Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
Sverige vill skicka brandflyg till Israel men stnger drren fr Gazas skadade.
Medan Sverige snabbt erbjuder hjlp till Israel fr att slcka skogsbrnderna utanfr Jerusalem, stryps samtidigt den humanitra hjlpen till Gaza. Skadade palestinier nekas vrd, grnserna r stngda, och nden r extrem.
Detta sker mitt under ett pgende folkmord i Gaza dr ver 50 000 mnniskor ddats, varav mer n 20 000 r barn.
Det r en moralisk kollaps. Att bist med brandflyg samtidigt som man vnder ryggen t ett folk som bombas snder, svlter och saknar medicin det r inte neutralitet det r tyst samtycke.
Eftersom jag anser att ett sdant frslag r hjrndtt, tvivlade jag frst och antog att det var ett trolleritrick.
Men jag googlade och insg att det hjrndda frslaget kom frn en lika hjrndd man, nmligen Carl-Oskar Bohlin som allts r civilfrsvarsminister.
Varfr r frslaget hjrndtt?
1. Sverige har 2 brandflygplan och de r redan kopplade till EU's "generalplan fr brandbekmpning" (det heter ntt fint och byrkratiskt, men...)
Sverige har inte mandat att lna ut dessa 2 plan utan att be EU om lov !
2. Just nu infaller den period p ret nr skogsbrnder sprider sig som bst och vra egna behov av brandbekmpande flygplan r som strst.
(Nr visset och torrt fjolrsgrs fattar eld, sprider det sig nstan dubbelt s snabbt som i fuktiga buskar med grna blad)
3. Det tar minst 3 dagar att flyga ner planen till brandomrdet. Och det tar ca 2 dygn frn ordergivning till att planen faktiskt kommer ivg.
(Fast det r klart. Om man struntar i att koordinera tankstopp och lmnar kvar mekanikern i Sverige, s kan man nog starta inom ngra timmar. Men d kanske man aldrig kommer fram...)
(Vid "utryckning" inom Sverige ska de vara i luften p mindre n 2 tim. Kommer inte ihg exakt tidsgrns).
Det r en viss skillnad p att rycka ut inom landets grnser, mot att transportera sig tvrs igenom Europas luftrum.
Frslaget r totalt orealistiskt och drfr helt meningslst populistiskt dravel.