolag är svårt - oavsett utbildning. Det är inte enkelt och du är ensam i den delen. Samuel säljer en engångskurs inom E-HANDEL och berättar om det han lärt sig under en resa som genererat honom en större exit och två omtalade, framgångsrika bolag. Hur ni än vänder och vrider på det, så är Tengo en framgångsresa med tanke på värderingen och är en väldigt inspirerande historia. Även Kids - vem öppnar bolag, omsätter 25 miljoner med bäst EBIT i sin bransch, med personal och en större butik öppnad, år 1?

Jag förstår ju att detta handlar om hur Samuel marknadsför sig och att han är kaxig, men det gör det inte rätt att sprida desinformation så som du gör på forumet. Att Samuel skulle uppmana till att "låna kunders pengar" när många av landets största återförsäljare dementerat att en återförsäljare de fakto sitter på hela lagret själva. Det är ALLTID ett Cross-Stock upplägg där man sitter på bästsäljare och kompleteringsbeställningar varje vecka från leverantör. Eftersom man har svenska leverantörer så går det snabbt.

När det kan gå fel är ju när leverantören visar sig inte ha produkten i lager som nästan alltid beror på handhavande som bedriver butiken - att hen inte har haft koll på lagret. Det har diskuterats flitigt i gruppen och de allra flesta lider inte av dessa problem. Samuel har t.o.m tagit fram ett system som automatiserar denna process, då detta koncept, liksom alla andra koncept, alltid kan förbättras. Även i de fall då det sker - inga skada skedd, du har ju inte köpt in produkten. Återkoppla kunden och återbetala pengarna!

Som du skrev häromdagen - gå gärna med. Du kommer att bli ännu mer upprörd när du ser alla resultat (ja, även vinster) och när du förstår vad detta egentligen är. Den överlägset mest beprövade affärsmodellen inom e-handel. Att enskilda elever inte jobbar aktivt med att samla in positiva omdömen, kan liknas med ett hundratal andra populära återförsäljare i Sverige. Du förstår ju inte hur sådant fungerar, eftersom du inte är insatt i hur e-handel fungerar, överhuvudtaget, men du kan börja med att kolla runt.

Du argumenterar för att affärsmodellen inte är hållbar och din kompanjon Beep menar på att bolag som Jollyroom inte heller har hållbara affärsmodeller, med tanke på att modellen ser likadan ut. Det börjar likna absurdum att kalla affärsmodellen ohållbar när de mest framgångsrika e-handlarna i Sverige använder sig av den. Innan du börjar argumentera för att modellen kräver mer kapital för det - återigen, nej. Av alla framgångssagor inom X-Com så är det väldigt få med kapital. De få som har misslyckats, har ibland haft ett trippelt så stort kapital som någon som står väldigt stabilt, med lön och vinster. Det är väldigt oberoende.

Du vill inte heller bemöta faktumet att många av Samuels mest exponerade elever är i sina bästa och främsta faser. Att de inte längre exponeras öppet på TikTok förändrar inte det faktum att de varje dag exponeras och diskuterar med oss andra medlemmar i Discorden. Samuel delar detta flitigt på sin Instagram. En av dessa är väldigt involverad och började som EF, gick kort därefter över till AB. De hade alltså ett kapital på en bra bit under 25k. Omsatt 7 miljoner vid det här laget och har enligt preliminära rapporter som de delat genererat minst 15% i nettovinst. Endast följt Samuels formula enligt de själva och jobbat väldigt hårt för det.

En annan kille pratade under veckomötet inför gruppen och han har sedan månad 2 tagit ut en bruttolön på runt 30k, månad efter månad. En annan kille som lade upp resultat igår i gruppen hade gjort 10k i vinst på 1 dag och visade gruppen hela kalkylen. Väldigt inspirerande.

Jag vill verkligen tacka Samuel för den fantastiska kurs som han har skapat, inom en affärsmodell som INTE är Dropshipping till skillnad från alla andra som lär ut e-handel. Där har vi verkligen en risk för kunderna. Sunkiga varor från Kina med en leveranstid på några veckor för att sedan starta en ny butik när produkten inte längre är trendig.

