• 3
  • 4
2025-05-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uku89
Jag försökte att citera men jag fick inte till det...

Tack så mycket för er respons. Jag uppskattar er input, och videon från dig, Kamerunhunter. Det ger mig en hel del att tänka på.

Jag har inte träffat honom fysiskt ännu, men vi har haft telefonsamtal och videosamtal i princip varje dag det senaste året. Så jag vet att han är den han utger sig för att göra. Jag har även annan personlig information, men inte några sociala medier. Vi har planerat ett besök för honom efter sommaren.

Jag tog upp det med honom igår igen och reaktionen var inte särskilt bra. I princip så menade han att han redan hade lagt till mig för länge sedan om jag inte hade "tjatat" om det. Och att anledningen till att han inte kan göra det efter att jag frågat om det är för att jag då skulle känna att jag tvingat honom till det. Så det var för min skull han inte gjort det.

Jag försökte förklara att jag inte känt så om han inte hade sagt det på det sätt som han gjorde. På något sätt slutade det med att jag bad om ursäkt. Jag har som sagt en hel del att tänka på känner jag.
Sug på det fetade och fundera över allt jag skrivit och hur det passar mönstret precis.

Och glöm tankar på att du ska sätta honom på plats. Fly, bara fly. Vilket spel du än försöker med så kommer han vara bättre på det.
Citera
2025-05-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Extremt manipulativ snubbe du hittat. Han lyckas få dig att tro att han inte kan adda dig på FB/IG eller vad det nu är frågan om, för DIN skull.

Så att DU inte ska känna att DU tjatat dig till denna "milstolpe 'i relationen. Han lägger skulden på dig för sitt beteende.

Och till slut så är det du som ber om ursäkt, för att han inte vill adda dig på synliga sociala medier. Gaslighting deluxe.
Steget är inte speciellt långt till att han använder fysiskt våld och TS ursäktar det med att hon borde tänkt sig på hur hon formulerade sig. Och sen ber hon om ursäkt. Inte av rädsla för mer våld, utan för hon genuint blivit så manipulerad att hon på riktigt tror att det är hennes fel.
Citera
2025-05-05, 22:01
Medlem
mikaelss avatar
Så du är en tonåring med en brevvän, typ? Och nu vill han inte adda dig på nästa sociala medium? Whoopee-fucking-doo.
Hur många olika kanaler vill du att han ska ha dig på?

Har ni ens träffats IRL?

Om nej så har ni egentligen inget förhållande.

Och jag tror att KamerunHunter har nailat det hela.

Run away.
Senast redigerad av mikaels 2025-05-05 kl. 22:03.
Citera
2025-05-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Steget är inte speciellt långt till att han använder fysiskt våld och TS ursäktar det med att hon borde tänkt sig på hur hon formulerade sig. Och sen ber hon om ursäkt. Inte av rädsla för mer våld, utan för hon genuint blivit så manipulerad att hon på riktigt tror att det är hennes fel.

Skrämmande tanke men du har rätt.

Nu har de som tur inte möts men, som du är inne på är är manipulativa människor riktigt otäcka. Jag klandrar inte TS alls för att bli förvirrad och inte inse hur sjukt det är. Det är rätt uppenbart från utsidan eftersom vi inte varit målet här. Den manipulativa brukar vara jävligt bra på att hitta sätt att spela på ens känslor.

De som tror att detta rör sig om någon naiv tjej förstår nog inte hur effektiva vissa odjur är. Till och med folk som studerar psykopater och är medvetna om att personen försöker manipulera dem fallerar ofta för manipulation ändå. Det är inget man ska underskatta.
Citera
2025-05-07, 09:57
Medlem
Fråga han om han är 12? Det behöver inte göras till någon större grej att lägga till varandra på sociala medier, det är så många kommunicerar idag. Säg att du bryr dig om att det görs och inte att det är en f-cking högtid kring det. Säg att ni kan prata igen när han lagt till dig men tills dess så behöver han inte besvära sig. Om han då vägrar så vet du att han inte var seriös för 5 öre
Citera
2025-05-07, 10:01
Medlem
Katzyns avatar
Men herregud TS du är alldeles för gammal för att tönta runt med sånt här. Att överhuvudtaget ha ett långdistansförhållande "på andra sidan jorden" tycker jag nog generellt är ganska knepigt och onödigt, så vida det inte är ens once-in-a-lifetime-soulmate. Tycker du själv att den här situationen du beskriver tyder på att ni är det?

