2025-05-04, 08:31
Medlem
Hej!
Lite av en "tripp rapport"...

Jag har ätit Krka Sertralin 50 mg i 20 år eftersom just deras funkat så bra på mig. Men, nu är det preparatet restat hos Krka och verkar inte komma tillbaka då de anger produktionsproblem.

Är det nån som har nån insikt i vad Krka har för produktionsproblem?

Jag växlade iaf. till Teva Sertralin 50 mg och mådde skit! Snurrig som fn och lätt illamående pga. det och andra utsättningsliknande biverkningar. Men jag har efter två veckors slit lyckats få till Teva.

Det verkar som att Krka.s piller löstes upp mycket långsammare än Tevas, som verkar lösas upp omedelbart. Så för mig har det funkat att ta en 1/2 tablett av Teva på morgonen och sen kvarvarande halva till middagen och då fått samma beteende som Krka.s tabletter.

Hoppas det hjälper någon i övergången från Krka!
Citera
2025-05-04, 08:39
Medlem
Lorbass avatar
Varför skulle du må på ett annat sätt av en tablett som innehåller exakt samma verksamma ämnen..?
Citera
2025-05-04, 09:00
Medlem
Jag har gått på exakt samma dos sertralin som du och kan inte säga att jag nånsin märkte nån skillnad mellan olika tillverkares 50mg tabletter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lorbas
Varför skulle du må på ett annat sätt av en tablett som innehåller exakt samma verksamma ämnen..?

Med största sannolikhet är det placebo.
Citera
2025-05-04, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Jag har gått på exakt samma dos sertralin som du och kan inte säga att jag nånsin märkte nån skillnad mellan olika tillverkares 50mg tabletter.

Med största sannolikhet är det placebo.
Nocebo, snarare.
Citera
2025-05-04, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Nocebo, snarare.

Jo precis men ni förstår va ja menar
Citera
2025-05-04, 09:27
Medlem
Mia-Rovys avatar
Som alla andra säger så är det troligtvis inbillning.

”(1S)-cis-4-(3,4-diklorfenyl)-1,2,3,4-tetrahydro-N-metyl-1-naftalenamin”

är exakt samma som:

”(1S)-cis-4-(3,4-diklorfenyl)-1,2,3,4-tetrahydro-N-metyl-1-naftalenamin”

oavsett om det är A eller B som säljer det.

Kunde inte hitta något om produktionsproblem, men skulle det vara något så skulle jag chansa på någon bieffekt av Trumps handelskrig. Har ju inneburit problem i alla möjliga slags leverantörskedjor.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-05-04 kl. 09:32.
Citera
2025-05-04, 10:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Många psykfall som tror effekten sitter i ett visst märke.
Citera
2025-05-04, 11:03
Medlem
Citat:

Precis min fundering också, men mitt sätt funkar bra iaf. och då är det exakt samma effekt som Krka. Det är ju som du säger, exakt samma ämne.

Angående rest problemen så står det på läkemedelsverket hemsida bara att "Läkemedlet har pågående restsituationer.". Start: 2025-03-06. Slut: 2025-06-30 (Prognos). Inga övriga detaljer.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/s...agerad-tablett
https://www.lakemedelsverket.se/sv/b...ortageStatus=1
Senast redigerad av Hpyzk 2025-05-04 kl. 11:11.
Citera
2025-05-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Många psykfall som tror effekten sitter i ett visst märke.
Folk tror till och med att bara Alvedon funkar som den ska, inte generika med paracetamol.
Citera
2025-05-04, 12:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Folk tror till och med att bara Alvedon funkar som den ska, inte generika med paracetamol.

Ja det är därför de dyrare märkena ens existerar.
Citera
2025-05-06, 17:23
Medlem
Lorbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Angående rest problemen så står det på läkemedelsverket hemsida bara att "Läkemedlet har pågående restsituationer.".
Väldigt många läkemedel är restade just nu. Inom en mängd områden. En del har väldigt långa restnoteringar också.

Det är helt sjukt. Hur kan inte mänskligheten ha sett till att något så viktigt som läkemedelsförsörjning funkar? Åtminstone borde väl de rika länderna ha kapacitet att styra upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in