Att det under 12 månader varit flera stycken som lagt ner kan du ju inte använda som ett argument när 9/10 bolag i Sverige lägger ner inom ett år. Det finns över 1000 medlemmar i gruppen. Ziya-ägaren har lagt ner 6 bolag innan han lade ner sin e-handel som skrivits i hans separata Flashback-tråd.

Samuels barnbutik och faktumet att han satt in ett större kapital i det är ju inte helt svårt att räkna ut. Det var ju en mer aggressiv satsning med etablering av butik som enligt honom själv kostade uppemot en miljon bara det. Lägg på personal, stora investeringar i system som han pratar om att han gjort i kursen är inte obligatoriska grejer men något han ville göra eftersom kapitalet fanns där. Precis som med allt annat. Öppnar du snickarfirma så får du ju köpa den utrustningen som passar din budget.

Och nej, jag är inte Samuel. Jag är ganska säker på att Samuel inte kunde bry sig mindre om vad som skrivs på Flashback :_) men jag tycker att det är hemskt hur folk kan uppföra sig - och som jag skrivit tidigare delar jag gärna med mig av min identitet i PM och svarar gärna på alla möjliga frågor även där, för er som vill ställa dem.

Fortsätt sprid er desinformation och snedvridna åsikter om Samuel och hans utbildning. Men tänk efter, kanske.
Tack för din medvetenhet, men jag vill göra dig medveten om att jag och min trollkompis Beebop redan har byggt och sålt varsitt stort bolag, så vi har faktiskt den tiden om dagarna – skönt att vara fri. Nu vill vi bara hjälpa unga entreprenörer

Jag håller med om att Samuel gjorde en imponerande resa med Tengo, rätt tajming och en stark exit under padelboomen. Ingen skugga över det. Men att lyckas i en bransch som exploderar är inte detsamma som att ha byggt en långsiktigt hållbar e-handelsmodell. Och det är just den delen vi ifrågasätter.

Du pratar om att Samuels modell följer cross-stock, men du missar helt kärnproblemet. Cross-stock fungerar när det görs rätt, när återförsäljaren har etablerade avtal, realtidslagersaldo från sina leverantörer och en likviditetsplan. Det Samuel lär ut är en felanvändning av cross-stock där nya, oerfarna entreprenörer utan kapital lär sig att sälja varor de inte ens vet om de kan få tag på. Kassaflödet drivs av kundernas pengar, vilket innebär att de enda som bär risken är kunderna och handlarna själva. Återbetalningar skulle vara lösningen när leverantörens saldo inte stämmer, men vi vet att det inte sker i tid – det är bara att kolla recensionerna.

De flesta av Samuels elever, speciellt toppstudenterna – verkar inte ha kontroll. Hur vet vi det? För vi kan se det svart på vitt i kundrecensioner. Om ni alltid återbetalar kunder direkt vid problem, hur förklarar du då alla fallen där folk inte får tillbaka sina pengar? Vi vet då att elevbolagen använder kundernas pengar för att hålla kassaflödet uppe – annars hade de redan gått under. Det är lurendrejeri, hur du än försöker paketera det.

Sen slår det mig – låt oss ta ditt eget exempel: "De hade ett kapital på en bra bit under 25k. Omsatt 7 miljoner vid det här laget och har enligt preliminära rapporter som de delat genererat minst 15% i nettovinst." Okej, men låt oss granska det då: hur många kunder i dessa 7 miljoner har inte fått återbetalning? Hur mycket skuld ligger bolaget på i obetalda återbetalningar? Om alla skulle återbetalas idag – vilket är lagkrav om produkten inte kan levereras, hur skulle det påverka deras resultat? så det är en relevant fråga.

Nu när du är så djupt insatt i Samuels kurs – kan du berätta vad som hände med Ziya, Naturexperten, Manglo och Curvlux? Alla dessa var Samuels toppstudenter. Vad gick fel? Hur kunde bolag som följde formeln ändå krascha?

