2025-05-04, 10:51
Medlem
Håller lite löst på att leta ny bostad för att flytta närmare jobbet och samtidigt nåt mindre nu när äldsta snart ska flytta ut. Just i mitt sökområde ligger det en del vinterbonade fritidshus ute som åtminstone på pappret ser fina ut.

Är det nån som har erfarenhet av att bo i ett sånt eller ska man generellt sett undvika dem? Jag är alltså ute efter ett permanent boende året om, inte en sommarstuga.
Citera
2025-05-04, 10:53
Avslutad
Om fritidshuset ligger i närheten av en större stad kan det ingå i särkilda områden som "måste" ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp inom kort.
Detta kan kosta upp till 600000.- ibland mer.
Mycket viktigt att kolla upp.
Citera
2025-05-04, 11:01
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Håller lite löst på att leta ny bostad för att flytta närmare jobbet och samtidigt nåt mindre nu när äldsta snart ska flytta ut. Just i mitt sökområde ligger det en del vinterbonade fritidshus ute som åtminstone på pappret ser fina ut.

Är det nån som har erfarenhet av att bo i ett sånt eller ska man generellt sett undvika dem? Jag är alltså ute efter ett permanent boende året om, inte en sommarstuga.

Går jättebra. Vad är skillnaden egentligen? Ja min stuga har x-tra isolering, 3 glasfönster och ingen toa/badrum på övervåningen. Badrum och toa på bottenvåning. Bor året runt. Fast stugan klassas som villa. (Men det ÄR ett fritidshus, ett vinterbonat fritidshus)

Har eget avlopp och vatten - borrad brunn.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2025-05-04 kl. 11:08.
Citera
2025-05-04, 11:30
Medlem
pn222jws avatar
El och vatten måste finnas - tänk också på att tomtmarken ska vara ägd (friköpt) inte arrenderad.
Citera
2025-05-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
El och vatten måste finnas - tänk också på att tomtmarken ska vara ägd (friköpt) inte arrenderad.
Ok, annars blir det att huset står på ofri grund eller vad det heter?
Citera
2025-05-04, 12:32
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ok, annars blir det att huset står på ofri grund eller vad det heter?
Korrekt, ja.
Citera
2025-05-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Går jättebra. Vad är skillnaden egentligen? Ja min stuga har x-tra isolering, 3 glasfönster och ingen toa/badrum på övervåningen. Badrum och toa på bottenvåning. Bor året runt. Fast stugan klassas som villa. (Men det ÄR ett fritidshus, ett vinterbonat fritidshus)

Tänkte mest på att ett fritidshus från början inte är tänkt att vara ett året-runt-boende men att man sedan gjort lite extra åtgärder på det. Ibland kanske det är nån klåpare som lagt på lite isolering och tyckt att det är bra med det. Funderade på om det är särskilda saker man ska hålla utkik efter. Har fått lite ttips i tråden.
Citera
2025-05-04, 13:23
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Tänkte mest på att ett fritidshus från början inte är tänkt att vara ett året-runt-boende men att man sedan gjort lite extra åtgärder på det. Ibland kanske det är nån klåpare som lagt på lite isolering och tyckt att det är bra med det. Funderade på om det är särskilda saker man ska hålla utkik efter. Har fått lite ttips i tråden.

Precis. Jag är inte så insatt. Jag blev förvånad själv när jag såg att min stuga klassas som villa? Det måste ju vara lite skillnad skattemässigt? Eller?
Jag har trott att för att det ska klassas som villa - att man då måste ha 2 badrum? Och att det sedan räknas på hur många kvadrat huset är? Men det kan nog någon annan svara bättre på men att bo i ett vinterbonat fritidshus är helt okej Se som sagt till att du äger marken - Lycka till!
Citera
2025-05-04, 13:45
Medlem
Kanastras avatar
Vinterbonade fritidshus bör innebära att du KAN bo där året runt.
Är den inte vinterbonad kan det innebära en del saker, som att det inte finns vatten på vintern, antingen pga för ytliga vattenrör eller pga att du delar vatten med grannen som i sin tur stänger av vattnet på vintern och tömmer systemet pga risken att det fryser sönder.

Dessutom är/var det färre krav på fritidshus gällande badrum och dess storlek, fönster i rummen, energiklass, osv.

Det jag skulle försöka få svar på är:
Om någon tidigare bott där året om.
Är det isolerat?
Vad för uppvärmning?
Om det är lantligt, skottas vägen vintertid och hur är det arrangerat, skötseln av vägen?
Är det fler permanentboende i området?
Finns det vatten vintertid och har brunnen, om det är brunn på tomten, sinat nån gång? Är det grävd eller borrad brunn?
Finns det alternativ värmekälla till element/luftvärmepump - exempelvis kamin eller vedspis? Händer ibland på landet att elen går och ett dåligt isolerat hus blir snabbt riktigt kallt.

Vissa vinterbonade fritidshus är precis som villor medan andra är katastrof vintertid, har en arbetskamrat som hade vedspis som uppvärmning, han kunde ha +6 grader i köket när han vaknade och en annan kompis hade +11, +12 grader i huset när han kom hem. Vedspisar blir varma men tappar värmen snabbt, dom är till för att laga mat på, värmen dom alstrar är en bonus så låt dig inte luras av att det står en vedspis i köket. Dessutom är värmen lokal kring vedspisen, den brukar sprida sig dåligt i huset.
Finns det ingen annan uppvärmning än vedeldning så kommer du dessutom få elda mycket, in med ett vedträ i täljstenskaminen i halvtimmen och vedspisen kanske var 20 minut.
Det smidigaste tycker jag är luftvärmepump med appstyrning. Meeeen går elen så är det ved som gäller.
Citera
2025-05-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning

nej det e en villa
Citera
2025-05-05, 15:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Det var exakt min tanke. Många sommarhus från exempelvis 70-talet som säljs som "vinterbonade" är inte det i praktiken, utan det är precis som du säger att de har lappat lite med tilläggsisolering efteråt för att hjälpligt kunna vara där på vintern. Tyvärr räcker det sällan för ett permanentboende eftersom de som vinterbonar på det sättet snarare vill kunna förlänga säsongen in på senhösten och tidig vår, eller kanske vara där några helger under riktig vinter men då accepterar att de kör värmepump, eldar järnet i kaminen och blåser på med direktverkande komfortvärme under den korta perioden. Sommarstugor har ju sällan ett särskilt vettigt värmesystem utan det är ofta just kamin och luftvärmepump, sen är komfortvärmen direktverkande el som snabbt blir dyr när huset inte är tätt nog.

Jag tror mer på att försöka hitta ett rejälare hus än en sommarstuga om man ska bo permanent.
Citera
2025-05-05, 16:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Takhöjden

En gång i tiden kunde takhöjden innomhus vara lägre i fritidshus än i villor, exakt hur det är idag känner jag inte till.
Det kan vara värt att kolla upp, personligen tycker jag inte om lågt i tak, jag kan aldrig vänja mig vid det.

Boverkets byggregler:

"Det finns krav på viss rumshöjd i permanenta bostäder, men inte i fritidshus med högst två bostäder."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/
Senast redigerad av trottwell 2025-05-05 kl. 16:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in