2025-05-03, 20:16
Medlem
Tjena,

Jag har snusat sen jag var 15 år alltså 18 år snart. Jag har bipolär sjukdom och nu i maj är det 6 år sen senaste skov. När jag varit rejält överbelastad har jag fått psykoser, tre stycken under en 4-års period.

Jag har testat att sluta snusa några gånger. Det har inte gått skitbra. Som längst kanske jag hållit uppe i 2 månader. Jag har slutat dricka alkohol för 5,5 år sen, jag har slutat med benzo för 6 år sen och jag har slutat med koffein. Men just snuset känns sjukt svårt att sluta med, det är ju min snuttefilt, men jag måste ju ifall jag skulle vilja bli gravid någongång.

Finns det någon här med liknande diagnoser som lyckats sluta? Nån som isf har något bra tips? Vet ju att det är svårare för psykiskt sjuka att sluta med beroenden, pratade med en överläkare om det. Men på nått sätt måste det ju gå.

Idiotiska svar undanbedes tack.
Citera
2025-05-03, 20:17
Medlem
Jo, GAD:en hjälper ju inte till heller när jag försöker sluta men inbillar mig att jag hade haft mindre ångest ifall jag inte varit beroende av nikotin då det säkert kan trigga.
Citera
2025-05-03, 20:36
Medlem
Europes avatar
Klurigt. Ett halvår efter att ha slutat röka (efter att ha varit kedjerökare i över 30 år), så slutade jag snusa (och ta andra nikotinpreparat) med hjälp av läkemedlet Zyban. Men tyvärr tror jag att det är en kontraindikator med bipolär sjukdom, då det anses kunna trigga igång maniska episoder under den depressiva fasen.

Känner igen det där med snuttefilt när det gällde rökningen (har autismdiagnos och har haft depressioner och ångestproblematik), använde faktiskt exakt samma ord när jag skulle sluta röka.

Kanske är det bästa om du bokar tid hos vårdcentralen och berättar att du behöver hjälp att sluta? Det finns andra mediciner. Jag testade en gång Champix, men blev så illamående av det att det inte fungerade för mig.
Senast redigerad av Europe 2025-05-03 kl. 20:40.
Citera
2025-05-03, 20:52
Medlem
Är i en något liknande situation själv med beroendeproblematik, depression och förmodligen annat som är fel med mig (ADHD, mest troligen). Efter att ha slutat med alkohol och spel är min enda last just nu nikotin. Det hade varit skönt att slippa även detta men det är verkligen snuttefilten i mitt liv. Snusar Loop hyperstrong, går väl ungefär 2/3 dosa på en dag, så det blir ju rätt mycket nikotinintag.

Följer tråden med intresse och lycka till TS.
Citera
2025-05-03, 21:07
Medlem
pn222jws avatar
"det är ju min snuttefilt" - ja det är nog en psykologisk fråga - behöver du verkligen extra stimulans 10-15 gånger dagligen? Kanske egentligen djup avkoppling... natur... musik vore bättre - och du trappar ner till en dosa/vecka. När man slutar med nikotin så känner man att man verkligen inte vill ha det - man nästan mår dåligt om man tar det igen.
Citera
2025-05-03, 21:12
Medlem
Efter att ha snusat i över 22 år så bestämde jag mig att sluta. Jag slängde sista snusen en tidig morgon och har inte sen dess tagit en enda snus. ( Dock undantag på Sweden Rock, men jag spottade ut den efter 5 min för jag fick skuldkänslor). En cold turkey helt enkelt.

Dock hade jag några knep jag använde för att inte falla tillbaka för abstinensen. Jag läste boken Äntligen! Icke-rökare skriven av Allen Carr. (Finns i pocket bok) Där får man lära sig hur hjärnan lurar kroppen för nikotin abstinens m.m

Jag tog även rå ingefära och rev den för att skapa små "prillor". Ingefära är väldigt starkt så det kändes som en snus. Och det var nog det som var det svåraste, att bli av med känslan av tryggheten med en snus under läppen. Rutinen.

Men efter 1-2 månader slöt jag även med det och det känns så skönt att inte behöva jaga efter snus eller lägga pengar på något onödigt.

Jag har nu hållt uppe i över 6 år och det känns jättebra. Jag har även slutat med alkohol och koffein. Dricker ingen energidryck utan BARA vatten.

Kan tillägga att jag har varit diagnostiserad med GAD i över 20 år.
Citera
2025-05-03, 21:16
Medlem
Hoppa över till nikotin och tobaksfria påsar. Finns många bra. Zeronito har goda smaker. Alternativt Kick UP.

Första veckorna utan nikotin är jobbigt men sen är det lugna gatan!

/Fellow gaddare.
Citera
2025-05-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kfken
Tjena,

Jag har snusat sen jag var 15 år alltså 18 år snart. Jag har bipolär sjukdom och nu i maj är det 6 år sen senaste skov. När jag varit rejält överbelastad har jag fått psykoser, tre stycken under en 4-års period.

Jag har testat att sluta snusa några gånger. Det har inte gått skitbra. Som längst kanske jag hållit uppe i 2 månader. Jag har slutat dricka alkohol för 5,5 år sen, jag har slutat med benzo för 6 år sen och jag har slutat med koffein. Men just snuset känns sjukt svårt att sluta med, det är ju min snuttefilt, men jag måste ju ifall jag skulle vilja bli gravid någongång.

Finns det någon här med liknande diagnoser som lyckats sluta? Nån som isf har något bra tips? Vet ju att det är svårare för psykiskt sjuka att sluta med beroenden, pratade med en överläkare om det. Men på nått sätt måste det ju gå.

Idiotiska svar undanbedes tack.
Sluta om/när du blir gravid. Då är du dessutom väldigt motiverad. Du verkar ju vara i balans annars, ingen ko på isen.
Citera
2025-05-04, 00:31
Medlem
Jag fick Voxra/Bupropion utskrivet mot adhd och trötthet från postcovid.
Det är en sluta röka medicin från början som även används mot depressioner när inget annat hjälper.

Den gjorde att jag en dag bara slutade röka i samband med en förkylning. Har inte ens tänkt på cigg sedan dess.

Annars är den rätt värdelös. Den har förvärrat adhd:n, jag är lika trött som innan, även om jag vaknar tidigare på morgonen, och den ger kraftig ångest 8 timmar efter intag.
Citera
2025-05-04, 02:16
Medlem
maxatdunders avatar
Klart det är svårare men din hälsa kommer bli bättre med tiden och du kommer må som en ny drottning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in