Och nej, vi vill inte ha någon bild på en toppelevs körkort i PM, Saraloppan. Att du erbjuder att "bevisa allt" i privata meddelanden är komiskt. Det här är inte avundsjuka eller hat. Det är ren och skär kritik av en verkligt bristfällig affärsmodell. Alltså jag måste säga att jag är sugen på att köpa "utbildningen". Ska bli riktigt intressant att se exakt hur det lärs ut.
Citera
2025-03-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppersaw
Tack för din medvetenhet, men jag vill göra dig medveten om att jag och min trollkompis Beebop redan har byggt och sålt varsitt stort bolag, så vi har faktiskt den tiden om dagarna – skönt att vara fri. Nu vill vi bara hjälpa unga entreprenörer

Jag håller med om att Samuel gjorde en imponerande resa med Tengo, rätt tajming och en stark exit under padelboomen. Ingen skugga över det. Men att lyckas i en bransch som exploderar är inte detsamma som att ha byggt en långsiktigt hållbar e-handelsmodell. Och det är just den delen vi ifrågasätter.

Du pratar om att Samuels modell följer cross-stock, men du missar helt kärnproblemet. Cross-stock fungerar när det görs rätt, när återförsäljaren har etablerade avtal, realtidslagersaldo från sina leverantörer och en likviditetsplan. Det Samuel lär ut är en felanvändning av cross-stock där nya, oerfarna entreprenörer utan kapital lär sig att sälja varor de inte ens vet om de kan få tag på. Kassaflödet drivs av kundernas pengar, vilket innebär att de enda som bär risken är kunderna och handlarna själva. Återbetalningar skulle vara lösningen när leverantörens saldo inte stämmer, men vi vet att det inte sker i tid – det är bara att kolla recensionerna.

De flesta av Samuels elever, speciellt toppstudenterna – verkar inte ha kontroll. Hur vet vi det? För vi kan se det svart på vitt i kundrecensioner. Om ni alltid återbetalar kunder direkt vid problem, hur förklarar du då alla fallen där folk inte får tillbaka sina pengar? Vi vet då att elevbolagen använder kundernas pengar för att hålla kassaflödet uppe – annars hade de redan gått under. Det är lurendrejeri, hur du än försöker paketera det.

Sen slår det mig – låt oss ta ditt eget exempel: "De hade ett kapital på en bra bit under 25k. Omsatt 7 miljoner vid det här laget och har enligt preliminära rapporter som de delat genererat minst 15% i nettovinst." Okej, men låt oss granska det då: hur många kunder i dessa 7 miljoner har inte fått återbetalning? Hur mycket skuld ligger bolaget på i obetalda återbetalningar? Om alla skulle återbetalas idag – vilket är lagkrav om produkten inte kan levereras, hur skulle det påverka deras resultat? så det är en relevant fråga.

Nu när du är så djupt insatt i Samuels kurs – kan du berätta vad som hände med Ziya, Naturexperten, Manglo och Curvlux? Alla dessa var Samuels toppstudenter. Vad gick fel? Hur kunde bolag som följde formeln ändå krascha?

Och nej, vi vill inte ha någon bild på en toppelevs körkort i PM, Saraloppan. Att du erbjuder att "bevisa allt" i privata meddelanden är komiskt. Det här är inte avundsjuka eller hat. Det är ren och skär kritik av en verkligt bristfällig affärsmodell. Alltså jag måste säga att jag är sugen på att köpa "utbildningen". Ska bli riktigt intressant att se exakt hur det lärs ut.
Ännu en gång går du mot spekulationer och teorier. Det är väldigt sällan ett bolag i gruppen lägger sig på en kundskuld. Kundskulden bokförs givetvis och den var väldigt låg i fallet jag beskrev ovan. Det är klart att vissa kunder förbeställer någon vara eller att något inköp måste göras efter en helgs orderingång. Om du hade haft någon som helst koll på företagande och redovisning hade du också vetat om att en förskottsbetalning från kund inte räknas in som en intäkt innan beställningen gått iväg till kund. Det blir en kundfordran, som man kan utläsa i rapporterna, så det påverkar inte resultatet.

Jag förstår inte riktigt vart du får "toppelever" från med bolagen du nämner ovan? Ingen av dessa är Samuels toppelever. Två av dem har aldrig nämnts på hans sociala medier, jag har ingen aning om bolagen överhuvudtaget ingår i utbildningen - inte du heller för den delen, den ena lade ner sitt sjunde bolag hittills i den personens karriär och har aldrig lyfts som någon bra presterande student mig vetterligen. Den fjärde var ju närliggande studenter till Samuel som han ofta besökte. Det finns ingen rimlighet att inte bolag som startar ett e-handelsbolag, oaktat vart utbildningen eller av vem utbildningen är införskaffad från, inte alltid går hela vägen.

