Den 8 september 2025 är det val till Norges parlament, Stortinget.
Just nu har Norge en socialdemokratisk regering, som alla norrmän jag läser är starkt missnöjda med, och ofta hatar. Dock så leder socialdemokraterna och deras samarbetspartier SV, Rödt och Senterpatiet - alltså de rödgröna - fortfarande i mätningarna.
Oppositionen anses inte bättre av de norrmän jag läser. Högerpartierna anses av dessa vara massinvandrigsvurmande globalister de också.
Det parti i Norges storting som iaf tidigare ansågs som det sunda partiet bland konservativa och invandringsmotståndare - frp - har spårat ur en del på senare år.
De flesta i Frp stödjer Kamala Harris framför Trump. Och nyligen gick ledaren för Frp Ungdomsförbund ut och sa att alternativmedia är dåligt och att man istället bör lita på MSM. Detta totalsågas här:
https://www.document.no/2025/05/03/s...le-pa-pressen/
Kanske inte konstigt att frp sjunkit och nu bara har stöd av ca 20 procent av väljarna, de var större förut.
Den mest populära och baserade i Frp - Christian Tybring - har dessutom lämnat partiet, vilket av f.d frp-väljare anses som spiken i kistan.
Kort sagt - enligt de norrmän jag känner - finns det bara olika nyanser av skit att rösta på. Såvida man inte röstar på något utanför Stortinget, där finns det ett parti som heter NorgesDemokraterne och ett annat som heter Konservativt, dessa anses som bra val hos många konservativt sinnade norrmän. Men andra har helt upp hoppet.
Så här diskuterar vi valet i Norge.