Citat:
Ursprungligen postat av
Newkie
Finns massproducering av hus, rum och även väggar. Idag bygger man knappast nått med lösvirke längre. Allt är modulproducerat på ena eller andra sättet. Vilket innebär att mycket är byggt på rullande band. Har själv byggt automation åt en firma i norr som bygger modulbadrum.
Lite av problemen är reglementet. Det skiljer ganska mycket på krav från kommun till kommun och än värre, land till land. Vidare är det svårt med vägtransporter när dimensionerna blir större.
När det gäller betong är det väll i görningen pga grön omställning. Men inget är väl beprövat i den mening som betong är beprövat.
Trä är för övrigt ett naturligt kompositmaterial och mycket billigare än syntetiska alternativ.
Kort och gott. I princip allt är lego idag. Allt som inte är lego är PGA att byggbranschen inte är väl standardiserad som övrig industri.
Intressant och matnyttigt inlgg-äntligen
Det är säkert som du säger
Och det finns säkert problem
Det som jag retar mej på t ex är att hus inte går att ta isär när man beh riva dem
Jag är inte djupt inne i byggbanchen men jag har en speciell kompetens som gör att jag är bättre än de flesta på att förutse utvecklingen inom teknik
Mina ideer blir inte alltid verklighet men det är slående ofta de faktiskt kommer med tiden
Bästa sättet jag kan beskriva vad jag tycker fattas i byggsektorn
Är en elon musk
Pengarna inom bygg är så enorma globalt att någon förr eller senare, likt elon musk , kommer in och gör slarvsylta av de som dominerat hittils
Och där har vi flrmodligen historiens första dollar trillionär