Av de topp presterande eleverna under en längre tid finns ingen av ovan med. Återigen - rena spekulationer som i ett verkligt forum hade kunnat betraktas som förtal.

Som svar på din sista fråga - du är märkbart ung. Det är oerhört svårt att driva bolag, det är därför vi ser bolag avvecklas och konkurssättas oavsett hur fin utbildning personerna bakom har. Jag tycker att det är mycket mer intressant att nämna antalet bolag som går bra som följd av Samuels utbildning.

Angående diverse realtidslagersaldon och dylikt så är det givetvis en del av konceptet som jag skrev i mitt tidigare inlägg, men du är bemöter sällan det jag skriver. Detta tyder ännu en gång på din okunskap kring Samuels utbildning. Om detta missköts från individuella studenter kan det omöjligt läggas på Samuel. Det är var och ens ansvar att driva sitt egna bolag och att hålla sig till korrekta rutiner.

Jag förstår att du inte själv inser hur löjligt det är att beskylla en kurs som man har köpt online för 6 tusen kronor för att man 8 månader senare konkurssätter ett bolag. Du är inte verklighetsförankrad och det leder till dina bristfälliga argument.

Man kan inte kolla på individuella personer som misskött ett bolag, leta fram vilken utbildning individerna har och peka på skolan. Det är ju helt befängt. Är det Handelshögskolans fel att Alexander Ernstberger bedrev Allra som han gjorde?

Fortsätt trolla.
Senast redigerad av saraloppan30 2025-03-24 kl. 20:38.
Citera
2025-03-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ännu en gång går du mot spekulationer och teorier. Det är väldigt sällan ett bolag i gruppen lägger sig på en kundskuld. Kundskulden bokförs givetvis och den var väldigt låg i fallet jag beskrev ovan. Det är klart att vissa kunder förbeställer någon vara eller att något inköp måste göras efter en helgs orderingång. Om du hade haft någon som helst koll på företagande och redovisning hade du också vetat om att en förskottsbetalning från kund inte räknas in som en intäkt innan beställningen gått iväg till kund. Det blir en kundfordran, som man kan utläsa i rapporterna, så det påverkar inte resultatet.

Jag förstår inte riktigt vart du får "toppelever" från med bolagen du nämner ovan? Ingen av dessa är Samuels toppelever. Två av dem har aldrig nämnts på hans sociala medier, jag har ingen aning om bolagen överhuvudtaget ingår i utbildningen - inte du heller för den delen, den ena lade ner sitt sjunde bolag hittills i den personens karriär och har aldrig lyfts som någon bra presterande student mig vetterligen. Den fjärde var ju närliggande studenter till Samuel som han ofta besökte. Det finns ingen rimlighet att inte bolag som startar ett e-handelsbolag, oaktat vart utbildningen eller av vem utbildningen är införskaffad från, inte alltid går hela vägen.

Av de topp presterande eleverna under en längre tid finns ingen av ovan med. Återigen - rena spekulationer som i ett verkligt forum hade kunnat betraktas som förtal.

Som svar på din sista fråga - du är märkbart ung. Det är oerhört svårt att driva bolag, det är därför vi ser bolag avvecklas och konkurssättas oavsett hur fin utbildning personerna bakom har. Jag tycker att det är mycket mer intressant att nämna antalet bolag som går bra som följd av Samuels utbildning.

Angående diverse realtidslagersaldon och dylikt så är det givetvis en del av konceptet som jag skrev i mitt tidigare inlägg, men du är bemöter sällan det jag skriver. Detta tyder ännu en gång på din okunskap kring Samuels utbildning. Om detta missköts från individuella studenter kan det omöjligt läggas på Samuel. Det är var och ens ansvar att driva sitt egna bolag och att hålla sig till korrekta rutiner.

Jag förstår att du inte själv inser hur löjligt det är att beskylla en kurs som man har köpt online för 6 tusen kronor för att man 8 månader senare konkurssätter ett bolag. Du är inte verklighetsförankrad och det leder till dina bristfälliga argument.

Man kan inte kolla på individuella personer som misskött ett bolag, leta fram vilken utbildning individerna har och peka på skolan. Det är ju helt befängt. Är det Handelshögskolans fel att Alexander Ernstberger bedrev Allra som han gjorde?

