2025-05-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Det stämmer visst , bara det att man bestämmer själva från fall till fall vem man ska kräva på efter skatt och det är inte rättvisa
Nej.

Man kan ju krävas på skatt av olika skäl, men om du arbetar i ett land ska du i regel betala skatt där.
Citera
2025-05-05, 11:26
Medlem
Citat:
Det stämmer visst , bara det att man bestämmer själva från fall till fall vem man ska kräva på efter skatt och det är inte rättvisa
Det är såkallad selektiv rättvisa.
Citera
2025-05-05, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Nej.

Man kan ju krävas på skatt av olika skäl, men om du arbetar i ett land ska du i regel betala skatt där.
I regel😄 sen vänder man selektiv rättvisa när man vill , kalla det undantag om du vill.
Citera
2025-05-05, 11:28
Medlem
Citat:
I regel😄 sen vänder man selektiv rättvisa när man vill , kalla det undantag om du vill.
*använder
Citera
2025-05-05, 11:51
Medlem
Att vägra folkbokföra en svensk medborgare är nån typ av selektiv rättvisa i huvudet på tjänstemannen.Denne bör dömmas för grovt tjänstefel och avskedas.
Citera
2025-05-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Jag bodde utomlands i 20 år och kom tillbaka 2022. Hade inga som helst problem med att flytta hem igen. Tror det tog ca 10 dagar att bli inskriven igen. Har iofs inte läst artikeln då den är låst, så jag vet inte omständigheterna för de som har nekats.

Det är mer kontroll nu och fler som vill komma tillbaka

Gissar att det var några år sedan du kom tillbaka
Citera
2025-05-05, 12:36
Medlem
anwe8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Det är mer kontroll nu och fler som vill komma tillbaka

Gissar att det var några år sedan du kom tillbaka

Gissar? Han skriver ju att det var 2022 i inlägget.
Citera
2025-05-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
158.000 personer verkar vara skrivna i Sverige fast de bor utomlands så skatteverket verkar brottas med en omfattande korruption som kanske kostar miljarder i bidrag som inte ska betalas ut.

Helt klart så måste man se över reglerna. En del av reglerna borde ta hänsyn till att man är etniskt svensk eller invandrare som fått svensk medborgarskap.

Det är ju rimligt att en etnisk svensk som är född i Sverige även kan återvända hem.

Men det märks också i artikeln att personerna som det krånglar för har problem med var de ska vara skrivna. Inte lätt om man saknar bostad eller faktiskt inte vistas i Sverige. Bostadsbristen gör också det svårt.

Är man svensk medborgare så är man!

Det som kan göras är atg se till att man inte kastar ut medborgarskap till allt och alla!
Citera
2025-05-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Gissar? Han skriver ju att det var 2022 i inlägget.

Ok, tack för din input
Citera
2025-05-05, 18:55
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Nja inte om de tror de kommer från ett annat land samt talar annat språk - skulle jag tro.

Skatteverket - Kronofogden och Polisen tar säkert ett steg framåt i denna utveckling vilket betyder att de kommer jaga de invandrare som vill åka utomlands - korsar svensk tull så att säga i sommar samt tills vidare.

Jag tror de menar att varje invandrare samt svenska pensionärer som vistats utanför Sverige ska tvingas söka visum för att få komma tillbaka till Sverige , tror också att just nu har säkert mängder med de som planerat utomlandsvistelse - nu har massvis med pengar - som ska betalas till Kronofogden - för att betala tillbaka sina skulder..
Där kommer polis och tull till stor tjänst för det svenska samhället.
En svensk medborgare har alltid rätt att släppas in eller bosätta sig i Sverige. Detta står i grundlagen.

Att Svenska pensionärer som återvänder till sverige skulle behöva söka visum är helt absurt och något som du måste ha missuppfattat.

Som sagt, har en person svenskt medborgarskap har den ovillkorlig rätt att vistas i Sverige.

Jag bor själv utomlands. Det är inga problem för mig att flytta hem, men jag behöver självklart en bostad för att kunna folkbokföras.
Citera
2025-05-05, 20:06
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
En svensk medborgare har alltid rätt att släppas in eller bosätta sig i Sverige. Detta står i grundlagen.

Att Svenska pensionärer som återvänder till sverige skulle behöva söka visum är helt absurt och något som du måste ha missuppfattat.

Som sagt, har en person svenskt medborgarskap har den ovillkorlig rätt att vistas i Sverige.

Jag bor själv utomlands. Det är inga problem för mig att flytta hem, men jag behöver självklart en bostad för att kunna folkbokföras.
Lagstiftarna ska ändra den svenska medborgarskaps "lagen" du så gärna ställer dig bakom.
Det blir en ny upplaga av Sveriges rikes lag.
Problematiken med kriminell verksamhet ligger bakom.

Ja du har max ett halvår på dig - innan du besannar det jag skriver.
Själv är det ett enormt kraftfullt beslut som fattats - tycker jag.
Många med mig kommer jubla när polis drar ut en förut invandrad familj med många barn från en etta eller tvåa eller större hus/boende rakt ut på gatan för att utvisa ur Sverige på grund av kriminell aktivitet av familjemedlem - eller nekar semester resande återkomst tillbaka till Sverige.

Det är just detta som börjat gälla redan nu - tycker du - att jag har fel?

Lagen om att förverka (avsluta och/eller kassera) det omfattar ju även svenskt medborgarskap ser du.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=...b&opi=89978449
Senast redigerad av Lappaz 2025-05-05 kl. 20:23.
Citera
2025-05-05, 22:00
Medlem
M-mastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Det blir en ny upplaga av Sveriges rikes lag.
Ja du har max ett halvår på dig - innan du besannar det jag skriver.

Så mycket smörja du skriver. Vet du vad som krävs för att ändra grundlagen? Sedan tror jag att du bara kan annullera ett medborgarskap på personer som har dubbelt medborgarskap. Du kan inte göra folk statslösa.

Var i din länk hittar jag referens till dina påståenden? Länken är ju till en bokannons där du kan köpa Sveriges Lag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in