• 2
  • 3
2025-05-05, 08:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Enormt??? 60% på 23 år är knappast enormt. Det är vadå 2% om året?

Från din länk:

Bara 3 procentenheter lägre ökning än tillverkningsindustrin. Du säger emot dig själv...
Citera
2025-05-05, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det. Plus att jag har byggt hus och det har inte du.
Ford uppfann inte tesla, det gjorde en outsider

Du är fast i byggbubblan på samma vis som ford i sin bilbubbla
Citera
2025-05-05, 09:43
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Ford uppfann inte tesla, det gjorde en outsider

Du är fast i byggbubblan på samma vis som ford i sin bilbubbla

Jag tillhör inte byggbranschen. Jag har bara byggt några hus. Tvärtom är jag fullt medveten om att den svenska byggmarknaden är konservativ, ineffektiv och sönderreglerad. De problemen skulle man kunna ta tag i. Men du verkar tro att det finns någon revolutionerande byggmetod som helt magiskt ska göra byggnader mycket bättre och billigare. Hade det funnits någon sådan byggmetod hade du kunnat peka på någonstans där den har prövats. Det kan du inte, av den enkla anledningen att det inte finns någon sådan revolutionerande byggmetod.
Citera
2025-05-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag tillhör inte byggbranschen. Jag har bara byggt några hus. Tvärtom är jag fullt medveten om att den svenska byggmarknaden är konservativ, ineffektiv och sönderreglerad. De problemen skulle man kunna ta tag i. Men du verkar tro att det finns någon revolutionerande byggmetod som helt magiskt ska göra byggnader mycket bättre och billigare. Hade det funnits någon sådan byggmetod hade du kunnat peka på någonstans där den har prövats. Det kan du inte, av den enkla anledningen att det inte finns någon sådan revolutionerande byggmetod.

Nä du fattar inte uppfinnarsfären, vi uppfinnaretyper vet av erfarenhet att vi oftast har rätt och din typ fel, vi stöter ofta på den, och srn får vi rätt med tiden
Ingen kan veta att det vi tror går ska funka
Men vi vet vilken attityd gentemot möjligheter som ger bäst utfall

Du har fel attityd
Du på ett brainstormingmöte skulle liksom inte funka
Citera
2025-05-05, 11:07
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Hus blir dyrare och dyrare att bygga och tar lika lång tid som för 50 år sedan

Jämför med bilindustrin som effektiviserats 300 procent sedan 1989

I dag borde husbygge sedan länge t ex ske med lättare icke cement kompositer som är mkt hållbara och kan monteras upp och nedmonteras på samma sätt som lego, allt annat borde också vara lika effektiviserat.

Varför sker inte detta?

Finns massproducering av hus, rum och även väggar. Idag bygger man knappast nått med lösvirke längre. Allt är modulproducerat på ena eller andra sättet. Vilket innebär att mycket är byggt på rullande band. Har själv byggt automation åt en firma i norr som bygger modulbadrum.

Lite av problemen är reglementet. Det skiljer ganska mycket på krav från kommun till kommun och än värre, land till land. Vidare är det svårt med vägtransporter när dimensionerna blir större.

När det gäller betong är det väll i görningen pga grön omställning. Men inget är väl beprövat i den mening som betong är beprövat.

Trä är för övrigt ett naturligt kompositmaterial och mycket billigare än syntetiska alternativ.

Kort och gott. I princip allt är lego idag. Allt som inte är lego är PGA att byggbranschen inte är väl standardiserad som övrig industri.
Senast redigerad av Newkie 2025-05-05 kl. 11:11.
Citera
2025-05-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Finns massproducering av hus, rum och även väggar. Idag bygger man knappast nått med lösvirke längre. Allt är modulproducerat på ena eller andra sättet. Vilket innebär att mycket är byggt på rullande band. Har själv byggt automation åt en firma i norr som bygger modulbadrum.

Lite av problemen är reglementet. Det skiljer ganska mycket på krav från kommun till kommun och än värre, land till land. Vidare är det svårt med vägtransporter när dimensionerna blir större.

När det gäller betong är det väll i görningen pga grön omställning. Men inget är väl beprövat i den mening som betong är beprövat.

Trä är för övrigt ett naturligt kompositmaterial och mycket billigare än syntetiska alternativ.

Kort och gott. I princip allt är lego idag. Allt som inte är lego är PGA att byggbranschen inte är väl standardiserad som övrig industri.
Intressant och matnyttigt inlgg-äntligen
Det är säkert som du säger
Och det finns säkert problem

Det som jag retar mej på t ex är att hus inte går att ta isär när man beh riva dem

Jag är inte djupt inne i byggbanchen men jag har en speciell kompetens som gör att jag är bättre än de flesta på att förutse utvecklingen inom teknik
Mina ideer blir inte alltid verklighet men det är slående ofta de faktiskt kommer med tiden

Bästa sättet jag kan beskriva vad jag tycker fattas i byggsektorn
Är en elon musk
Pengarna inom bygg är så enorma globalt att någon förr eller senare, likt elon musk , kommer in och gör slarvsylta av de som dominerat hittils

Och där har vi flrmodligen historiens första dollar trillionär
Citera
2025-05-05, 11:38
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Nä du fattar inte uppfinnarsfären, vi uppfinnaretyper vet av erfarenhet att vi oftast har rätt och din typ fel, vi stöter ofta på den, och srn får vi rätt med tiden
Ingen kan veta att det vi tror går ska funka
Men vi vet vilken attityd gentemot möjligheter som ger bäst utfall

Du har fel attityd
Du på ett brainstormingmöte skulle liksom inte funka

Då tycker jag att ni uppfinnartyper ska ta och uppfinna något så kan du återkomma då. Att sitta och drömma som en treåring är lite ovärdigt, särskilt på ett forum med artonårsgräns.
Citera
2025-05-05, 13:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Det som jag retar mej på t ex är att hus inte går att ta isär när man beh riva dem

Jag är inte djupt inne i byggbanchen men jag har en speciell kompetens som gör att jag är bättre än de flesta på att förutse utvecklingen inom teknik
Mina ideer blir inte alltid verklighet men det är slående ofta de faktiskt kommer med tiden

Är en elon musk
Pengarna inom bygg är så enorma globalt att någon förr eller senare, likt elon musk , kommer in och gör slarvsylta av de som dominerat hittils

Vad som behövs är standardisering inom allt från brandskydd till våtrum. Den gröna omställningen har ju satt allt på sin ända dessutom. Se till att nya normer finns för isolering och uppvärmning. Där finns mängder av vindsnurror att spara in. Sätt höga krav i hela landet. Alla bör använda bergvärme eller markvärme eller liknande om det går. Fjärrvärme kan vara nästa alternativ. Även om det börjar bli kostsamt.
Citera
2025-05-08, 14:41
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Är en elon musk

Hus går att plocka isär på samma sätt som de satts upp, mer eller mindre, men det är kostsamt.

Småhus byggs idag i stort sett enbart med färdiga moduler som sätts ihop på fabrik, vilket gör byggtiden från gjuten platta till tätt hus väldigt kort.

För större byggnader är det också mycket som prefab, det som tar tid där är markarbete och invändig installation.

Byggmaterialen är inte problemen. Du kan bygga med vad du vill.

Det är bygglov och planering som tar tid, inte byggandet. Byggandet går fort.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in