Fortsätt trolla.
Det verkar som att du inte riktigt förstår, men det kan jag tyvärr inte hjälpa. Ni som läser detta – var själv kritiska om ni funderar på att köpa X-commerce utbildningen. Eller så väntar ni tills jag har gått igenom kursen när jag köper den.

Saraloppan, skriv gärna ut minst fem bolag som det går bra för. När du ändå är anonym borde det inte vara något problem, eller hur? Om du inte gör det, säger det en hel del.

Och förresten, kul att du slänger dig med ordet "trolla" hela tiden – precis så som Samuel själv gör i sina TikTok-kommentarer.
Citera
2025-03-24, 21:14
Medlem
Citat:

Fortsätt trolla.

Vi klandrar inte Samuel som person. Vi är också imponerade av resan med Tengo – det var helt klart rätt tajming, bra känsla för trender och en snabb exit under padelboomen. Det är inte något vi förminskar. Tvärtom – det visar att Samuel är bra på att agera snabbt i rätt ögonblick. Men det är inte tajming han säljer i kursen. Det han säljer är en affärsmodell. Och det är den vi ifrågasätter.

Du duckar hela tiden kritiken mot modellen. Du pratar bokföring, redovisning och att bolag går i konkurs oavsett utbildning – men det är inte det vi pratar om. Vi pratar om en modell som går ut på att nybörjare utan kapital säljer varor de inte har tillgång till, hoppas att leveranserna går igenom, och driver kassaflödet via kunders pengar. Det är inte hållbart – och det vet du också om du tittar lite djupare än bara preliminära siffror.

Att återförsäljare jobbar med cross-stock är en sak. Men de har system, avtal och likviditet. Det här är något helt annat. Det är unga killar utan marginaler, utan systemstöd och utan förståelse för risk. Det är också därför så många klagomål handlar om sena eller uteblivna återbetalningar – för att pengarna redan är använda.

Och för att vara tydlig: vi vet att e-handel är svårt. Det är inte konstigt att bolag går under. Men när man säljer en utbildning som får det att låta som att det bara är att köra – då har man också ett ansvar för vad man lär ut.

Det är där det brister. Inte i Samuels person. Inte i att han kör Lamborghini. Utan i att han lär ut en modell som gång på gång visar sig inte hålla – men ändå fortsätter säljas till unga människor som inte vet bättre.

Och till sist – det är inte “förtal” att kritisera en affärsmodell. Det är faktiskt en skyldighet.

Men detta kanske säger allt. Samuel själv vet nog inte vad han håller på med eller vad det var som gjorde att Tengo lyckades.

Sen till min gode "trollvän" Hoppersaw:
Köp för guds skull inte kursen. Skänk pengarna till Barncancerfonden. Du vet mycket väl vad kursen handlar om. Saraloppan har ju i princip sagt det här i tråden.
Citera
2025-03-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beebopknopp
Vi klandrar inte Samuel som person. Vi är också imponerade av resan med Tengo – det var helt klart rätt tajming, bra känsla för trender och en snabb exit under padelboomen. Det är inte något vi förminskar. Tvärtom – det visar att Samuel är bra på att agera snabbt i rätt ögonblick. Men det är inte tajming han säljer i kursen. Det han säljer är en affärsmodell. Och det är den vi ifrågasätter.

Du duckar hela tiden kritiken mot modellen. Du pratar bokföring, redovisning och att bolag går i konkurs oavsett utbildning – men det är inte det vi pratar om. Vi pratar om en modell som går ut på att nybörjare utan kapital säljer varor de inte har tillgång till, hoppas att leveranserna går igenom, och driver kassaflödet via kunders pengar. Det är inte hållbart – och det vet du också om du tittar lite djupare än bara preliminära siffror.

Att återförsäljare jobbar med cross-stock är en sak. Men de har system, avtal och likviditet. Det här är något helt annat. Det är unga killar utan marginaler, utan systemstöd och utan förståelse för risk. Det är också därför så många klagomål handlar om sena eller uteblivna återbetalningar – för att pengarna redan är använda.

