• 1
  • 2
2025-05-04, 16:54
Medlem
sanning05s avatar
Sverige vill skicka brandflyg till Israel men stnger drren fr Gazas skadade.
Medan Sverige snabbt erbjuder hjlp till Israel fr att slcka skogsbrnderna utanfr Jerusalem, stryps samtidigt den humanitra hjlpen till Gaza. Skadade palestinier nekas vrd, grnserna r stngda, och nden r extrem.
Detta sker mitt under ett pgende folkmord i Gaza dr ver 50 000 mnniskor ddats, varav mer n 20 000 r barn.
Det r en moralisk kollaps. Att bist med brandflyg samtidigt som man vnder ryggen t ett folk som bombas snder, svlter och saknar medicin det r inte neutralitet det r tyst samtycke.
Citera
2025-05-04, 16:59
Medlem
Skicka JAS istllet, de kan bde effektivt slcka skogsbrnder och hjlpa till att bomba terroristerna p Gazaremsan.
Citera
2025-05-04, 17:02
Medlem
franges avatar
r det samma 50.000 dda muslimer som dog nr muslimerna sjlva droppade en raket p sjukhusparkeringen och skrek att det minsann var Israel som ddade en massa civila?
Citera
2025-05-04, 17:16
Medlem
Serialfreaks avatar
Jag lste att det var 2 miljoner som hade dtt. Tror inte p den siffran heller.
Citera
2025-05-04, 17:19
Medlem
JustTrollings avatar
Men sluta tnd eld p skogen d!

Det r ett folkmord p skogen som ni pallar bedriver genom att stta eld p den.

Hamas fr sluta uppmana folk att stta eld p skogen. Om Israel behver hjlp med denna terrorism s r det inte fel att vi erbjuder det.
Citera
2025-05-04, 17:54
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Jag lste att det var 2 miljoner som hade dtt. Tror inte p den siffran heller.
Du tror inte p frintelsens siffror heller d eller? Det finns ingen grns verkar det som, vad som rknas som folkmord eller inte.
Citera
2025-05-04, 18:04
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Du tror inte p frintelsens siffror heller d eller? Det finns ingen grns verkar det som, vad som rknas som folkmord eller inte.
Judarna r ngot frre idag n fre andra vrldskriget. Det r mycket tydligt vilka det r som hller p att utplnas.
Citera
2025-05-04, 18:09
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Hamas fr sluta uppmana folk att stta eld p skogen. Om Israel behver hjlp med denna terrorism s r det inte fel att vi erbjuder det.
Kanske r moder jord (naturen) som gr sitt ocks?
Citera
2025-05-05, 07:24
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Medan Sverige snabbt erbjuder hjlp till Israel fr att slcka skogsbrnderna utanfr Jerusalem, stryps samtidigt den humanitra hjlpen till Gaza. Skadade palestinier nekas vrd, grnserna r stngda, och nden r extrem.
Detta sker mitt under ett pgende folkmord i Gaza dr ver 50 000 mnniskor ddats, varav mer n 20 000 r barn.
Det r en moralisk kollaps. Att bist med brandflyg samtidigt som man vnder ryggen t ett folk som bombas snder, svlter och saknar medicin det r inte neutralitet det r tyst samtycke.

Eftersom jag anser att ett sdant frslag r hjrndtt, tvivlade jag frst och antog att det var ett trolleritrick.

Men jag googlade och insg att det hjrndda frslaget kom frn en lika hjrndd man, nmligen Carl-Oskar Bohlin som allts r civilfrsvarsminister.

Varfr r frslaget hjrndtt?

1. Sverige har 2 brandflygplan och de r redan kopplade till EU's "generalplan fr brandbekmpning" (det heter ntt fint och byrkratiskt, men...)
Sverige har inte mandat att lna ut dessa 2 plan utan att be EU om lov !

2. Just nu infaller den period p ret nr skogsbrnder sprider sig som bst och vra egna behov av brandbekmpande flygplan r som strst.
(Nr visset och torrt fjolrsgrs fattar eld, sprider det sig nstan dubbelt s snabbt som i fuktiga buskar med grna blad)

3. Det tar minst 3 dagar att flyga ner planen till brandomrdet. Och det tar ca 2 dygn frn ordergivning till att planen faktiskt kommer ivg.
(Fast det r klart. Om man struntar i att koordinera tankstopp och lmnar kvar mekanikern i Sverige, s kan man nog starta inom ngra timmar. Men d kanske man aldrig kommer fram...)

(Vid "utryckning" inom Sverige ska de vara i luften p mindre n 2 tim. Kommer inte ihg exakt tidsgrns).

Det r en viss skillnad p att rycka ut inom landets grnser, mot att transportera sig tvrs igenom Europas luftrum.

Frslaget r totalt orealistiskt och drfr helt meningslst populistiskt dravel.
Citera
2025-05-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Skicka JAS istllet, de kan bde effektivt slcka skogsbrnder och hjlpa till att bomba terroristerna p Gazaremsan.
Vore det inte rimligare att bomba den israeliska ockupationsmakten snarare n de ockuperade i s fall?

Citat:
Ursprungligen postat av frange
r det samma 50.000 dda muslimer som dog nr muslimerna sjlva droppade en raket p sjukhusparkeringen och skrek att det minsann var Israel som ddade en massa civila?
Det finns inga bevis fr att det var ngra palestinier som bombade dr. Uppgifterna gr isr, men bilderna som pstods bevisa att det var en palestinsk raket har visat sig falska. P bilden syntes en israelisk Iron Dome p lngt hll.

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Det finns inga bevis fr att det r ngra palestinier som tnt p. Det finns bevis fr att israeliska bosttare eldat palestinska hus, men vad jag vet r det inte de mordbrnderna som spridit sig.
Citera
2025-05-05, 08:31
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns inga bevis fr att det var ngra palestinier som bombade dr. Uppgifterna gr isr, men bilderna som pstods bevisa att det var en palestinsk raket har visat sig falska. P bilden syntes en israelisk Iron Dome p lngt hll.
Hahaha vilket patetiskt jvla skitsnack

Det r snt hr som r orsaken till att inget land bryr sig om vad som hnder med palesmutserna.
Citera
2025-05-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05

Nu var det ju flera dagar sen brnderna ebbade ut s det blir nd inte aktuellt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in