För fan, det finns normala män i grannhuset. Lägg nu ner detta.
Citera
2025-05-07, 10:25
Medlem
ppp333s avatar
Anfall bästa försvar. En klassiker.
Personen har betett sig ohederligt och tar till knepet att gå till motattack så fort denne blir konfronterad med obekväma frågor.

Personen vänder på steken. Anklagar istället för att erkänna. Ibland ljuger de så de tror sig själva. Att försöka få rätsida i sådana situationer är som att kliva runt i sumpmark.
Gaslighting är även ordet som gäller här.
Citera
2025-05-08, 20:30
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Jag, K35, har varit i ett långdistansförhållande med min partner, M27, i över ett år nu. Vi har daglig kontakt i telefon. Eftersom vi bor i två olika delar av världen så är vi beroende av digitala hjälpmedel för att hålla kontakt.

Just nu undrar jag om det är jag som är dramatisk, eller om det är något annat när det kommer till hans beteende.

När den app som vi huvudsakligen använder låg nere för en månad sedan så kom jag med förslaget att vi skulle kunna lägga till varandra på Snapchat och Facebook för att ha ytterligare alternativ för kommunikation. Han lät väldigt positiv till detta och sa att han inte ville något hellre än detta. Jag skickade länkarna för att kunna adda mig till honom i samma ögonblick som vi pratade om det.

När han efter 24 timmar fortfarande inte hade lagt till mig mig, men skickade mig en bild som han sparat ner från Snapchat i vår chatt, så kommenterade jag att länkarna att lägga till mig var lite högre upp i vår chatt. Han sa då att han inte visste att jag hade skickat dem men att han skulle lägga till mig vid tillfälle. Efter att 24 ytterligare timmar gått utan att jag hört något om det så la jag in länkarna i en text-kanal vi har för att samla saker som vi inte vill ska försvinna bland allt annat i vår chatt.

När en vecka hade gått så tog jag upp frågan igen och frågade om han tänkte lägga till mig. Han sa då att han inte ville att jag skulle behöva känna att jag behövt tjata på honom för att lägga till mig, varför han inte kunde göra det efter de gånger jag påmint honom om det. Han menade att det skulle förstöra signifikansen av det och att han ville att det skulle vara spontant från hans sida.

Eftersom jag ville vara förstående så försäkrade jag honom om att det är okej att han berättar för mig om det är så att han inte vill lägga till mig. Han blev nästan stött av det och sa bestämt att han var minst lika exalterad som mig av tanken att vara connectade på fler ställen än vad vi är just nu. Det enda han bad om var att jag skulle lita på honom.

När det gått nästan en månad och han från ingenstans började prata om dessa sociala medier utan att nämna hur mina länkar legat i vår text-kanal orörda, så gjorde det mig nedstämd. Han hörde att det var något, och eftersom jag lovat att vara öppen så berättade jag att det började göra lite ont att veta att mina länkar legat i en månad, men det fortfarande inte har hänt något. Det är inte så mycket om själva social medierna i sig längre, utan mer det faktum att ord och handling inte matchar. Det sårar mig också att det är något som jag från dag ett uttryckte betyder något otroligt mycket för mig och att det gjorde mig så otroligt glad när det såg ut att bli verklighet.

Hans svar på detta var i princip att han bara önskade att jag kunde lita mer på honom, och ett "Jag kan lägga till dig direkt nu om det får dig att känna dig bättre", med en ton som lät som att det var något sorts av straff. Så självklart slutade det med att jag sa att jag inte ville att han skulle lägga till mig där och då.

Jag känner mig dramatisk som bryr mig så mycket om något så litet, men på samma gång så har det börja symbolisera så mycket mer. Jag förstår inte hur han kan säga en sak, som att han inte kan bärga sig, men på samma gång ha all kontroll att få det att bli verklighet utan att göra något.