Och för att vara tydlig: vi vet att e-handel är svårt. Det är inte konstigt att bolag går under. Men när man säljer en utbildning som får det att låta som att det bara är att köra – då har man också ett ansvar för vad man lär ut.

Det är där det brister. Inte i Samuels person. Inte i att han kör Lamborghini. Utan i att han lär ut en modell som gång på gång visar sig inte hålla – men ändå fortsätter säljas till unga människor som inte vet bättre.

Och till sist – det är inte “förtal” att kritisera en affärsmodell. Det är faktiskt en skyldighet.

Men detta kanske säger allt. Samuel själv vet nog inte vad han håller på med eller vad det var som gjorde att Tengo lyckades.

Köp för guds skull inte kursen. Skänk pengarna till Barncancerfonden. Du vet mycket väl vad kursen handlar om. Saraloppan har ju i princip sagt det här i tråden.
Är det tajming att han drev upp babybolaget med bäst EBIT till en hisnande omsättning om 25msek år 1 under en lågkonjuktur där samtliga andra babybolag antingen lade ner, konkurssattes eller blödde oerhörda pengar, samtidigt som han etablerade en stor butik och byggde upp en personalstruktur?

Ni får inte bli så känslostyrda så att ni sprider desinformation på nätet. Vi alla vet att Samuel är en oerhört skicklig entreprenör. Självklart skulle inte någon sälja varor som de inte har tillgång till. Återigen är det på gränsen till förtal, eftersom du helt enkelt inte vet detta. Det blir ju falska påståenden. Alla elever gör egna avtal med sina leverantörer och har tillgång till det dem säljer. Att enstaka elever i enstaka fall missat att hålla koll på vad leverantören har i lager är en helt annan femma - och det förstår du nog, men det är roligare att förminska Samuel som följd av din egna självbild. Att sköta kundtjänsten, återkopplingen, hanteringen av ärenden (som alltid sker, oavsett bolag, kolla bara på många av de största e-handlarna i Sverige och deras betyg...)

System för ovan finns i de enklaste plattformarna, som varje elev använder sig av. Det finns också tilläggssystem som Samuel tagit fram till gruppen. Jag har mött många vänner i gruppen. Några är i 40-årsåldern, andra i 30-årsåldern och några enstaka i yngre 20-årsåldern.

Jag tror nog att Samuel har koll på vad han gör. Eleverna frodas liksom han själv gjort nu i två omgångar.

P.S Peka inte finger på de 4 konkurser av 1000 studenter medan du inte ger kredd till Samuel för det gänget som uppmärksammades av ehandel se och de andra som det går oerhört bra för. Det är inte fair.

Mitt tips Beep - du kan också lyckas. Det är aldrig försent. Men du kan inte ägna dig åt att hänga på Flashback och försöka ta ut någon obefogad ilska på en framgångsrik kille, som antagligen är i din egna ålder. Se det som inspiration. God kväll!
Citera
2025-03-24, 21:41
Medlem
Citat:
Är det tajming att han drev upp babybolaget med bäst EBIT till en hisnande omsättning om 25msek år 1 under en lågkonjuktur där samtliga andra babybolag antingen lade ner, konkurssattes eller blödde oerhörda pengar, samtidigt som han etablerade en stor butik och byggde upp en personalstruktur?

Ni får inte bli så känslostyrda så att ni sprider desinformation på nätet. Vi alla vet att Samuel är en oerhört skicklig entreprenör. Självklart skulle inte någon sälja varor som de inte har tillgång till. Återigen är det på gränsen till förtal, eftersom du helt enkelt inte vet detta. Det blir ju falska påståenden. Alla elever gör egna avtal med sina leverantörer och har tillgång till det dem säljer. Att enstaka elever i enstaka fall missat att hålla koll på vad leverantören har i lager är en helt annan femma - och det förstår du nog, men det är roligare att förminska Samuel som följd av din egna självbild. Att sköta kundtjänsten, återkopplingen, hanteringen av ärenden (som alltid sker, oavsett bolag, kolla bara på många av de största e-handlarna i Sverige och deras betyg...)

System för ovan finns i de enklaste plattformarna, som varje elev använder sig av. Det finns också tilläggssystem som Samuel tagit fram till gruppen. Jag har mött många vänner i gruppen. Några är i 40-årsåldern, andra i 30-årsåldern och några enstaka i yngre 20-årsåldern.

