Citat:
Ursprungligen postat av
Sagodjur
Jag antar att du ser sjukt mkt reklam och därför gör kopplingen direkt.
Men rent allmänt så kan väl vem som helst begripa att skriva en melodi som LA LA LA LA inte är så klocktrent...
Men ok, vi gör ett försök vilka melodier tänker jag på när jag säger.
1. LA LA LA, LA LALA LA LA LAAAA...
2. DU DU DUDU DU DU--DUUUU
3. LAAAAA LA LAAAAA LA LA LA LAAAA-LAAA... LA LA LA... LA LA .. LALA
rätt svar:
1. pripps blå livet har sina ljusa stunder
2. seven nation army
3. jag trivs bäst i öppna landskap
Nu tillhör inte jag de som hajade den direkt faktiskt. Säger bara att jag tror att många gjorde den kopplingen.
Sen håller inte din jämförelse rakt av heller. Det finns flera faktorer här som inte gör dina jämförelser speciellt bra. För det här är inte en random referens till en gammal reklam med Donken, utan det är en referens till en gammal reklam av Donken i en ny reklam av Donken, vilket gör att hjärnan redan från början är inställd på att leta på rätt ställe.
Jag tror (med betoning på att jag inte vet) att Donkens slinga är mycket mer välkänd. Jag har säkerligen hört prippslåten, och den klingade avlägset bekant men jag kunde inte sjunga med alls. Inte ens i lallandet. Donkenlåten har även mycket mer av vad man i musikspråk kallar för "hook", vilket är något kort och enkelt men som gör att man direkt känner igen en sång. Tänk basgången i Queenlåtarna Anotherone bites the dust och Under pressure.
När det gäller Seven Nation Army tror jag faktiskt att rätt många skulle ta den. Mycket för att det är den enda låten jag känner till där man lallar med ordet "du", men också för att melodin är en jävligt kraftig hook. Men du har transkriberat den rätt dåligt. Det är andra som är kort och första och båda sista är extra långa så det hade varit bättre med "DUUU DUDU DU DU DUUU DUUU".
En rätt utstickande grej i Donkentexten är att det är en konsonant som skiljer sig "ba DA ba ba ba". Utöver det är det en väldigt kort slinga.
Sen förstår jag inte riktigt vad du vill säga med Öppna landskap. Det är inget lallande i den. Det verkar mest som att du beskriver hur man hade kunnat lalla den om man vill göra det istället för att sjunga texten. Och inte på ett speciellt bra sätt heller.
Men utöver det så har de fortfarande lyckats få dig att starta den här tråden. Vissa som läser den skrattar åt dig för att du inte fattade direkt. Andra lärde sig vad ursprunget är tack vare den här tråden, men alla har exponerats för reklamen i någon mån tack vare dig. När jag ser den reklamen kommer jag automatiskt höra den melodin i huvudet, och det är tack vare dig. Så jag vågar säga att de lyckades rätt bra.