2025-05-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
I regeringens vårbudget.

Avtrappningen av jobbskatteavdraget för höginkomsttagare tas bort och det gynnar de med en årsinkomst från 778 000 och upp till drygt två miljoner kronor. Den som går på a-kassa har förstås inget jobbskatteavdrag och får därmed ingen skattelättnad.

Tillägget i bostadsbidraget för barnfamiljer tas bort 1 juli vilket i genomsnitt innebär minus 680 kr för dem.

Och a-kassan sänks alltså med upp till 3 600 i månaden. Skulle egentligen börja gälla i oktober, men regeringen har tidigarelagt det till augusti i vårändringsbudgeten.

Det här innebär att många med a-kassa nu hamnar under existensminimum och måste sälja bil, bostad och allt de äger och har, för att söka försörjningsstöd (socialbidrag.)

När regeringen skickat dessa förslag på utredning har svaren visat att åtgärderna kommer leda till mer fattigdom, fler vräkningar av barnfamiljer och mer kriminalitet i form av t.ex. butiksstölder. Men regeringen har valt att genomföra åtgärderna ändå, med stöd av SD.

Du får inget jobbskatteavdrag när du inte jobbar? Det låter rimligt.
De får väl samma skattesänkning som alla andra?

Jaha så en sänkning av flerbarnstilläg är alltså enligt dig att ensamstående mammor blir av med bostadstillägget

Håll dig till sanningen sjukt tröttsamt med idioter som sitter och hittar på saker.
Citera
2025-05-03, 22:22
Medlem
buzzkillers avatar
Bra förslag. Blir en röst på SD.
Citera
2025-05-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Röstfiske av Jimmie, här om dagen sa han ju "det är bara att köpa billigare mat".

Jimmie skiter i dig såvida du inte har en lön i samma klass som hans egen.
Ja det är klart det är röstfiske. SD nådde rätt långt, men dom vågade inte få igenom det dom ville.

Spelar ju ingen roll, massimigrationen ska fortsätta tydligen. ,🤷

Alla partier är på det spåret, var och en av deras olika anledningar, så där har de något att förenas i.

Klart är, politiker jobbar inte för folket, de jobbar för sig själva.

Edit: styckeindelning. ❤️
Senast redigerad av Temporary84 2025-05-03 kl. 22:31.
Citera
2025-05-03, 22:29
Medlem
X3treams avatar
Sänkt moms på Pizza och kebab. typisk svennemat.. Därför ni är feta
Citera
2025-05-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ja, precis som med ROT-avdraget så höjer butikerna bara så mycket som sänks, så det blir samma pris för kunden, men affären tjänar mer.

Tror jag inte på. Konsumenter och olika intresenter kommer ha örnkoll på om en litet mjölk inte kostar som tidigare, minus momsen.
Citera
2025-05-03, 22:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lite kul är att detta är exakt vad dåvarande VPK propagerade för redan på 70-talet.
Men ett bra förslag är det varifrån det än må komma.
Citera
2025-05-03, 22:34
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Tror jag inte på. Konsumenter och olika intresenter kommer ha örnkoll på om en litet mjölk inte kostar som tidigare, minus momsen.
Och vad ska kunderna göra åt det menar du?
Citera
2025-05-03, 22:40
Medlem
Bara bra
Citera
2025-05-03, 22:43
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Men handlarna kommer påstå att inflationen har höjt mjölken lika mycket som momsen var. Det är väl ingen som tror att inflationen drivs upp av drivmedelspriserna när vi har de lägsta drivmedelspriserna typ någonsin, hade "den andra" regeringen suttit hade bensin och diesel kostat närmare 40.-/liter idag. Handlarna skyr inga medel, alla måste köpa mat så dom höjer ohämmat hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Lite kul är att detta är exakt vad dåvarande VPK propagerade för redan på 70-talet.
Men ett bra förslag är det varifrån det än må komma.
Mod?
Citera
2025-05-03, 22:51
Medlem
Hjärndött förslag. Att införa olika momssatser beroende på vad det är för matvara kommer bara lägga på extra administrativt jobb för butikerna och göra skattesystemet mer komplicerat. Ska man t.ex. ha olika momssats på entrecote och falukorv då eller vad är tanken?

Finns dessutom begränsningar för hur låg momssats och hur många olika momssatser man får ha enligt EUs regler: Man får ha en normalsats (25 % för Sverige) och två reducerade satser som måste vara minst 5 % (Sverige har 12 % och 6 %, där 12 % används på bl.a. mat). Man får förvisso ha en "superreducerad" sats också på ett begränsat antal varor/tjänster, men jag betvivlar att man kan lägga in massvis med olika matvaror där... Och att bara sänka vissa varor från 12 till 6 % ger en obetydlig skillnad som i slutändan inte kommer vara värt det när butikerna lagt på kostnaderna för den extra administrationen det medför att hantera det samt roffat åt sig en del av sänkningen i egen höjd marginal.
Citera
2025-05-03, 22:51
Medlem
Hexen666s avatar
Herr Åkesson kanske ska fokusera på det som har betydelse, nämligen en stängd gräns och återvandring.
Citera
2025-05-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Sänkt moms på Pizza och kebab. typisk svennemat.. Därför ni är feta
Ja, och typisk blatteattityd från dig. Du har växt upp med att hata svennar eller hur?
Jag är inte fet, jag har en fin musklig kropp.b

Det är fucked up att jag ska behöva stå ut med er som låtsas vara offer när ni provocerar mig vartenda jävla dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in