Jag tror nog att Samuel har koll på vad han gör. Eleverna frodas liksom han själv gjort nu i två omgångar.

P.S Peka inte finger på de 4 konkurser av 1000 studenter medan du inte ger kredd till Samuel för det gänget som uppmärksammades av ehandel se och de andra som det går oerhört bra för. Det är inte fair.

Mitt tips Beep - du kan också lyckas. Det är aldrig försent. Men du kan inte ägna dig åt att hänga på Flashback och försöka ta ut någon obefogad ilska på en framgångsrik kille, som antagligen är i din egna ålder. Se det som inspiration. God kväll!

Det här handlar inte om avundsjuka eller personangrepp. Det handlar om att kunna se skillnaden mellan två helt olika saker:
1. Att bygga ett bolag som växer snabbt i omsättning – något Samuel bevisligen gjort bra vid flera tillfällen.
2. Att sälja en affärsmodell som ska vara möjlig att kopiera – men som gång på gång leder till problem för oerfarna entreprenörer utan marginaler eller system.

Du säger att “självklart säljer ingen varor de inte har tillgång till”, men vi vet att det händer. Det framgår av både kundomdömen och diskussioner i elevgrupper. När elever saknar kontroll på sina leverantörers lager – och inte har kapital att ligga ute – är det just det som händer. Att det finns plugin-lösningar är bra, men det krävs mer än ett plugin för att bygga en hållbar affär.

Och att peka på att 4 av 1000 bolag kraschat är inte relevant när du samtidigt inte visar några offentliga exempel på de som “går oerhört bra”. Det är alltid i PM, aldrig i bokslut, aldrig med öppenhet.

Det är inte att “sprida desinformation” att ifrågasätta en modell som bevisligen inte håller för många av dem som följer den. Det är sunt. Och det är inget personligt – vi applåderar gärna Samuel för hans framgång med Tengo. Men att bygga något under en boom är inte samma sak som att kunna lära ut hållbar e-handel i lågkonjunktur till nybörjare utan kapital. Det är just där problemet ligger.

Vill du bemöta kritiken på riktigt – prata om modellen. Inte bara om Samuels framgångar.

Tack för att du tror på mig. Du har sagt det förr, det värmer!
Du ömsom trycker ned, ömsom lyfter upp. Ibland är jag väldigt ung, ibland har jag potential.
Du har ju rätt i att jag borde göra något nyttigare än att sitta på Flashback. Men underhållning måste jag väl ändå ha plats med under mina hektiska dagar också väl?

Återigen, vi kritiserar inte Samuel som person. Jag skrev till och med att han säkert är rätt skön utanför sin TikTok-personlighet. Vi kritiserar ju hans affärsmodell som han lär ut. Men du klarar inte av att särskilja de två sakerna.
Citera
2025-03-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beebopknopp
Helt rätt Beebopknopp. Men jag ser det så här – jag tar de 6000 kr jag förmodligen kommer ge Samuel som en välgörenhet, inte till honom, utan till de unga människor som annars kanske skulle hamna i skuld eller slösa sina pengar på en farlig affärsmodell (X-commerce). Om jag kan bekräfta allt vi redan misstänker och göra fler medvetna innan de hoppar på, så är det värt det.
Citera
2025-03-24, 22:46
Medlem
Citat:

Svara på min fråga, nämn 5 av de 50+ bolag som det gått hiskande bra för. När du ändå är anonym borde det ju inte vara något problem, eller hur?

Jag har för övrigt läst artikeln om killarna bakom Kockensredskap, som Samuel postat flitigt på TikTok den senaste tiden med deras “hundratals paket varje dag”. Om vi kollar recensionerna ser vi att de har precis alla de problem jag och Beep tar upp – sena leveranser, uteblivna varor och bristfällig kundservice. Så när du säger att “enstaka elever i enstaka fall missat att hålla koll på leverantörens lager” blir det rätt komiskt. Kockensredskap är alltså en av de få enstaka som missat detta? Intressant, med tanke på att de marknadsförs som topp-elever.

Sen blir det ännu mer intressant när man ser att deras Trustpilot-sida har en varning för att de använder sig av olagliga inbjudningsmetoder för att samla in recensioner. Dessutom är flera av deras 5-stjärniga omdömen totalt fejk – vissa recensioner låter som om de skrivits av en AI och handlar inte ens om någon faktisk köpupplevelse. Är det här också “enstaka fall”?

