2025-05-04, 13:07
Medlem
Bakgrund: Civilingenjör med snart 10 års erfarenhet. Årslön 600-700k beroende på bonusar. Jobbar inom tung industri med avancerade designverktyg. Gillar mitt jobb men känner att jag har nått ett tak när det kommer till lön och hur mycket jag kan avancera om jag vill fortsätta hålla på med det jag gör nu. Jag har vid några tillfällen blivit erbjuden pappersvändarjobb med högra lön ("chef"), men tackat nej då det är själs och kompetensdödande.

Nackdelen med mitt jobb är att jag är beroende av arbetsgivare och större organisationer. Jag känner att jag slösar mina bästa år på ett oerhört nischat område som jag aldrig kan använda för att starta egen verksamhet, utan kommer alltid vara en slav åt arbetsgivare.

Jag har tittat en del på hantverk, främst för möjligheten att starta egen verksamhet och att jag tycker att det är kul att pyssla med händerna.

Någon som gjort liknande resa och vill dela med sig?
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2025-05-04 kl. 13:10.
Citera
2025-05-04, 13:14
Avslutad
Jag hade en bra anställning med bra lön och villkor. Jag kände dock att jag ville mer än vad som gavs utrymme till på den arbetsplatsen. Startade eget som jag inte ångrar en sekund. Jag kunde jobba mycket mer än tidigare som var min önskan också. Det gick jättebra och jag startade ett annat företag efter tio år (lade ner företag ett), drev andra företaget i tio år som var egentligen mina bästa tio år i arbetslivet. Superkul och mycket givande. Nu lagt ner företag 2 då jag vill fokusera på de små men givande glädjeämnena i livet/tillvaron/omgivningen/vänner.
Citera
2025-05-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Bakgrund: Civilingenjör med snart 10 års erfarenhet. Årslön 600-700k beroende på bonusar. Jobbar inom tung industri med avancerade designverktyg. Gillar mitt jobb men känner att jag har nått ett tak när det kommer till lön och hur mycket jag kan avancera om jag vill fortsätta hålla på med det jag gör nu. Jag har vid några tillfällen blivit erbjuden pappersvändarjobb med högra lön ("chef"), men tackat nej då det är själs och kompetensdödande.

Nackdelen med mitt jobb är att jag är beroende av arbetsgivare och större organisationer. Jag känner att jag slösar mina bästa år på ett oerhört nischat område som jag aldrig kan använda för att starta egen verksamhet, utan kommer alltid vara en slav åt arbetsgivare.

Jag har tittat en del på hantverk, främst för möjligheten att starta egen verksamhet och att jag tycker att det är kul att pyssla med händerna.

Kan du förtydliga om du begär samma inkomstnivå eller inte?
Citera
2025-05-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Kan du förtydliga om du begär samma inkomstnivå eller inte?

Jag vill tjäna mer pengar, främst genom att ha egen verksamhet och all kontroll som det innebär.
Citera
2025-05-04, 13:26
Medlem
Det tror jag inte går.
Pappersvändare alltid en pappersvändare!
Citera
2025-05-04, 13:44
Avslutad
Citat:

Jag gjorde själv tjänsteman - hantverkare - annan tjänsteman. Det är skönt att vara hantverkare beroende på vad du gör idag eftersom jobbet är relativt förutsägbart, har ett tydligt samhällsvärde osv. Det kan dock kännas skit beroende på organisationen och kollegor, men har du som mål att öppna eget är det bara att hålla ut ju. Jag mådde nog egentligen bäst psykiskt när jag åkte runt och lagade saker åt folk och fick mycket frisk luft. Lönen är dock klart lägre av en anledning.
Citera
2025-05-04, 13:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det tror jag inte går.
Pappersvändare alltid en pappersvändare!
Kom ut från grottan du lever i.
Finns inga pappersvändare kvar då allt är digitaliserat nu sedan många år tillbaka.
Eller skickar du brev och vykort fortfarande?

Som svar till TS så finns det säkert många som bytt yrke till något mer hantverksmässigt. Ofta de som haft sådant som hobby vid sidan av något annat men velat satsa på att göra sin hobby till yrke.
Citera
2025-05-04, 14:18
Medlem
pn222jws avatar
Tror ni det går att tjäna pengar på konsthantverk - jag skulle vilja lära mig slipa stenar och trä och liknande... det vore harmoniskt.
Citera
2025-05-04, 15:03
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Jobbar som ingenjör just nu, bra lön och allt vad det innebär.
Men det är själadödande, och funderar starkt på att starta egen bilverkstad då jag besitter kunskap inom området fordon.
Kommer nischa in mig på äldre veteranbilar med förgasarteknik, om kunskaperna hos dagens mekar är på utdöende.
Citera
2025-05-04, 15:44
Medlem
Citat:

Känns som att du borde kunna nå betydligt högre löner som civ ingenjör? Jag jobbar som elektriker och tjänar 600k+, jobbar mycket med automation. Norra Sverige. 26 år gammal.
Citera
2025-05-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudel
Känns som att du borde kunna nå betydligt högre löner som civ ingenjör? Jag jobbar som elektriker och tjänar 600k+, jobbar mycket med automation. Norra Sverige. 26 år gammal.

Låter som att norra Sverige har mycket bättre löner än västra om man som elektriker har över 50000kr per månad i grundlön.

Taket i västra Sverige för en civilingenjör inom industrin utan personalansvar ligger på runt 60000kr i månaden. Jag har ingen lust att ha personalansvar, så där ligger jag just nu.
Citera
2025-05-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Tror ni det går att tjäna pengar på konsthantverk - jag skulle vilja lära mig slipa stenar och trä och liknande... det vore harmoniskt.
Det är iaf det roligaste. Skapa .
Tyvärr måste man vara riktigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här