Citat:
Ursprungligen postat av
svearikesfag
Hej
Kan ni komma med era bästa tips, kunskap och råd på vad man ska göra när paranoian, hörseln och rösterna tar över? Är nog inte bara jag som behöver veta hur man ska lindra / slippa denna mardröm på slutet av drogruset.
Paranoian framträder olika från person till person såklart. Men den jag får är att jag får förstärkt hörsel så tror jag väcker hela 24 våningshuset även när tvn är på volym 1. Vågar i princip inte andas ibland.
Kan någon relatera eller har andra erfarenheter? Dela med er i tråden bitches!
Är det nåt som händer just nu? Vad har du tagit?
Det viktiga är väl att tänka på att det faktiskt inte är sant och att det kommer gå över. Bör langa in att jag inte är enormt drogvan men om man har fobier av olika slag kan det vara värt att försöka landa i att 1) det är inte på riktigt (genom att undersöka och hålla sig till praktiska fakta) 2) det är inte farligt, det är bara i ditt huvud och 3) det kommer snart gå över.
Ett sätt är att försöka förankra sig i det praktiska. Drick vatten, duscha osv - men lägg till en övning man använder med fobier - räkna tre saker du kan se, tre saker du kan höra, tre saker du känner doften av, tre saker du kan känna smak av och tre saker du känner. Det funkar som ett sätt att liksom förankra dig i det praktiska, uppehålla hjärnan och ta sig ur den där negativa spiralen.
Ett annat är att fokusera på andningen. Att försöka BARA fokusera på den. Andas i kvadrat brukar vara bra, och att göra det tills man bara andas utan fokus. Målet är att slå bort alla kringtankar.
Det viktigaste är dock: det är temporärt, det är bara drogerna och hittepå och det är inte farligt.