Sen har vi Naturexperten. Killarna bakom var flitigt exponerade på TikTok och verkade vara under Samuels vingar. Samuel nämner ofta att han investerar i elevbolag, så frågan är: investerade han i Ziya, Naturexperten, Manglo eller Curvlux? Speciellt Naturexperten, eftersom Richie och Bill framställdes som Samuels bästa vänner enligt hans egna TikToks.

Om Samuel nu investerade i dessa bolag och valde att marknadsföra sin kurs med dem – men de ändå lade ner – så är det rätt oroväckande. Speciellt med tanke på all den kunskap han påstås sitta på.
Senast redigerad av Hoppersaw 2025-03-24 kl. 22:50.
Citera
2025-03-24, 22:46
Medlem
Citat:
Helt rätt Beebopknopp. Men jag ser det så här – jag tar de 6000 kr jag förmodligen kommer ge Samuel som en välgörenhet, inte till honom, utan till de unga människor som annars kanske skulle hamna i skuld eller slösa sina pengar på en farlig affärsmodell (X-commerce). Om jag kan bekräfta allt vi redan misstänker och göra fler medvetna innan de hoppar på, så är det värt det.

Du är välkommen in i XCOM! Du kommer inte att bli besviken.

Här har vi många framgångsrika elever som livnär sig väl på det Samuel utbildar om. Det är verkligen inspirerande. Du hittar dessa aktiva i kanalerna för att hjälpa de nya ombord.

Väldigt nyttigt att du tagit beslutet att ta avstånd från spekulationer och vilseledande information, som följd av ditt förakt mot Samuel och istället se för dig själv varför utbildningen är den ledande i Sverige, inte bara i antalet medlemmar utan även i resultat. Det är iofs inte så konstigt med tanke på Samuels grymma track record. 25 år - med det livet han levt sedan 2020. Helt makalöst. Killen var 20 år.

Alla ni som vill ha underlag, rapporter och bolagsnamn - till och med telefonnummer så ni kan ringa dem själva och prata, på alla de framgångsrika eleverna som finns i utbildningen - bara skicka ett PM.

Obefogade förtal och spekulationer om Samuel som grundar sig i den svenska avundsjukan. Kom ihåg var vi befinner oss… på ett anonymt internetforum kommentarerna? De innehar inte ens Samuels utbildning.

Mitt bästa tips är att höra av er till Samuel eller till någon av alla de som han offentliggjort. Så blir det helt opartiskt. Samuel brukar också erbjuda att man får hoppa in i hans Discord och fritt, skriva helt anonymt med vilken medlem man än vill. Så säker är han.
Citera
2025-03-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursäkta, fel ordval – vi misstänker inte, vi vet, eftersom Saraloppan själv bekräftat som elev i sina svar att modellen fungerar precis som jag och Beep har beskrivit.
Senast redigerad av Hoppersaw 2025-03-24 kl. 23:48.
Citera
2025-03-25, 08:13
Medlem
Citat:
Ursäkta, fel ordval – vi misstänker inte, vi vet, eftersom Saraloppan själv bekräftat som elev i sina svar att modellen fungerar precis som jag och Beep har beskrivit.

Det stämmer bra.
Men så fort vi ifrågasätter modellen så gnäller Saraloppan på att vi hoppar på och förtalar Samuel. Vet Saraloppan vad förtal är?
Vi ifrågasätter en modell som Samuel säljer i sin kurs. Inte Samuel som person. Vi ifrågasätter hans produkt som han lurar på unga killar.
Citera
2025-03-25, 21:42
Medlem
Det komiska är att väldigt få inlägg här i tråden faktiskt handlar om att ”trycka ned ” Samuel och hata på honom som person så som saraloppan verkar uppleva det varje gång någon är skeptisk till hans kurs och modell.

Sen att Samuel skulle vara den siste personen att bry sig om denna tråd har jag faktiskt svårt att tro, kommenterar nån skitunge att bilen är hyrd eller att han bor hos sin pappa så bara måste han bemöta det antingen i en kommentar eller en video… så en hel skvallertråd om honom tror jag inte han ignorerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in