Så egentligen ville jag bara skriva här för att få input om det är jag som är dramatisk.

Hur har det gått?
Citera
2025-05-10, 15:53
Medlem
Jag har fått en hel del att tänka på och har försökt att ta ett steg tillbaka för att andas. Jag försöker att titta på hela vår situation från olika perspektiv och utröna var det skulle landa någonstans. Ibland är jag orolig att jag är för hård, ibland är jag orolig att jag hittar på ursäkter för min partner.

Det är svårt på grund av allt fint och positivt som vi har, och allt vi haft under de två år vi sammanlagt känt varandra. Ibland tvivlar jag och tänker att allt kanske bara var en fasad och fina ord. Ibland tänker jag att det skulle ha varit orimligt att lägga så mycket tid och energi på något som inte är sant. Den här delen med sociala medier är såklart bara en liten del av det stora hela.

Jag är väldigt tacksam för all input. Det gör gott med lite perspektiv från utsidan ibland, då man lätt blir hemmablind.
Citera
2025-05-10, 16:19
Avstängd
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Jag har fått en hel del att tänka på och har försökt att ta ett steg tillbaka för att andas. Jag försöker att titta på hela vår situation från olika perspektiv och utröna var det skulle landa någonstans. Ibland är jag orolig att jag är för hård, ibland är jag orolig att jag hittar på ursäkter för min partner.

Det är svårt på grund av allt fint och positivt som vi har, och allt vi haft under de två år vi sammanlagt känt varandra. Ibland tvivlar jag och tänker att allt kanske bara var en fasad och fina ord. Ibland tänker jag att det skulle ha varit orimligt att lägga så mycket tid och energi på något som inte är sant. Den här delen med sociala medier är såklart bara en liten del av det stora hela.

Jag är väldigt tacksam för all input. Det gör gott med lite perspektiv från utsidan ibland, då man lätt blir hemmablind.
Tycker det säger mycket när han inte riktigt vill lägga till dig. Ska berätta lite hur det var för mig så kanske du får klarhet varför jag anser att din dejt inte verkar vara så värst investerad. Jag dejtade nyligen jag med på distans som inte ens ville byta telefonnummer å då hade vi ändå träffats 2 gånger å haft kontakt dagligen i typ 6 månader men vi bodde iaf inom landets gränser. I min värld var inte han då så värst intresserad av mig som han ville påskina.

Distans är jobbigt som det är men det gäller ju att både parterna är lika investerade å intresserade av varandra å båda vill lika mycket. Så är jag som person iaf, annars är det inte värt tiden å allt annat man lägger ner, som exempelvis res pengar. Har ni ens träffats? Hur ska ni lösa med det praktiska med resor hit å dit?
Citera
2025-05-10, 22:40
Medlem
godboys avatar
Min första tanke när jag läser TS inlägg är SCAM av något slag. Det finns givetvis flera varianter av scaming. Låt mig gissa, utifrån tonfallet och beteendet är killen i fråga arab eller från annan MENA grupp. Gissning två är afrikaneger, gissning tre är indier/pakistanier.

Typer av scam / lurendrejeri.
Detta kan ske på många sätt. Det vanligaste och mest omtalade är att lura partnern på pengar. Detta kan ske på alla tänkbara och otänkbara sätt. Vanligast är dock att de behöver ett tillfälligt lån, behöver betala hyra, har ingen mat osv. Andra är mer långdragna att de håller på och chattar över tid och sen när ni väl ska ses så behöver man bara betala deras flygbiljett eller visum till möteslandet. Sen så dör givetvis någon nära släkting dagen innan avresa så de inte kan åka och då ska de ha pengar för ny biljett. Eller så blir de sjuka eller deras morsa sjuk och de behöver pengar till det. Ofta lovas det ju att man ska få tillbaka pengarna med det sker ju aldrig.

Sen kan det ju vara en tanke på att kasta ankare i Sverige. Att de vill få uppehållstillstånd eller åtminstone inresetillstånd och sen kommer de behandla kvinnan som skit och så småningom dra.

Ärligt talat TS, vad tror du själv om allt detta?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in